Recenzja: Pakal — odkryj skarby!
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Recenzja: Pakal — odkryj skarby!

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Wydarzenie Na mieście
Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja: Harry Potter: Mistrz Pojedynków!

Mateusz Tabędzki

23/10/2022

Harry Potter: Mistrz Pojedynków! to magiczna reimplementacja gry Kasa i Spluwy. To tytuł wydany w 2016 przez Wydawnictwo Rebel, ale jego pierwsza edycja sięga aż 2005 roku! A dziś, w 2022, możemy cieszyć się grą w jednym z najbardziej popularnych uniwersów na świecie. Czy to wystarczy, aby gra okazała się hitem? Jakie zmiany nastąpiło w stosunku do zwykłej „mafijnej” edycji? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w poniższej recenzji. Sprawdźmy czy tytuł jest faktycznie magiczny i czy zostanę Mistrzem Pojedynków w świecie Harrego Pottera 😉

Autor: Ludovic Maublanc
Ilustracje: Grafiki z filmów
Liczba graczy: 4-8
Czas rozgrywki: 30min
Wiek: 8+
Wydawca: Rebel
Mechaniki: Obstawianie, blefowanie, wspólna gra, czas rzeczywisty, jednoczesny wybór akcji
SCD: 199 zł

Sprawdź Harry Potter: Mistrz Pojedynków! na stronie wydawcy!
Porównaj na stronie Planszeo!
Odwiedź stronę Gramy w Planszowki!

Kilka słów o twórcy gry

Harry Potter: Mistrz Pojedynków! tak, jak i pierwotne Kasa i Spluwy, to dzieło Ludovica Maublanca, francuskiego pełnoetatowego twórcy gier planszowych. Na swoim koncie ma wiele nagradzanych tytułów, takich jak Cyklady, Draftozaur, Kleopatra, Conan, Dice Town, Kingdomino Duel czy  Mr. Jack. To autor kilkudziesięciu świetnych tytułów pozostaje więc mieć tylko nadzieję, że kolejne gry, które stworzy, również będą świetne!

Ciężko tu mówić o grafikach gry, nie każdy jest fanem umieszczania kadrów z filmów i seriali na kartach. Tutaj mamy wykorzystane zdjęcia z filmów o Harrym Potterze, jednak w moim odczuciu wygląda to całkiem dobrze, karty mają również fajny rewers, wszystko zachowuje odpowiedni magiczny klimat.

Co znajdziemy w pudełku?

W pudełku Harry Potter: Mistrz Pojedynków! znajdziemy takie elementy jak:

  • 142 karty (karty zaklęć, karty nagród, karty spoźnialskich, karta prymusa, karta mistrza eliksirów i 5 kart przydziałów – setup na odpowiednią ilość graczy)
  • 24 żetony spóźnienia
  • 9 kafelków sztandardów ( po 2 na każdy dom i 3 na Gryffindor)
  • 8 magicznych różdżek, każda inna!
  • kafelek prymusa
  • nakładka na pudełko – do zbierania punktów w tajemnicy
  • instrukcja

Największe wrażenie oczywiście robią różdżki, w oryginalnej wersji były to piankowe pistolety, także jak nic idealnie pasuje taka właśnie zmiana i osadzenie gry w uniwersum Harrego Pottera.

Krótko o zasadach Harry Potter: Mistrz Pojedynków!

Mimo że Kasa i Spluwy to gra mająca prawie 2 dekady, to mechanika jest wciąż bardzo innowacyjna i ciekawa, jednak problem jest taki, że druga edycja, która została wydana przez Wydawnictwo Rebel w 2016 roku, jest teraz trudno dostępna i to po zawyżonych cenach… ale wracając. O co chodzi w Harry Potter: Mistrz Pojedynków?

Staramy się zdobyć dla swojego domu jak najwięcej punktów, przy dużej ilości graczy jest to rozgrywka drużynowa. Ale do tego jeszcze wrócimy później. Gramy 8 rund i każdy z graczy otrzymuje 8 kart zaklęć – 3 Drętwoty i 5 Przejęzyczeń, no chyba, że jest nieparzysta liczba graczy, ale to specjalne zasady można doczytać w instrukcji.

