Diuna Imperium: Powstanie - Powrót na Pustynną Planetę

Bartosz Maćkowiak

13/04/2025

Diuna Imperium w 2020 roku podbiła serca graczy na całym świecie. Dodatki Potęga Ix oraz Nieśmiertelność przysporzyły jej jeszcze większą popularność. Wielu fanów dopieszczało swoje egzemplarze dokupując dodatkowe elementy premium, tokeny, figurki, maty, planszetki, a nawet dodruk kart talii imperium i liderów stworzonych przez fandom.

I wtedy pojawia się Powstanie – opisywana jako “samodzielny dodatek”, reedycja, kontynuacja lub upgrade. O co tutaj chodzi? I co to za dziwne oznaczenie “dla 1-4,6 graczy”? Sprawdźmy to!

Minęło już kilka miesięcy od premiery wydania polskiej wersji językowej i emocje zdążyły ostygnąć. Czy Diuna Imperium: Powstanie wydana po polsku przez Lucky Duck Games również jest warta uwagi?

 

Zawartość gry
Diuna Imperium: Powstanie

Dla graczy którzy zetknęli się już z serią Diuna Imperium, zawartość Powstania z pewnością będzie wyglądać znajomo. Jednak przy bliższym zapoznaniu się z elementami widać dużo różnic. Przede wszystkim plansza jest dwustronna. Jedna strona od jednego do czterech graczy, z drugiej korzystamy przy grze w szóstkę. Gry dla 5 osób twórcy nie przewidzieli. O zasadach powiem więcej później. Poniżej przedstawiam spis elementów zawartych w pudełku. Podkreślam te, które są nowością dla Powstania i nie występowały we wcześniejszych dodatkach Diuny Imperium

  • Dwustronna plansza do gry
  • Talia 69 kart Imperium
  • Talia 18 kart rezerwy (Przyprawa musi płynąć i Przygotuj metodę)
  • 4 zestawy dla graczy:
  • Talia 44 kart intryg
  • 16 kart konfliktu
  • 20 Znaczników wody
  • 28 Znaczników solarisów
  • 27 Znaczników przyprawy
  • Znacznik pierwszego gracza
  • 4 znaczniki sojuszy
  • 9 kart liderów
  • Znacznik Feyda (używany przy grze liderem Feyd-Rautha)
  • 4 haki stworzyciela
  • Mur zaporowy
  • 5 kart celu
  • 20 kontraktów + 10 do gry z dodatkiem Potęga Ix
  • Czerwie Pustyni (4 plastikowe i 4 drewniane – można używać wymiennie lub jednocześnie)
  • Elementy do gry 6-osobowej

Dla zaznajomionych z innymi częściami Diuny Imperium, ta lista będzie wyglądać bardzo znajomo. Ciekawostką jest dołączenie do gry plastikowych modeli czerwi w dodatku do drewnianych. Drewniane meeple są całkiem ładne, ale jeżeli ktoś ma już dodatki Deluxe do Diuny Imperium to być może doceni to, że nie musi dokupywać osobnego zestawu figurek czerwi. Plastikowe czerwie z mojego egzemplarza gry, widoczne na zdjęciach, zostały już przeze mnie pomalowane.

Pozostałe elementy są solidnej jakości, tak jak przyzwyczaili nas do tego Lucky Duck Games i amerykański wydawca Dire Wolf.

Skrót zasad gry
Diuna Imperium: Powstanie

Diuna Imperium: Powstanie pozostawia podstawowe zasady bez zmian. To nadal to świetne połączenie mechanik umieszczania pracowników, budowania talii, zarządzania kartami oraz walka poprzez licytację oraz niespodziewane zagrania za pomocą kart intrygi.

Asymetria liderów, może być większa lub mniejsza. Poziom trudności danego lidera, podany na karcie, sugeruje na jakie wyżyny strategicznego myślenia należy się wspiąć, aby w pełni wykorzystać jego umiejętności. Liderzy poziomu początkowego poziomu, zalecani dla początkowych graczy raczej oferują niewielkie bonusy, niż głębię zmieniającą rozgrywkę, zwłaszcza że talia startowa jest taka sama dla każdego gracza.

