Recenzja: Chipsy – chrupiąca gra imprezowa!
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Recenzja: Chipsy – chrupiąca gra imprezowa!

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Wydarzenie Na mieście
Wydarzenie Na mieście
Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja: Tajemnicze Podziemia — zbuduj labirynt!

Katarzyna Olech

29/04/2022

Tajemnicze Podziemia to rodzinna gra kafelkowa przywrócona do sprzedaży dzięki wydawnictwu Trefl. Podczas rozgrywki gracze wcielają się w poszukiwaczy skarbów przemierzających tajemniczy labirynt. Celem gry jest ułożenie ciągu korytarzy w taki sposób, aby po drodze znaleźć jak największą liczbę skarbów, unikając przy tym potworów, czyhających w zakamarkach. Gracz, który zrobi to najlepiej – otrzyma największą liczbę punktów i wygrywa rozgrywkę!

Jesteście gotowi na odkrywanie nieznanego? Zapraszam do przeczytania recenzji, w której dowiecie się jak zbudować doskonały labirynt, znaleźć masę skarbów i uniknąć potworów!

Autor: Reiner Knizia
Ilustracje: Tomek Larek
Liczba graczy: 1-5
Czas rozgrywki: ok. 20 minut
Wiek: 6+
Polski Wydawca: Trefl
Główna Mechanika: Tile Placement
SCD:  69 zł

Sprawdź na stronie wydawcy z kodem rabatowym GE3K20
Porównaj na Planszeo
Tajemnicze Podziemia w serwisie Gramy w Planszówki

Kilka słów o twórcach

Reiner Knizia jest niemieckim projektantem gier od przeszło 30 lat. Ukończył doktorat z matematyki, a wcześniej pracował w branży finansowej. Na swoim koncie ma ponad 600 tytułów, z czego wiele z nich zdobyło prestiżowe nagrody. Reiner Knizia tworzy tytuły zarówno dla młodszych, jak i starszych graczy. Do tych wydanych w Polsce należą m.in.: Wyprawa do El Dorado i rozszerzenie Demony Dżungli, Pędzące Żółwie, Wiedźmia Skała, Zaginione Miasta, Geniusz, Spor o Bór oraz Zamek wraz z dodatkiem Sokół.

Ilustracje do Tajemniczych Podziemi wykonał doświadczony grafik Tomek Larek. Od wielu lat współpracuje on z wydawcami gier na całym świecie. W swoich pracach używa różnych technik rysowania i malowania, od ołówka i akrylu, po techniki cyfrowe. Ilustracje Larka można znaleźć w m.in.: Światowym Konflikcie, Cry Havoc, Santiago, Ataku Zombie, czy Lagunie. Prace Tomka Larka możecie zobaczyć również na stronie.

Co znajdziemy w pudełku?

Pudełko Tajemniczych Podziemi jest bardzo poręczne i mimo małego rozmiaru mieści w sobie bogatą zawartość. Wśród komponentów znajdziemy:

  • 5 plansz podziemi dla graczy,
  • 100 kafelków labiryntu (po 20 dla każdego gracza),
  • 60 żółtych znaczników punktów,
  • 15 czerwonych znaczników punktów,
  • instrukcję.

Plansze podziemi różnią się jedynie rodzajem i umiejscowieniem potworów oraz skarbów po lewej i prawej stronie. Każdy z graczy otrzymuje przed grą zestaw 20 identycznych kafelków, różniących się kolorem rewersów. Znaczniki punktów służą do oznaczania skarbów  i potworów napotkanych po drodze. Instrukcja jest bardzo krótka i przejrzyście napisana.

Krótko o zasadach

Przed rozpoczęciem rozgrywki w Tajemnicze Podziemia każdy z graczy otrzymuje losową planszę podziemi oraz dobiera 20 kafelków w jednym kolorze rewersów. Jeden z graczy tasuje swoje płytki labiryntu i kładzie je w zakrytym stosie przed sobą. Pozostali trzymają swoje kafelki odwrócone.

Gracz z zakrytymi kafelkami dobiera pierwszą płytkę ze stosu. Pozostali gracze odszukują ten sam kafelek i wszyscy jednocześnie kładą go na dowolnym, pustym polu na swojej planszy. Ponownie gracz z zakrytymi płytkami dobiera kafelek ze stosu, pozostali go odnajdują i kładą na planszy. Gra przebiega w ten sposób, aż do momentu wyłożenia 16 płytek.