W każdej rundzie do zdobycia jest nowych 8 kart nagród i karta Prymusa, a raczej żeton Prymusa, czyli takiego pierwszego gracza w danej rundzie. Runda dzieli się na poszczególne etapy:

  • przygotowanie zaklęcia (wybieramy jedną z kart – Drętwotę lub Przejęzyczenie, użyta karta odpada z gry)
  • wybór przeciwnika (odliczamy 1,2,3 i na 3 wszyscy wskazują różdżką innego gracza)
  • rzucanie zaklęcia (ponownie odliczamy i na 3 rzucamy zaklęcie, które mamy przygotowane lub Protego na siebie, które częściowo chroni nas w tej rundzie)
  • rozpatrywanie zaklęć (Drętwotą eliminujemy innych graczy i dajemy im żeton spóźnienia, Przejęzyczenie nic nie robi, Protego chroni nas przed Drętwotą i żetonami spóźnienia, ale nie zdobywamy nagród w tej rundzie)
  • podział nagród (osoby, które zostały wyeliminowane, kładą sztandar swojego domu, reszta otrzymuje karty nagrody wyłożone w tej rundzie, które wrzucamy do pudełka do zakładki naszego domu.

Na koniec 8 rundy sprawdzamy który dom zdobył najwięcej punktów, doliczamy do tego -100 za największą ilość żetonów spóźnienia i + 100 dla Mistrza Eliksirów.

Wszystko to może wydawać się lekko skomplikowane, ale wystarczy zagrać 1-2 rundy, aby wszystko stało się jasne, a osoby, które grały w Kasa i Spluwy, muszą po prostu klimat mafijny przenieść analogicznie do świata magicznego Harrego Pottera 😉

Mechanika, skalowalność i regrywalność

Mechanika

Harry Potter: Mistrz Pojedynków! bardzo fajnie łączy obstawianie, blefowanie i granie w trybie rzeczywistym, dodatkowo dając możliwość gry drużynowej dla jednego z 4 Domów Hogwartu. Świetnie to współdziała! Mamy ograniczoną ilość zaklęć, które „coś robią” i musimy odpowiednio ważyć ryzyko, gdy ktoś w nas celuje różdżką, ale i my w innych graczy. A na to wszystko mamy tylko kilka sekund, na podjęcie odpowiedniej decyzji, przysłużenie się dobrze swojej drużynie i wycelowanie różdżką!

Skalowalność

Gra ma na pudełku liczbę graczy 4-8, ale nie ma co ukrywać, najlepiej gra się w parzystym składzie. Granie w 4 osoby to po prostu po 1 osobie na każdy z 4 domów Hogwartu, granie w 6 osób to po 2 osoby na dom, gdzie mamy tylko 3 drużyny, a 8 to oczywiście po 2 osoby na każdy z domów. 5 i 7 to już wprowadzanie mechaniki Bliźniąt, inne karty startowe (2 Drętwoty i 6 Przejęzyczeń) oraz startowy żeton Spóźnienia. Można jeszcze teoretycznie zagrać w 3 osoby, ale szczerze sugeruję granie w parzystej liczbie graczy, dla własnego komfortu i dobrej zabawy.

Regrywalność

W każdej partii sumarycznie zdobywamy wszystkie karty Nagród, jednak które 8 kart wyjdzie w danej rundzie oraz kto w kogo będzie rzucał zaklęcie… to tutaj mamy tę różnorodność rozgrywki. Ciężko o dwie podobne partie, a jako że jest to gra z kategorii imprezowe, to największą regrywalność tworzą tutaj sami gracze i to jak dobrze się bawią przy danym tytule. Teraz tylko trzeba by odpowiedzieć na pytanie, czy to tytuł tylko dla fanów Harrego Pottera?