Podstawową mechaniką rozgrywki jest zagrywanie karty, oraz ściśle z nim powiązane wysłanie agenta na pole planszy. Symbol na zagranej karcie decyduje, na jakie pole możemy wysłać agenta, następnie, po opłaceniu ewentualnego kosztu, w dowolnej kolejności wykonujemy efekty pola na planszy oraz zagranej karty. Karty talii początkowej nie posiadają specjalnych umiejętności, ale wraz z zakupem coraz lepszych i droższych kart będzie się to zmieniać.

Na koniec każdej rudny gracze odsłaniają pozostałe na ręce karty oraz mają możliwość dokupienia kolejnych kart do talii. Dodatkowe karty dodają dodatkowe umiejętności i otwierają nowe strategie, lecz zbyt wiele kart może zapchać nam talię i sprawi, że pożądane karty będą pojawiać się rzadziej.

Jednym z efektów pól i kart jest rekrutacja żołnierzy i/lub wysyłanie ich na pole walki. Na koniec każdej rundy sprawdzana jest siła każdego gracza i rozliczane są nagrody za 1., 2. i 3. miejsce. Siłę modyfikować można przez zagrywanie odpowiednich kart z ręki i/lub zagrywanie kart intryg.

Gra toczy się do momentu, aż któryś z graczy osiągnie 10 punktów, wtedy na koniec trwającej rundy obliczamy końcową punktację, lub po rozegraniu 10. konfliktu, czyli po maksymalnie 10. rundzie.

Co nowego w Powstaniu?

Nowe Mechaniki

Zmienione efekty pól planszy – weterani od razu zobaczą różnice, lecz mniej zaznajomieni gracze musieli by porównać plansze bezpośrednio aby zobaczyć gdzie są różnice.

Mechanika Szpiegów – Każdy z graczy dysponuje trzema szpiegami. Efekty kart, planszy lub umiejętności lidera pozwalają na umieszczanie ich na polach obserwacji. Pole obserwacyjne szpieguje od jednego do trzech oznaczonych pól. Szpiegów można wykorzystać dwojako. Albo odwołujemy szpiega aby dostawić swojego agenta na pole zajęte przez innego gracza, albo odwołujemy szpiega ,aby dobrać kartę. Nie ma już gwarancji, że nikt inny nie skorzysta.

Zmiany w konfliktach – Karty konfliktu są oznaczone jednym z trzech symboli. Zwycięzca konfliktu otrzymuje kartę wygranego konfliktu. Jeżeli sparuje dwie karty wygranych konfliktów z takim samym symbolem, zdobywa punkt. W konsekwencji mniej jest punktów jako nagroda za wygrany konflikt, a nagroda za drugie miejsce bywa wyższa niż za pierwsze, ponieważ zwycięzca otrzymuje również kartę.

Czerwie – Gracze, po zdobyciu haków stworzyciela, mogą przywoływać czerwie na pole bitwy. Czerwie są jednostkami o sile 3, ale przede wszystkim, jeżeli gracz ma w konflikcie co najmniej jednego czerwia, podwaja swoją nagrodę. Tym samym może się zdarzyć, że jednym wygranym konfliktem ktoś zdobędzie nawet 5 punktów. Z karty punkt i możliwość zakupienia dodatkowego punktu za zasoby (podwojone do łącznie 4) oraz punkt za sparowanie symboli z karty.

Oczywiście do tego dochodzą całkowicie nowe karty oraz liderzy.

Wariant dla 6 graczy

Krótko o wariancie dla 6 graczy. Ten tryb nie przypadł mi osobiście do gustu, ale znam osoby, które go uwielbiają.

Wariant 6-osobowy to drużynowa gra 3×3. Jedna drużyna jest prowadzona przez Imperatora, druga przez Muad’Diba, są to dowódcy. Dwaj pozostali gracze w każdej drużynie do sojusznicy. Drużyny są asymetryczne. Tylko Muad’Dib i jego sojusznicy mogą przywoływać czerwie, a Imperator może rezerwować karty rynku. Gramy na drugiej stronie planszy, która posiada trochę więcej pól. Dowódcy otrzymują własne plansze sojuszu, i tylko tam mogą zwiększać swój wpływ we frakcji. Dowódcy nie mają własnej armii, zamiast agentów, an pola wysyłają żetony, które wskazują, który sojusznik otrzyma bonusy, których nie może otrzymać dowódca.

Gra toczy się do momentu kiedy jeden z graczy nie osiągnie 10. punktów, a wynik drużyny to suma punktów wszystkich jej członków.

