Slajd powitalny

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉

Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉
Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Recenzja: Biały Zamek — małe pudełko, wielka gra
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Recenzja: Biały Zamek — małe pudełko, wielka gra

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja: Park Smoków — stwórz najlepszy rezerwat!

Katarzyna Olech

17/03/2022

Park Smoków jest rodzinną grą planszową, w której wcielamy się we właścicieli rezerwatu z egzotycznymi i legendarnymi stworami. Naszym zadaniem będzie rozmieszczenie smoków na trzech wyspach w taki sposób, aby zachęcić jak największą liczbę turystów. Każdy przybyły będzie miał okazję zobaczyć smoki w przeróżnych kolorach. Odpowiednie zarządzanie Parkiem przyniesie nam korzyści, a błędy logistyczne mogą skończyć się utratą gości.

Rozmieszczaj smoki z głową, spełniaj oczekiwania odwiedzających, zapewniaj pożywienie i zdobywaj fanów własnego Parku Smoków!

Autor: Nicolas Sato
Ilustrator: Ayumi Kakei
Liczba graczy: 2-5
Czas rozgrywki: 20-30 min
Wiek: 8+
Polski Wydawca: Nasza Księgarnia
Głowna mechanika: Draft, Zakrywanie elementów, Zbieranie zestawów
SCD: 89 zł
Sprawdź Park Smoków na stronie wydawcy
Porównaj ceny na Planszeo
Park Smoków w serwisie Gramy w Planszówki

Kilka słów o twórcach

Nicolas Sato mieszka na północy Francji, gdzie z zamiłowaniem tworzy gry planszowe. Pracuję jako analityk rozwoju, wcześniej był trenerem sportowym dzieci. W czasie treningów Sato często wymyślał nowe ćwiczenia i gry sportowe, a z czasem zaczął tworzyć również gry planszowe dla swoich podopiecznych, gdy nie mogli wyjść na zewnątrz. Od tego momentu zajął się projektowaniem gier planszowych na większą skalę. Nicolas Sato jest autorem: Lutecji, Tiki oraz Kenjin. W 2022 roku dzięki wydawnictwu Nasza Księgarnia na stołach zagościć może Park Smoków w polskiej wersji językowej.

Grafiki do gry stworzyła Ayumi Kakei. Rozpoznawalność przyniosło jej wykorzystywanie unikalnych technik ilustratorskich. W swoich pracach łączy styl zachodnich powieści graficznych z anime. Obecnie opracowuje koncepcje wizualne dla projektów i gier transmedialnych w studiach: No Border i Ankama.

Co znajdziemy w pudełku?

W atrakcyjnie zaprojektowanym pudełku Parku Smoków znajdziemy:

  • planszę,
  • żeton sterowca,
  • 15 kart wysp,
  • 60 przezroczystych kart smoków,
  • 82 żetony zwiedzających (42 o wartości 1; 20 o wartości 5 i 20 o wartości 10),
  • 5 żetonów legendarnych smoków,
  • 5 kart pomocy,
  • instrukcję.
Karty wysp są dwustronne. Podczas rozgrywki będą na nich umieszczane przezroczyste karty smoków. W trakcie gry żeton sterowca przemieszać się będzie po planszy, wyznaczając rundę oraz wskazując, co będzie punktowane. Żetony zwiedzających odzwierciedlają punkty zwycięstwa.

Skrót zasad

Planszę do Parku Smoków należy położyć na środku stołu, a żeton sterowca ustawić w miejscu rundy pierwszej. Każdy z graczy zaczyna rozgrywkę z 3 kartami wysp, 4 kartami smoków oraz 5 zwiedzającymi.