Wrażenia z rozgrywki

Harry Potter: Mistrz Pojedynków! można powiedzieć, że spadł mi z nieba! Co mam na myśli? To że sprzedałem Kasę i Spluwy swego czasu, mimo że gra mi się podobała i fajnie było mieć ją w kolekcji. Dlaczego więc? Z braku dostępności mogłem zawyżyć lekko cenę, a także z powodu braku towarzyszy do tego typu gier. Nie jest to gra, w którą zagram sobie z żoną w domowym zaciszu, gdy dziecko już zaśnie 😉

A tu nagle się okazuje, że Wydawnictwo Rebel wydaje reimplementację w jednym z moich ulubionych uniwersów! Świetna wiadomość i mimo tego, że wciąż ciężko mi jest zebrać ekipę na tego typu tytuł… to od czego są nasze pubowe spotkania i strefy gier na festiwalach! Tam Harry Potter odnajduje się idealnie <3

Bardzo podoba mi się osadzenie gry Kasa i Spluwy w tym świecie, analogia pistoletów z kilkoma nabojami i pustymi komorami w magazynku jest łatwo do zrozumienia, tak samo, jak podział łupami z napadu. Oczywiście zdaje sobie sprawę z tego, że Ci, którzy nie są fanami magicznego świata, lepiej odnajdą się w mafijnym klimacie pierwotnej wersji gry. Ale tak jak mówiłem, jest ona trudnodostępna. 

To na co jeszcze chciałbym zwrócić uwagę, to może się wydawać, że mamy mały wpływ na samą rozgrywkę. A gra sprowadza się do zagrania jednej z dwóch rodzajów kart – Drętwoty lub Przejęzyczenia. Dodatkowo można odnieść wrażenie, że lepiej zawsze zaryzykować niż użyć na siebie Protego i nie zdobyć kart Nagród. Ten tytuł to jednak dużo gry nad stołem i napuszczania na siebie wzajemnie graczy z innych domów. To prawdziwa kwintesencja tego typu gier, wykorzystujących mechaniki obstawiania i blefowania.

Na koniec jeszcze poruszę temat różdżek, które znajdziemy w pudełku. Są one plastikowe, nie drewniane, co może powodować spory zawód, ale to wszystko pewnie ma związek z finalną ceną produktu. Na duży plus jednak zasługuje ich różnorodność, każda jest inaczej wyprofilowana, na wzór tych, które znajdziemy w opowieści o młodym czarodzieju.

Podsumowanie gry Harry Potter: Mistrz Pojedynków!

Harry Potter: Mistrz Pojedynków! od Wydawnictwa Rebel to godna reimplementacja klasyka, jakim jest Kasa i Spluwy. Jeśli jesteście czarownicami i czarodziejami, to musicie koniecznie sięgnąć po ten tytuł. Jednak jeśli bliżej wam do Mugola, to jest szansa, że również będziecie się dobrze bawić, o ile lubicie grę nad stołem i negatywną interakcję między graczami. Gra wykonana jest bardzo dobrze, instrukcja jest napisana zrozumiale, grafiki są klimatyczne i nie mówię tylko o kadrach z filmów. Jeśli szukacie imprezowego tytułu do 8 graczy albo prezentu dla fanów Harrego Pottera, to ten tytuł nadaje się idealnie, zwłaszcza na tle wielu innych gier osadzonych w tym uniwersum.

Plusy
• dobrze przeniesione zasady z oryginalnej gry Kasa i Spluwy
• klimatyczne grafiki, chociaż nie każdy lubi użycie kadrów z filmów
• płynna rozgrywka, chociaż na więcej graczy może być lekki chaos
• różdzki dla prawdziwych czarodziejów i czarownic! 😉
Minusy
• cena trochę wysoka, ale to w końcu produkt na licencji HP
• nieparzysta liczba graczy nie do końca może się dobrze bawić
• od gry mogą się odbić Mugole, nie każdemy przypasuje taka rozgrywka
9.5/10

Ocena: 8,5/10

Dziękujemy Wydawnictwu Rebel  za przekazanie egzemplarza do recenzji!
Porównaj oferty i dowiedz się więcej  o grze w serwisie Planszeo.
Sprawdź grę w serwisie Gramy w Planszówki!

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka
Pakal

Pakal przeniesie Cię do krainy pełnej zieleni. Musisz lawirować pomiędzy symbolami, by odnaleźć ukryty w dżungli skarb.

Ubongo Duo

Ubongo Duo to dwuosobowy wariacja popularnej gry logicznej wydawnictwa Egmont. Każdy z graczy ma przed sobą ten sam układ i te same kafelki. Niech rozpocznie się pojedynek!