Recenzja:
Wsiąść do Pociągu Legendy Zachodu

Dawid Kusiorski

01/03/2025

Wsiąść do Pociągu: Legendy Zachodu to wydanie legacy sławnej i lubianej serii gier Alana R. Moona Wsiąść do Pociągu. Cykl ten jest niezwykle popularny, świadczy o tym, że samej gry podstawowej jest kilka wersji, oraz kilka dodatków składających się z oddzielnych map. Popularność tego tytułu oraz gier typu legacy zaowocowało współpracą oryginalnego wydawcy Days of Wonder z twórcami Pandemica. 

W tym tytule wcielamy się w pionierów, którzy zaczynają swoją przygodę na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych, mamy na celu rozbudowę sieci kolejowej, aby połączyć dwa wybrzeża kraju. Po drodze napotykamy na kolejne wyzwania i zmiany w rozgrywce, które modyfikują startowe zasady, w kolejnym scenariuszach odkrywamy kolejne części mapy i przeżywamy przygody.

Wcielmy się w pionierów kolejnictwa w USA i stańmy się najlepszym twórcą kolei żelaznej na Dzikim Zachodzie. Zapraszam do lektury, wsiadaj do pociągu czytelniku!

Zawartość gry
Wsiąść do Pociągu - Legendy Zachodu

Otwierając pudełko Wsiąść do Pociągu: Legendy Zachodu, napotykamy kartkę z informacjami jak postępować z grą, dodatkowo znajdujemy zamkniętą tackę z kolejnymi fragmentami mapy.  Z rzeczy, które możemy pamiętać z innych części tej serii, są to karty wagonów, biletów oraz dobrze znane wagoniki. Znajdziemy tutaj także karty pocztówek, karty historii, wydarzeń oraz gazet. W środku mieszczą się też pudełka przedsiębiorstw oraz obszarów.

Sumarycznie gra zawiera następujące elementy:

  • 13 plansz obszarów
  • 280 plastikowych wagoników
  • pudełko kampanii
  • 84 karty wagonów
  • 33 karty biletów
  • 7 kart wydarzeń
  • 6 kart gazet
  • 77 kart pocztówek
  • stos kart historii
  • 5 pudełek przedsiębiorstw
  • 8 pudełek obszarów
  • skrzynka konduktora
  • instrukcja
  • wiele więcej sekretnych elementów!

W porównaniu do innych samodzielnych części Wsiąść do Pociągu zawartość pudełka gry jest imponująca. Bardzo duża ilość kart oraz elementów dodatkowych powoduje, że ten tytuł jest ciekawym rozwinięciem tejże niezwykle popularnej serii. 

Podsumowując, bardzo duża ilość elementów spowodowała, iż pudełko tej gry jest imponujących rozmiarów. Wszystkie elementy mieszczą się bez problemu w fabrycznym insercie oraz co istotne elementy nie latają po całym pudełku. Karty oraz wagoniki przypominają te z innych tytułów z tej serii, natomiast kolejne elementy stanowią nowość, która wzbogaca rozrywkę wraz z każdym kolejnym odkrytym obszarem mapy.

Skrót zasad gry
Wsiąść do Pociągu - Legendy Zachodu

Wsiąść do Pociągu Legendy Zachodu to gra typu legacy oparta na dobrze znanym koncepcie i mechanice z innych tytułów z tej serii. Trzon rozgrywki jest taki sam, dobieramy karty wagonów albo odsłonięte, albo z zakrytego stosu, a następnie je zagrywamy, aby móc wystawić wagony na trasie o kolorze odpowiadającym kartom. Staramy się przy tym realizować bilety, łącząc miejsca na nich wskazane. Gdyby zasady na tym się skończyły to mielibyśmy rozgrywkę taką samą jak we Wsiąść do Pociągu USA. 

Jednak nie po to wydawane są gry legacy, już od samego początku mamy zmiany, w tym od pierwszego scenariusza wcielimy się w przedsiębiorstwo kolejarskie, a nasze biuro reprezentuje pudełko, do którego będziemy wrzucać karty z wynikami poszczególnych scenariuszy jak i kart pocztówek. W trakcie gry będziemy zdobywać pieniądze za realizację połączenia w kolorze swojej firmy, jak i będziemy dobierać kartę wagonu łącząc tzw. „duże miasta”.