Rozbudowa parku przebiega równocześnie. Gracze wybierają 1 kartę smoka i kładą ją zakrytą przed sobą. Gdy wszyscy będą gotowi, karty są odkrywane i dokładane na wybraną wyspę. Następnie karty należy przekazać w lewą stronę oraz powtarzać akcję aż zostanie jedna karta, którą należy odrzucić. Gdy karta przykryje jajko – wykluwa się młode, a to zawsze przyciąga gości. Gdy jednak przykryje gniewnego smoka, ten wpada w szał i gracz traci 1 punkt.

Po fazie rozbudowy następuje punktowanie. Odbywa się ono według wskazywanej przez sterowiec pory roku. W zależności, gdzie się on znajduje, punkty mogą dostarczać fioletowe, zielone lub czerwone smoki. Żółte i niebieskie stwory liczą się tylko u gracza, który ma ich najwięcej. Ostatnim etapem tej fazy jest przyznanie punktów za różne kolory smoków w obrębie poszczególnych wysp.

Następnie przychodzi czas na karmienie. Liczba smoków w Parku powinna być mniejsza lub równa liczbie owiec widocznych na kartach. Gdy warunek ten nie zostanie spełniony, gracz traci zwiedzających w liczbie brakujących owiec.

Po trzech rundach gra dobiega końca. Zwycięzcą Parku Smoków zostaje gracz z największą liczbę punktów (zwiedzających).

Mechanika, skalowalność
i regrywalność

Mechanika
W fazie rozbudowy Parku Smoków gracze będą korzystać z mechaniki zamkniętego draftu. Polega ona na otrzymaniu przez graczy takiej samej liczby kart i wybraniu jednej z nich (w niektórych grach więcej niż jednej), reszta kart przekazywana jest osobie po lewej (lub prawej) stronie. Trwa to do momentu wybrania lub odrzucenia wszystkich kart. Grami wykorzystującymi ten sposób rozgrywki są Ekosystem, czy popularne 7 Cudów Świata. W Parku Smoków znajdziemy również mechanikę pokrycia siatki, polegającą na przykrywaniu planszy innymi elementami. Czasem nazywana jest mechanizmem Tetris. Zmusza ona graczy do efektywnego używania kształtów lub symboli. Może to być główny punkt gry jak w Ubongo albo dodatkowy mechanizm wymagający od graczy planowania. Podobne wykorzystanie elementów występuje np. w Rune.

Skalowalność
W Park Smoków gra się dobrze w każdym składzie osobowym. Gra dwuosobowa wyróżnia się tym, że będziemy mogli obejrzeć karty otrzymane przy rozdaniu ponownie. Pomaga to w planowaniu przyszłych tur i kontroli obszarów. Jesteśmy w stanie dowiedzieć się, co nasz przeciwnik ma na wyspach i niejako kontrolować, to co dostanie, ponieważ możemy lekko przewidzieć, które karty będą dla niego lepsze, a które przydadzą mu się mniej. Większa ilość graczy zaburza planowanie. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć, co dostaniemy. Możliwe jest przeszkadzanie przeciwnikom, podając im mało przydatne karty, jednak trudno się odbić, gdy pozostali gracze mają więcej żółtych i niebieskich smoków. Trzeba wtedy szukać punktów w innych miejscach. Im więcej graczy tym rozgrywka staje się  ciekawsza i bardziej emocjonująca.

Regrywalność
Park Smoków ma 30 różnych wysp, z czego wykorzystywane są tylko 3 na każdego gracza. Na wyspie jest 5 miejsc i różną się one jedynie umiejscowieniem owiec i jajek. Kart smoków jest aż 80, te też różnią się kolorem smoków i miejscem występowania. Myślę, że nie ma sposobu na zapamiętanie wszystkich kart, więc regrywalność tego tytułu jest duża. Każda rozgrywka, będzie niepowtarzalna pod względem użytych kart. Dodatkowo możliwe jest obranie różnych strategii na zwycięstwo.