Po zapełnieniu plansz płytkami gracze sprawdzają ile napotkali skarbów i potworów podczas wędrówki przez zbudowany przez siebie labirynt. Żółtymi znacznikami punktów zaznaczają skarby znalezione w podziemiach (warte są 1 pkt), a czerwonymi znacznikami spotkane potwory (warte -2 punkty). Wygrywa gracz z największą liczbą punktów.

W Tajemnicze Podziemia można grać również według  trudniejszego wariantu, w którym gracze muszą zacząć układanie od jednego z dwóch środkowych miejsc w dolnym rzędzie planszy. Każda kolejna położona płytka musi stykać się bokiem z tą już znajdującą się na planszy.

Mechanika, skalowalność i regrywalność

Mechanika
W Tajemniczych Podziemiach występuje jedna główna mechanika – tile placement, czyli układanie kafelków na planszy w określony sposób. Mechanika ta pojawia się w wielu znanych tytułach, takich jak: Kingdomino, Calico, Zamek, czy Nowa Gwinea. W omawianym tytule, podobnie jak w Parku Sawanna, jeden z graczy wyznacza kafelek do położenia, a pozostali muszą go odnaleźć i zagrać na swoich planszach. Jednak oba tytuły trochę różnią się od siebie. W Parku gracze przekładają kafelki na planszy i sami decydują, który z nich ruszyć, w Podziemiach zaś kładą losowo dobrane płytki na pusty obszar.

Skalowalność
W Tajemnicznie Podziemia może grać od 1 do 5 osób. Tryb solo to swego rodzaju trening i sprawdzenie własnych umiejętności. Przy pozostałych wariantach osobowych liczba graczy nie ma znaczenia. W każdym składzie rozgrywka przebiega identycznie i równie dobrze. Tak naprawdę, liczba graczy jest ograniczona tylko przez liczbę plansz podziemi. Czas rozgrywki w każdym składzie osobowym jest do siebie zbliżony, gdyż wszyscy wykonują swoje ruchy jednocześnie.

Regrywalność
Płytek jest tylko 20, w rozgrywce pojawi się ich 16, więc już po dwóch partiach prawdopodobnie wszystkie zobaczymy. Można to uznać za wadę, gdyż przez mało zróżnicowane płytki gra może szybko się znudzić lub za zaletę, bo przez ograniczone układy na kafelkach jesteśmy w stanie nauczyć się przewidywania i planowania takich ścieżki, aby pasowały do wielu płytek. Myślę, że regrywalność Tajemniczych Podziemi jest wysoka, pomimo małej liczby kafelków. Nigdy nie zdarzy się identyczny układ labiryntu i zawsze zostaną wylosowane inne płytki w różnej kolejności.

Wrażenia z rozgrywki

Gdy rozpakowałam Tajemnicze Podziemia i przeczytałam instrukcję, nie sądziłam, że ta gra będzie ekscytująca. O jak bardzo się myliłam! Gra pozytywnie mnie zaskoczyła, tym jaka jest wciągająca. Szczerze powiedziawszy, to najbardziej ograny tytuł z tych dotychczas otrzymanych do recenzji 🙂. Wszystko za sprawą występującego syndromu kolejnej partii i chęci odegrania się na przeciwnikach. Ograne osoby zbudują labirynt już w 10 minut. Po skończonej partii okazuje się, że: tu się ktoś zablokuje, a to potwory zabrały kilka punktów i pyk, ściągamy kafelki i gramy jeszcze raz, żeby tym razem zdobyć więcej skarbów. Nawet moja siostrzenica, która szybko się nudzi grami, dwukrotnie zaproponowała powtórzenie partii!