Talia kart wagonów zawiera w sobie wtasowane karty wydarzeń w ilości zależnej od liczby graczy, podczas rozgrywki wraz z dobieraniem kolejnych kart pojawiają się wydarzenia, które modyfikują zasady, do momentu pojawienia się kolejnego. Ta zmiana powoduje, iż gracze muszą dostosować w sposób błyskawiczny swój styl gry, aby wykorzystać nadarzające się okazje, aby zdobyć dodatkowe punkty.

Koniec każdego scenariusza rozpoczyna sytuacja, gdy jednemu z graczy pozostaną ostatnie dwa wagoniki, w tym momencie każdemu graczowi pozostaje 1 tura. Po jej upływie następuje punktowanie, zliczamy pkt za zrealizowane bilety, zebrane dolary (w tym za połączenia w swoim kolorze) oraz za ilość pozostałych na ręce wagonów im mniej, tym wyższa punktacja. Karty z podliczonym wynikiem wrzucamy do pudełka, które otworzymy po zakończeniu wszystkich etapów.

Następnie realizujemy fazę administracyjną, zrealizowane bilety kasujemy własnoręcznie, i dobieramy karty pocztówek, jeśli jest o nich mowa na bilecie. Część z nich będzie można zrealizować tylko jednorazowo, a niektóre większą ilość razy. Po skasowaniu przeglądamy karty historii i realizujemy dodatkowe czynności w tym takie jak dobór pracowników, którzy będą ułatwiać nam działania, gracz, który uzyskał najgorszy wynik, zyskuje dwie takie karty na następny scenariusz.

Zwycięzca scenariusza wybiera nową część mapy, która będzie odkryta, a gracz z drugim wynikiem ma prawo do wyboru, które z miast stanie się dużym miastem.

Skalowalność i regrywalność gry Wsiąść do Pociągu - Legendy Zachodu

Skalowalność

Wsiąść do Pociągu – Legendy Zachodu w zależności od liczby graczy umożliwia zajmowanie 1 lub 2 nitek połączenia pomiędzy miastami, co powoduje zachowanie odpowiedniej trudności w grze. 

Zastosowane zostało również ciekawe rozwiązanie, które pozwala na kontynuowanie rozgrywki dla osób, które pominęły jeden lub więcej scenariuszy. Takiemu graczowi przyznawana jest pewna ilość punktów, o których dokładna informacja będzie podana po ukończeniu całej gry. Grałem scenariusze w składzie 3- i 4-osobowym, w obydwu przypadkach nie zauważałem istotnych różnic czy to w zakresie trudności, czy przyjemności z rozgrywki. 

Regrywalność

Tutaj należy sobie zadać pytanie czy w przypadku gry legacy możemy mówić o regrywalności, ich istota powinna zaprzeczać temu słowu. W zasadzie w tym przypadku mamy do czynienia ze skończoną liczbą scenariuszy po zakończeniu, których otrzymujemy pełną mapę USA wraz ze zmodyfikowanymi zasadami. W zasadzie na koniec uzyskujemy kolejną mapę kolejnej gry z cyklu Wsiąść do Pociągu, w którą można grać, tak jak w poprzednie edycje. Z tą jednak różnicą, że niektóre modyfikacje zasad nie dotrwają do końca rozgrywki i finalnej mapy, która nam pozostanie.

Wrażenia z gry
Wsiąść do Pociągu - Legendy Zachodu​

Wsiąść do Pociągu  Legend Zachodu zachowuje trzon rozgrywki znany nam z poprzednich części gier z tej serii. Powoduje to, iż zachowana jest prostota zasad, która pozwala na to, aby grać w nią mógł dosłownie każdy. Stopniowo wprowadzane zmiany przyczyniają się do tego, iż poziom trudności rośnie powoli, a jednocześnie gracze czują ciekawość, co przyniesie kolejny scenariusz.

Szczególnie warte podkreślenia jest to, że zarówno same scenariusze jak i zmieniające się wydarzenia  powodują, że musimy szybko reagować i dostosowywać swoje krótkoterminowe plany do pojawiających się okazji jak i zagrożeń. Można poczuć się trochę jak dealer na giełdzie, albo poszukiwacz złota w Klondike, która wyczekuje na pojawiające się szanse, które pozwolą zdobyć kilka/kilkanaście dolarów  ekstra.

