Zacznę od zasad. Każdy z graczy otrzymuje Kartkę Tożsamości, Kartę Motywu, Kartę Pomocy i kajdanki. Dzięki temu zestawowi wiemy, czy jesteśmy obywatelem, Mafią czy mamy może jakieś zadania specjalne, które objaśnia nam właśnie Karta Pomocy. Gra wprowadza element, który nie był mi znany z „tradycyjnej” Mafii. Jeżeli zostanie wyeliminowany gracz, wskazany przez Kartę Motywu, otrzymujemy jednorazową ochronę przed eliminacją. Oprócz wskazania osoby, kart Motywu sugeruje również powód dlaczego oskarżamy tą osobę. Ostatnim elementem są kajdanki, które są pomocą w glosowaniu. Nie podnosimy rąk, tylko kładziemy kajdanki przed osobą, którą chcemy wyeliminować. No i tradycyjnie w ciągu dni i nocy, gra toczy się do momentu aż w mieście zostaną tylko Obywatele, albo tylko Mafia.
Wydawca sugeruje dolną granicę wieku 9 lat. Myślę, że spokojnie młodsze dzieci też mogą zagrać. Jeżeli jest problem z czytaniem wystarczy odpowiednio wytłumaczyć role postaci i pominąć Karty Motywów.
MAFIA Miasto Intryg to gra przygotowana od 7 do aż 19 graczy i jest faktycznie tyle elementów, by każdy dostał swój zestaw startowy. W pudelku mamy łącznie 56 kart i 18 żetonów kajdanek, oryginalnie wydawca nie dorzucił woreczków, przez co w pudełku robi się bałagan.
To jedna z nielicznych gier – nawet imprezówek, która dobrze skaluje się w tak szerokim wachlarzu możliwości, jeżeli chodzi o liczbę graczy. Wiadomo, gdy będziemy grać w 7 osób rozgrywka będzie krótsza niż przy 19 osobach. Podoba mi się rozwiązanie z kajdankami, nie trzeba liczyć podniesionych do góry rąk, nie ma wątpliwości, ze ktoś w zamieszaniu zagłosował dwa razy, lub zapomniał zagłosować. Po prostu kładziemy kajdanki przed osobą, którą typujemy. Gracz z największą liczbą kajdanek zostaje wyeliminowany. Katy Motywów są pomocne i wprowadzają ciekawszą argumentację do rozgrywki. Ktoś podchwyci temat i mamy dyskusję, jak w prawdziwym Sales z 20-tych lat XX wieku.
Myślę, że MAFIA Miasto Intryg spodoba się dużej grupie osób, którym ciężko znaleźć planszówkę, gdzie mogą zagrać razem. Osoby, które lubią tworzyć historię, nie boją się dyskusji i negatywnej interakcji, odnajdą się tu, jak nigdzie indziej.