Kolejną rzeczą, która zaskoczyła mnie w Tajemniczych Podziemiach, było to, że gracze dysponując tymi samymi płytkami, nie układali identycznych labiryntów. Czasami dwa, czy trzy pierwsze kafelki znajdowały się w tych samych miejscach na kilku planszach, jednak z rozwojem rozgrywki zawsze pojawiały się duże różnice w labiryntach. Choć gra niweluje losowość, dzięki temu, że każdy gracz korzysta z zestawu tych samych kafelków, wciąż jest ona odczuwalna i bywa zarówno ekscytująca, jak i irytująca. Nie wiadomo, jaki kafelek zostanie odkryty, a to ma ogromny wpływ na planowanie dalszego labiryntu. Trudno jest przewidzieć wszystkie możliwości i trzeba szybko reagować. Bywają momenty wzburzenia, gdy nam wylosowana płytka nie odpowiada, a przeciwnikom pasuje idealnie. Jednak myślę, że po rozegraniu kilkudziesięciu partii i porządnym zapoznaniu się z kombinacjami płytek gracze mogą starać się przewidywać możliwe układy. Nie oznacza to jednak, że gra jest powtarzalna, gdyż tych kombinacji jest niesamowicie wiele.

Gra ma bardzo łatwe zasady, a ich wytłumaczenie zajmuje kilka minut. Nie występują w niej żadne skomplikowane elementy, dzięki czemu w grę może zagrać każdy. Dla dzieci istnieje łatwiejszy wariant z układaniem kafelków po całej planszy, nowicjusze planszówkowi również się odnajdą, a doświadczeni gracze spróbują wyciągnąć jak najwięcej z potencjału tego tytułu i zaczną główkować nad najkorzystniejszymi trasami.

Wykonanie Tajemniczych Podziemi jest dość przeciętne. Grafik nie mieli się w czym wykazać, gdyż na większości płytek widnieją tylko mury i kamienna podłoga. Skarby i potwory są dość małe i rysowane w kreskówkowym stylu. Największą wadą gry są plansze podziemi i płytki labiryntu wykonane z cienkiej tektury. Wpływa to na korzystną cenę i możliwość pomieszczenia elementów w pudełku, jednak uważam, że takie wykonanie jest poniżej dzisiejszych standardów. Przy pierwszych partiach znaczniki punktacji wydawały mi się zbędnym bajerem, wykorzystywanym jedynie w grze z dziećmi. Jednak już po kilku rozgrywkach odkryłam, że niesamowicie ułatwiają one liczenie punktów, a uwierzcie, że bez nich czasem można przeoczyć cenne punkty.

Podsumowanie gry Tajemnicze Podziemia

Nie miałam przyjemności wcześniej zagrać w Tajemnicze Podziemia, dlatego tym bardziej cieszę się, że wydawnictwo Trefl zdecydowało wznowić dystrybucję tego tytułu na polskim rynku.

Tajemnicze Podziemia polecam szczególnie rodzinom z dziećmi, gdyż rozgrywka sprawia dużo radości zarówno młodszym, jak i starszym graczom. Początkujący mogą rozwinąć zdolność planowania i logicznego myślenia. Doświadczeni gracze odnajdą w Podziemiach dużą dozę rywalizacji, co skutkować może chęcią odegrania się w kolejnych partiach. Zasady są łatwe, rozgrywka szybka, a regrywalność całkiem spora, cena również bardzo przystępna. Myślę, że to idealna gra na początek planszówkowej przygody 😉

Plusy
Łatwe zasady i szybka rozgrywka
Gra dla osób w każdym wieku
Gra się dobrze w każdym składzie osobowym
Uczy planowania i logicznego myślenia
Gra niezależna językowo
Minusy
Plansze i kafelki labiryntu wykonane są z cienkiej tektury
Mogłoby być więcej kafelków labiryntu lub różne warianty gry dla wzbogacenia rozgrywki
8.5/10

Ocena: 8,5/10

Dziękujemy Wydawnictwu Trefl  za przekazanie egzemplarzy do recenzji.
Więcej informacji o grze znajdziesz na Gramy w Planszówki
Porównaj oferty i dowiedz się więcej o grze w serwisie Planszeo

Skorzystaj z kodu GE3K20, rabat 20% na cały asortyment w sklepie Trefla!

Komentarze

Ten post ma jeden komentarz

  1. I enjoy looking through an article that can make people think.
    Also, many thanks for allowing for me to comment!

Dodaj komentarz

Podobne wpisy GE3Ka
Chipsy

Chipsy to imprezowa nowość! Spróbuj różonych połączeń smaków w grze i zdecyduj, czy wolisz pewne punkty, czy pokusisz los czekając na ostatnie chipsy w paczce?

Fabula Rasa

Fabula Rasa: To jest Kryminał oraz Morskie opowieści to fabularne gry karciane. Opowiadaj przeróżne historie na podstawie zapamiętanych kart i puść wodzę fantazji!