Co szczególnie wyróżnia tę grę w porównaniu do innych z tej serii, że pojawia się tutaj negatywna interakcja. Możemy bezpośrednio zaszkodzić współgraczom, ale czy na pewno będzie to miało na nich negatywny efekt, to się dopiero okaże.

Nowe kafle mapy, karty pomocników, pojawiające się modyfikacje to jest to, co charakteryzuje Legendy Zachodu imitując czasy końca XIX. Dla niewtajemniczonych jest to okres kiedy wielkie fortuny zyskiwał czy Andrew Carnegie, czy John Rockefeller. Był to czas kiedy można było się dorobić wielkich pieniędzy, gdy umiało się skorzystać z nadarzających się szans. Zastosowane w tej grze mechanizmy wymuszają na nas konieczność korzystania z pojawiających się możliwości.|

Nie chce zdradzać za wiele, ale można się domyślić, że wraz z pojawianiem się nowych fragmentów mapy, będziemy mieli do dyspozycji nowe karty biletów, jak i będziemy usuwać część z nich.
Każda partia do tej pory dał mi satysfakcję, oraz spowodował, że miałem ochotę zasiąść do kolejnej rozgrywki, niecierpliwie czekając, co przyniesie przyszłość. Jakaż to niespodzianka kryje się za rogiem w tym przypadku, w kolejnym pudełku obszaru i kolejnym puzzlu mapy.

Porównując do poprzednich części, Wsiąść do Pociągu – Legendy Zachodu wnosi do tej serii niezwykle potrzebny powiew świeżości, który powoduje, że nawet bardziej doświadczeni gracze mają ochotę na grę w „pociągi”. Podsumowując zakupując tę część mamy wersję podstawową gry wraz z dodatkowymi mapami w jednym pudle, niestety pokaźnych rozmiarów ważącym niebagatelne 4 kilogramy.

Podsumowanie

Wsiąść do Pociągu: Legendy Zachodu według mnie wnoszą do tej serii niezbędny powiew świeżości. Gra ta zbiera świetne opinie nawet wśród mocno ogranych graczy, którzy cieszą się na każdą kolejną rozgrywkę. Muszę sam przyznać, że jestem za każdym razem ciekawy, co wniesie do gry nowa część mapy, jakie pojawią się okazje, oraz jakie zagrożenia.

Największym minusem tej gry będzie jej regrywalność, gdyż po rozegraniu wszystkich scenariuszy najprawdopodobniej bardziej doświadczeni gracze nie zasiądą już do niej za często, tak jak ma to miejsce w przypadku Wsiąść do Pociągu Europa czy USA.

Muszę powiedzieć to wprost jak dla mnie jest to zdecydowanie najlepsza gra z tej serii, i najprawdopodobniej będzie to mój pierwszy wybór, jeśli będę miał ochotę zagrać w pociągi dzięki połączeniu wielu modyfikacji w jednej grze.

Podsumowując, grę mogę z całą pewnością polecić fanom serii. Natomiast bardziej doświadczonym graczom spodobać się może element kampanii w niej występujący. Wsiąść do Pociągu Legendy Zachodu zbiera bardzo pozytywne opinie, o czym świadczy średnia ocena 8,7 na portalu Board Game Geek.

Plusy
duża ilość elementów
bardzo dobry dedykowany insert
modyfikujące zasady scenariusze
powiew świeżości dla całej serii
zmieniająca się rozgrywka
Minusy
po zakończeniu rozgrywki znikoma regrywalność
konieczność gry w stałym składzie
duża ilość nowych zasad powoduje trudność powrotu do gry po dłuższej przerwie

Ranking najlepszych gier zobaczysz na Planszeo!
Zerknij na ofertę w naszym lokalnym sklepie partnerskim Aleplanszówki!

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka

Łuuupy to gra z podwójną mechaniką umieszczania elementów. Zdobądź jak najlepsze łupy, które pozwolą najlepiej rozbudować twój fiord i ukończyć budowle!

Azul: Witraże Sintry to kontynuacja popularnej serii. W tej części czekają na nas modułowe planszetki, dodatkowy ruch witrażystą oraz inne nowości.