Galileo Galilei oraz Altay to kolejne dwa tytuły wydawnictwa Galakta, które prezentujemy nam w naszej serii wpisów o nowościach tego wydawnictwa
Recenzja:
Biały Zamek Duel — pojedynek klanów
				Kryspin Kras
29/10/2025
Biały Zamek: Duel? Ale na co to komu, kiedy zwykły Biały Zamek działa doskonale na dwie osoby? Zwykły skok na kasę i tyle…
Moje myśli, zanim faktycznie nie zagrałem w „pojedynkową” wersję hitu od wydawnictwa Portal Games. Po zagraniu mogę jednoznacznie stwierdzić że… W sumie to nic nie mogę jednoznacznie stwierdzić, bo moje skonfundowane myśli są, cóż, skonfundowane. Być może odpowiedź na pytanie „czy jest sens istnienia gry Biały Zamek: Duel?” wyklaruje się w poniższym tekście…
Zawartość gry Biały Zamek: Duel
Oryginalny wydawca Biały Zamek: Duel, Devir Games, oszalał i wbrew swojemu standardowemu wypychaniu małych pudełek absolutnie po brzegi zawartością, postanowił wpuścić do pudełka trochę powietrza. W środku pudełka w zasadzie nie znajdziemy aż tak wiele elementów, co w gruncie rzeczy zaliczam na plus. Klasyczny Biały Zamek miał naprawdę sporą liczbę elementów do przygotowania, więc z otwartymi ramionami przyjmuję mniej stoło- i czaso-żerną grę do rozłożenia.
W pudełku znajdziemy dosyć małą planszę, dwie planszetki graczy razem z garścią znaczników w kolorze żółtym i niebieskim. Do tego masa żetonów różnego zastosowania, garść kart, kilka kafli i to w sumie tyle. Ale chwila, jak to, Biały Zamek bez kości?! Ano tak – bez kości. W Biały Zamek: Duel zamiast nich znajdziemy 12 drewnianych znaczników latarni, po 4 w kolorze czarnym, czerwonym i białym. O nich jednak za chwilę.
Oprawa graficzna gry utrzymana jest w identycznej stylistyce co standardowa wersja, więc zaznajomieni z oryginałem od razu poczują się jak w domu. Nowych graczy też nic nie powinno przytłoczyć, grafiki są dosyć proste, ikonografika bardzo czytelna i ogólnie całość sprawia bardzo dobre, wizualne wrażenie. Sama jakość wykonania poszczególnych elementów również nie pozostawia wielu powodów do narzekań. Jest po prostu naprawdę dobrze.
Bardzo podobają mi się drewniane pieczęcie klanów z nadrukami i bardzo doceniam to, że wydawca postanowił pójść w fajne drewienko zamiast tekturowych żetonów.
Całość dopełnia dobrze napisana instrukcja z klarownymi przykładami i jasno sprecyzowanymi zasadami.