Wrażenia z rozgrywki

W trakcie rozgrywki stajemy przed wyborem, które karty umieścić na trzech wyspach. Dzięki temu gra daje dużo możliwości do kombinowania i umożliwia wybranie kilku różnych dróg do zwycięstwa. Z każdą kolejną rundą Park się zapełnia, a gracze stają przed coraz trudniejszymi decyzjami, co przykryć tym razem. Wybór kart w główniej mierze polega na przeliczaniu: czy zyska się więcej punków niż straci.

W każdej porze roku dostaje się punkty za inny kolor smoków. Niestety może się tak zdarzyć, że w dobranych kartach nie będzie w ogóle smoka, który jest cokolwiek wart w tej rundzie. Wtedy ratunkiem powinno być skupienie się na pozostałych dwóch elementach, za które można zdobyć punkty. Jednak i tych kart może nie przybywać. Jeszcze jednym minusem Parku Smoków jest to, że gracz, który w pierwszej rundzie nazbiera dużo smoków żółtych i/lub niebieskich łatwo utrzymuje przewagę w przyszłości. Nie jest to regułą, jednak gdy dobrze będzie się operowało kartami i w przyszłych turach głównie dokładało nowe żółte/niebieskie smoki, można utrzymywać przewagę nie do przegonienia. W rozgrywkach 3+osobowych czasami inwestowanie w żółte i niebieskie smoki jest bezcelowe, zwłaszcza gdy przeciwnicy mają ich dużo więcej niż my. Wtedy należałoby szukać punktów gdzie indziej.

Zaletą Parku Smoków jest bardzo czytelna instrukcja z wieloma przykładami i ilustracjami. Dodatkowo prawidłowo wykonane komponenty i ciekawe przezroczyste karty. Proste zasady i krótki czas rozgrywki również działają na korzyść Parku, zwłaszcza, gdy do gry chce się zachęcić dzieci.

Pod względem  systemu nakładania kart na siebie Park Smoków podobny jest do gry Canvas od Awaken Realms. Jednak typ rozgrywki jest zupełnie inny. W omawianej grze punktuje się za zbudowanie rezerwatu i spełnienie określonych warunków. Zbliżone zasady występują w Parku Niedźwiedzi.

Podsumowanie gry

Park Smoków jest szybką grą z łatwymi zasadami i ciekawymi komponentami. Gra porusza też interesujący temat zarządzania rezerwatem z mistycznymi i legendarnymi stworami. Park Smoków jest idealnym fillerkiem, gdy nie mamy zbyt dużo czasu, a także świetnie sprawdzi się jako gra rodzinna dla początkujących graczy. Myślę, że dzięki łatwo przyswajalnym zasadom i pięknym ilustracjom gra przypadnie do gustu dzieciom.

Park Smoków mieści się w małym pudełku i po rozłożeniu nie zajmuje dużo miejsca, dlatego też sprawdzi się na wyjazdach i graniu w plenerze. To gra przede wszystkim dla osób, które zaczynają swoją przygodę z planszówkami lub chcą wprowadzić dzieci do tego pięknego hobby.

Plusy
komponenty dobrej jakości
gra nie zajmuje dużo miejsca
śliczne ilustracje
instrukcja z wieloma przykładami
syndrom kolejnej partii
Minusy
losowość dobranych kart
mogłoby być więcej możliwości punktowania (zmienne w każdej rozgrywce)
6/10

Ocena: 6/10

Dziękujemy Wydawnictwu Nasza Księgarnia za przekazanie egzemplarza do recenzji.

Więcej informacji o grze znajdziesz na Gramy w Planszówki

Porównaj oferty i dowiedz się więcej o grze w serwisie Planszeo

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka

Biały Zamek to euro z krwi i kości zamknięte w małym pudełku. Czy w zaledwie 9 akcjach jesteście w stanie zagwarantować swoją pozycję w pałacu Białej Czapli?

Florentynka Muu i Nogi stonogi na lodzie to dwie małe rodzinne nowości od wydawnictwa Egmont. Sprawdzamy, dlaczego to fajne edukacyjne tytuły dla najmłodszych!