Skalowalność i regrywalność
gry Diuna Imperium: Powstanie

Skalowalność

Diuna Imperium: Powstanie osiąga pełnię swoich możliwości przy grze na 4 graczy. Na planszy jest ciasno, rywalizacja o karty zacięta a wyniki konfliktów niespodziewane. Przy grze na 3 osoby, na planszy jest odrobinę luźniej, i każdy z graczy ma trochę większe pole manewru. Przy grze na dwie osoby, należy korzystać z kart rywala, który jest botem dość łatwym w obsłudze. Bot zapełnia pola planszy i wysyła jednostki na pola konfliktu, dzięki czemu efekt jest podobny jak w grze trzyosobowej.

Gra 6-osobowa, przez sam fakt większej ilości graczy, może być sporo dłuższa od klasycznej, nie jest jednak bardziej skomplikowana w przygotowaniu niż 4-osobowa rozgrywka. 

Gra 5-osobowa nie jest w ogóle możliwa.

Regrywalność

Regrywalność jest zapewniana przez kilka czynników. Z 16 kart konfliktu losowanych jest 10. Pomimo że ostatnie 4 są zawsze takie same, znajdują się w różnej kolejności, a droga przez wcześniejsze zawsze będzie inna. Pomimo że talia kart startowych jest zawsze taka sama, rynek rozkładany jest losowo i losowo uzupełniany z talii kilkudziesięciu kart. Losowo dobierane są również dobierane karty intryg. Na końcu przy każdej rozgrywce zdarzy się inna kombinacja wybranych przez graczy liderów. Rozgrywka za każdym razem jest trochę inna i jeszcze ani razu nie wydawała mi się powtarzalna. Diuna Imperium: Powstanie teoretycznie jest kompatybilna z dotychczas wydanymi dodatkami, lecz połączenie talii, może doprowadzić do zbytniego rozwodnienia kart z nowymi mechanikami.

Wrażenia z gry
Diuna Imperium: Powstanie

Od momentu zagrania po raz pierwszy w Diunę Imperium razem z dodatkami Potęga Ix i Nieśmiertelność wiedziałem, że ta seria gier pozostanie w mojej topce na długo. Powstanie mnie nie zawiodło. Każda rozgrywka jest trochę inna, a droga do zwycięstwa różna. Emocje towarzyszą do końca w każdej rozgrywce, a osiągnięcie 10 punktów wcale nie gwarantuje zwycięstwa. Nowe mechaniki, zwłaszcza szpiedzy, wprowadzają powiew świeżości nawet wśród weteranów. Za każdym razem jak gram towarzyszy mi uczucie “ale to jest dobra rozgrywka”, ryzykowne strategie czasem się opłacają, a czasem powodują szybkie sukcesy, które kończą się szybkim upadkiem tuż przed metą.

Podsumowanie

Czy Diuna Imperium: Powstanie spełniła oczekiwania? Moje jak najbardziej tak! Jeżeli nie posiadasz żadnej edycji Diuny Imperium, warto przejść od razu do Powstania. Jeżeli posiadasz jednak wersję podstawową, to decyzja nie będzie już taka prosta. Pozostaje się cieszyć, że ulepszenia zasobów i figurki z podstawki są kompatybilne z Powstaniem. Czy zrobić ten krok, pozostawię indywidualnej decyzji, natomiast polecam zagrać przynajmniej raz!

Plusy
Dobrze znane świetne połączenia mechanik w odświeżonej wersji
Nowa zawartość świetnie uzupełnia to co znane i lubiane
Bardzo dobre wykonanie
Figurki czerwi są bardzo wdzięcznym elementem do malowania
Minusy
Trudna decyzja do podjęcia dla posiadaczy podstawowej wersji Diuny Imperium
Niepotrzebny tryb 6-osobowy
Gra z wcześniej wydanymi dodatkami, zbyt rozbudowuję grę

Ranking najlepszych gier zobaczysz na Planszeo!
Zerknij na ofertę w naszym lokalnym sklepie partnerskim Aleplanszówki!

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka

Fateforge: Kroniki Kaan, Cyklady: Edycja Legendarna, Heroes of Land, Air and Sea oraz Pax Hispanica to gry, które poznacie w trzecim artykule o nowościach wydawnictwa Galakta!

Sushi Go! 10. rocznica to odświeżone jubileuszowe wydanie gry, która nie była dostępna w regularnej sprzedaży dłuższy czas. Zobaczmy co kryje rocznicowa edycja tego tytułu!