Skrót zasad gry Biały Zamek: Duel
W Biały Zamek: Duel gracze wcielając się w konkurujące ze sobą klany, walczyć będą o wpływy na dworze Białej Czapli. Czyli, po graczowemu: będą zdobywać punkty i wygra ten, kto na koniec gry będzie ich miał najwięcej.
Rozgrywka składa się z dwóch rund, każda po 6 tur per gracz, co sumarycznie daje 12 tur na gracza. Pierwsza runda jest delikatnie inna niż druga: w pierwszej gracze będą wykładać znaczniki latarni ze swojej planszetki na planszę główną, a w drugiej rundzie będą je zdejmować z powrotem na swoją planszetkę.
Na planszy gry znajduje się 6 losowo rozmieszczonych kafelków na znaczniki latarni. Dodatkowo przy nich znajdują się losowo rozmieszczone żetony akcji oraz gdzieniegdzie stosy kart. Przed umieszczeniem latarni, gracz może (o ile posiada odpowiedni żeton) zamienić miejscami dwie akcje. Następnie gracz dostaje wszystkie bonusy z latarni o kolorze który właśnie zakrył wyłożonym znacznikiem (czyli przykładowo, jeśli czarną latarnią przykryjemy białą, dostajemy bonusy z białej latarni). Po otrzymaniu bonusów latarni, gracz może przejść do wykonania akcji, które są umieszczone w sąsiedztwie umieszczonego znacznika latarni. W skrócie, mamy dostęp do następujących akcji:
- Ogród, w którym gracz może wydać 2 lub 5 Żywności by umieścić pieczęć klanu na dostępnym, pustym, wybranym przez siebie polu, by następnie otrzymać bonus z kolumny w której znacznik został umieszczony
- Trening, gdzie gracz wydając 2 lub 5 Żelaza umieszcza pieczęć klanu na pustym polu na Placu Treningowym, zyskując wskazany na wybranym kaflu bonus
- Dworzanin, który po wydaniu odpowiednio 2 lub 5 Pereł przesuwa się o 1 lub 2 pola w górę na ścieżce Awansu Społecznego przy Zamku. Są dwie ścieżki, po jednej na gracza. Po zakończeniu ruchu, gracz otrzymuje właśnie zakryty bonus (jeśli jakikolwiek jest)
- Handel. Tutaj gracz może wydać 1, 2 lub 5 dowolnych surowców by odpowiednio móc kupić jedną z wierzchnich kart Wpływu z planszy Głównej; wziąć wierzchni żeton ze stosu Pospolitych Towarów; wziąć wierzchni żeton ze stosu Luksusowych Towarów
- Latarnia, która pozwala nam otrzymać bonus z wybranej przez nas latarni
- Ulepszenie, dzięki której gracz może odwrócić do dwóch zdobytych wcześniej kart Wpływu
- Zakup kart Wpływu, jeśli postawiona latarnia jest obok stosu kart. Karty Wpływu dodatkowo zapewniają bonus w momencie zakupu, gdzie takim bonusem może być kolejna akcja
- Studia, zapewniająca jeden z kilku bonusów, które możemy otrzymać jeśli gracz nie chce/nie może wykonać akcji przy której umieścił latarnię.
Gracze w toku gry będą zdobywać symbole: czarne flagi Nobori, czerwone Katany i Kabuto oraz niebieskie Origami. Głównym źródłem tych symboli są odwrócone karty Wpływu. Na koniec gry gracze dostają za nie punkty przemnożone w następujący sposób:
- Flagi Nobori przemnożone przez piętro Zamku, do którego dotarł Dworzanin gracza
- Katany i Kabuto przemnożone zgodnie z mnożnikiem na Placach Treningowych
- Białe żurawie origami przemnożone przez niebieskie żurawie origami
Dodatkowo na koniec gry gracze dostają jeszcze punkty za pozostałe surowce.
Regrywalność gry Biały Zamek: Duel
Czuję, że nie ma tu jednej właściwej drogi do zwycięstwa, przede wszystkim z uwagi na mocno losowy start każdej rozgrywki. Nie dość, że losowo rozmieszczamy żetony latarni, co już na starcie wymusza od nas co rusz inne podejście, to jeszcze same akcje są losowo rozmieszczone, trzy stosy kart Wpływu również są potasowane, żetony ogrodu są dwustronne i losowane 6 (po 3 na każdą stronę) z 8. Kafle po których wspinają się Dworzanie również są dwustronne, jest ich 6 a w grze używamy 4 (po 2 na stronę). Place treningowe również są losowo wybrane z puli, żetony Towarów też umieszczone w sposób losowy… Dużo tu faktycznie losowości, która wyraźnie zmienia rozgrywkę i to w jakim kierunku się ona potoczy. Podobnie trochę jak w standardowym Białym Zamku, warto się skupić na wszystkim po trochu, ale z drugiej strony trzeba ciągle bacznie obserwować to co się dzieje na planszy i zwłaszcza jakie kolejne karty Wpływu wychodzą.
Wrażenia z gry Biały Zamek: Duel
Jestem absolutnie zachwycony. Biały Zamek: Duel na papierze brzmiał komicznie, bo nie dość, że to dwuosobowa wersja gry, która znakomicie działała na dwie osoby, to jeszcze pozbyli się kości, które były przecież trzonem rozgrywki?! To nie mogło się udać, a jednak, udało się. Biały Zamek: Duel to w moim odczuciu fenomenalna reinterpretacja tego co czyniło oryginał tak dobry: ciasnota nie tylko akcji ale i zasobów, połączona ze świetnym poczuciem spełnienia podczas robienia dużych combosów z prostych akcji. W swoim ruchu możesz zrobić tylko dwie akcje? Nic nie szkodzi, tak wszystko sobie odpalę, że tą akcją zrobię inną, tą inną jeszcze kolejną, a tamtą kolejna kupę kartę Wpływu, która mi da kolejną akcję… No i jeszcze zrobię drugą! Niesamowitą satysfakcję dają takie proste czynności.
Choć początkowo kręciłem nosem na zastąpienie kości znacznikami latarni, tak teraz uważam to za genialne posunięcie. Latarnie działają w zasadzie tak samo, ale teraz dochodzi kolejna warstwa taktyki: którym znacznikiem przykryć już wyłożony i który bonus latarni zebrać? Samo to, że w czasie gry będziemy ulepszać każdą latarnię osobno (o ile się nam poszczęści i będziemy w ogóle mieli możliwość dobrania ulepszenia z talii!) również bardzo mi się podoba i w świetny sposób rozwija pomysł oryginału.
Kolejnym znakomitym pomysłem i świetnym sposobem na oddanie ducha oryginału są pola ogrodu i treningu, gdzie zamiast wykładać meeple, wystawiamy okrągłe znaczniki pieczęci. Przecież te mnożniki punktowe pól treningowych są prawie żywcem wyjęte z oryginału, tylko ubrane w szaty zbierania symboli.
Właśnie, to zbieranie symboli. Jest to trzon rozgrywki i trochę emuluje nam wykładanie kolejnych meepli z oryginału na planszy. Z jednej strony fajny patent, bo karty Wpływu zapewniają nam natychmiastowy bonus i w przyszłości te symbole, ale z drugiej liczenie tych symboli bywa problematyczne, zwłaszcza, ze niektóre są „schowane” w sekcji ogrodu.
Świetnym jest dla mnie też to, że gra po prostu zajmuje dużo mniej miejsca niż zwykły Biały Zamek i przy okazji jest też dużo szybszy. Pół godziny i można rozgrywać szybki rewanżyk po czym wszystko szybko sprzątnąć. Duży oryginał? Spora plansza, mnóstwo elementów do wyłożenia, potem schowania. Godzina rozgrywki z parującą czachą. Duel jest szybszy, uproszczony. Choć potrafi tu być ciasno z surowcami, nie jest jednak w żadnym stopniu tak wymagający jak oryginał. Nie, żeby klasyczna odsłona byłą jakoś bardzo skomplikowana, ale Biały Zamek: Duel ma w zasadzie maksymalnie 6 pół na które możemy położyć latarnię, a w klasyku na dzień dobry mamy ponad dwa razy tyle opcji, a dodatek Matcha dokłada jeszcze więcej. Sprawia to, że gracz może zdecydowanie poczuć się początkowo zagubiony. W Duelu tego raczej nie ma i dla mnie jest to duży plus, choć oczywiście nie każdemu to musi pasować.
Chciałbym Wam napisać jeszcze jakiś minus, coś co mi się w tej grze nie spodobało, ale kurczę… no nic nie mogę znaleźć poza drobną uwagą dotyczącą zbierania symboli. Wykonanie, mechaniki, czas rozgrywki, zajęte miejsce na stole… Wiadomo, że zawsze mogłoby być więcej kart, więcej kafli, więcej możliwości, ale czy to są rzeczy na które mam narzekać? Nie sądzę. To po prostu kawał naprawdę solidnej gry.
Podsumowanie
Jestem zaskoczony tym jak dobrze Biały Zamek: Duel oddaje ducha oryginału, jednocześnie dając coś od siebie, że nie jest to zwyczajne odcinanie kuponów i podpinanie się pod popularną obecnie markę. To pełnoprawny tytuł z krwi i kości, które może dumnie stać na półce obok „dużego” brata i który zdecydowanie często będzie lądować na moim stole. Serdecznie polecam, zwłaszcza jeśli, podobnie jak ja, uważacie, że zwykły Biały Zamek Wam wystarczy.
| Plusy | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 
													Czuć ducha oryginału												 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
													Świetna mechanika latarni												 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
													Długość rozgrywki												 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
													Wysoka regrywalność												 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
													Satysfakcjonujące combosy												 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Minusy | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 
													Męczące liczenie pkt za symbole												 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
													Losowość może dać się we znaki												 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
													Dużo powietrza w pudełku												 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
													Dla niektórych może być zbyt uproszczona względem oryginału												 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dziękujemy Wydawnictwu Portal  za udostępnienie egzemplarza do recenzji!
Zerknij na ofertę w naszym lokalnym sklepie partnerskim Aleplanszówki!
Komentarze
Podobne wpisy GE3Ka
Zapraszamy do Galactic Cruise! Z nami polecisz na kosmiczną wycieczkę, gdzie przeżyjesz galaktyczne atrakcje! Proszę wsiadać, odpalamy lot w kierunku topki BGG!

 
								 
								 
								 
								 
								 
								 
						 
						