Slajd powitalny

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉

Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉
Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Recenzja: Huang — nowe szaty klasyka
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Recenzja: Huang — nowe szaty klasyka

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Nowości wydawnictwa Trefl — część 3

Ekipa Redaktorów GE3K Events: Daria, Kasia, Agata i Mateusz

07/02/2023

To ostatnia część artykułu o wydawnictwie Trefl z Gdyni, które znane jest z takich gier jak 5 sekund czy Mistakos, a także z przeróżnych Puzzli.  Jednak w ostatnim czasie wydali wiele innych imprezowych tytułów. Pod koniec 2022 na nasze stoły trafiło kilka ciekawych tytułów i ta seria artykułów jest właśnie o nich!

W tej części przyjrzymy się grom bardziej do pogadania i ogarniania:

Mafia (Miasto intryg) – ogrywa Daria

Ten, czyli dycha – testuje Kasia

Bujda na resorach – sprawdza Agata

UpTown – prezentuje Mateusz

Zapraszamy do lektury 😉

MAFIA Miasto Intryg

Mafia – prosta i raczej powszechnie znana imprezówka w uporządkowanej odsłonie. Myślę, że nie jeden lub jedna z Was grali w Mafię na wyjazdach, koloniach, czy zielonych szkołach, gdzie postacie były przydzielane na kartkach wyrwanych z zeszytów. Dzięki wydawnictwu Trefl możemy mieć pełną wersję gry. Z profesjonalnymi kartami, dobrze rozpisanymi zasadami i jeszcze gotowymi motywami oskarżeń. Czy to nie wyszło nudno, odświeżać i wydawać grę w pudełku, którą całe pokolenia mają w głowie?

Autorzy: Mariusz Majchrowski
Liczba graczy: 7-19
Czas rozgrywki: 20-60 min.
Wiek: 9+
Mechaniki: odgrywanie roli, dedukcja i eliminacja, blef, głosowanie
SCD: 39 zł

Sprawdź grę na stronie wydawcy!
Porównaj w serwisie Planszeo!
Odwiedź stronę Gramy w Planszowki!

Wrażenia z gry Mafia

Zacznę od zasad. Każdy z graczy otrzymuje Kartkę Tożsamości, Kartę Motywu, Kartę Pomocy i kajdanki. Dzięki temu zestawowi wiemy, czy jesteśmy obywatelem, Mafią czy mamy może jakieś zadania specjalne, które objaśnia nam właśnie Karta Pomocy. Gra wprowadza element, który nie był mi znany z „tradycyjnej” Mafii. Jeżeli zostanie wyeliminowany gracz, wskazany przez Kartę Motywu, otrzymujemy jednorazową ochronę przed eliminacją. Oprócz wskazania osoby, kart Motywu sugeruje również powód dlaczego oskarżamy tą osobę. Ostatnim elementem są kajdanki, które są pomocą w glosowaniu. Nie podnosimy rąk, tylko kładziemy kajdanki przed osobą, którą chcemy wyeliminować. No i tradycyjnie w ciągu dni i nocy, gra toczy się do momentu aż w mieście zostaną tylko Obywatele, albo tylko Mafia.

Wydawca sugeruje dolną granicę wieku 9 lat. Myślę, że spokojnie młodsze dzieci też mogą zagrać. Jeżeli jest problem z czytaniem wystarczy odpowiednio wytłumaczyć role postaci i pominąć Karty Motywów.

MAFIA Miasto Intryg to gra przygotowana od 7 do aż 19 graczy i jest faktycznie tyle elementów, by każdy dostał swój zestaw startowy. W pudelku mamy łącznie 56 kart i 18 żetonów kajdanek, oryginalnie wydawca nie dorzucił woreczków, przez co w pudełku robi się bałagan.

To jedna z nielicznych gier – nawet imprezówek, która dobrze skaluje się w tak szerokim wachlarzu możliwości, jeżeli chodzi o liczbę graczy. Wiadomo, gdy będziemy grać w 7 osób rozgrywka będzie krótsza niż przy 19 osobach. Podoba mi się rozwiązanie z kajdankami, nie trzeba liczyć podniesionych do góry rąk, nie ma wątpliwości, ze ktoś w zamieszaniu zagłosował dwa razy, lub zapomniał zagłosować. Po prostu kładziemy kajdanki przed osobą, którą typujemy. Gracz z największą liczbą kajdanek zostaje wyeliminowany. Katy Motywów są pomocne i wprowadzają ciekawszą argumentację do rozgrywki. Ktoś podchwyci temat i mamy dyskusję, jak w prawdziwym Sales z 20-tych lat XX wieku.

Myślę, że MAFIA Miasto Intryg spodoba się dużej grupie osób, którym ciężko znaleźć planszówkę, gdzie mogą zagrać razem. Osoby, które lubią tworzyć historię, nie boją się dyskusji i negatywnej interakcji, odnajdą się tu, jak nigdzie indziej.

Plusy
Przydzielanie kajdanek, jako forma głosowania
Motywy, które urozmaicają grę
Uporządkowane zasady i karty pomocy
Minusy
Niektórym może nie podobać się forma unowocześniania „tradycyjnej” gry
Bałagan w pudełku

Ten, czyli dycha

TEN, czyli dycha to emocjonująca gra, w której gracze dobierają pojedynczo karty z talii i decydują, czy chcą ryzykować i dobrać kolejne karty, czy też wolą spasować i zebrać dotychczas dociągnięte karty lub walutę oraz skorzystać z możliwości zakupu na giełdzie. Gdy suma kart lub waluty przekroczy dychę – gracz ponosi fiasko i traci kolejkę

Autor: Molly Johnson, Robert Melvin, Shawn Stankewich
Ilustracje: Shawn Stankewich
Liczba graczy: 1-5
Czas rozgrywki: 20-30 minut
Wiek: 10+
Mechaniki: push your luck, licytacja, set collection
SCD: 99

Sprawdź grę na stronie wydawcy!
Porównaj w serwisie Planszeo!

Odwiedź stronę Gramy w Planszowki!

Wrażenia z Ten, czyli dycha

TEN, czyli dycha na pierwszy rzut oka nie przyciąga ani wyglądem, ani (w moim przekonaniu) wykonaniem. TEN porównałabym do tradycyjnych gier karcianych, wykorzystujących zwykłą talię kart. Gracze próbują zebrać sekwencję kart od 1 do 9, podobnie jak ma to miejsce w karcianym Remiku. Jednak TEN, czyli dycha nie jest takie banalne…

Główną mechaniką gry jest push your luck i mimo, że nie przepadam za tego typu grami, tu mi to wcale nie przeszkadza. Operując dobrze swoimi kartami, wcale nie trzeba tak bardzo ryzykować. Większe znaczenie ma szczęście i dobre zarządzanie zasobami. Za to niepewność odkrywanych kart budzi ekscytację, a nie irytację (jak ma to miejsce, w moim przypadku, przy innych grach).

Licytacja w TEN, czyli dycha również odgrywa ważną rolę. Początkowo wydawało mi się, że opcja dania tylko jednej propozycji bez możliwości przebicia będzie totalną klapą, jednak w trakcie rozgrywki nabrało to sensu. Trzeba mądrze operować swoimi zasobami i przewidywać, ile możemy poświęcić oraz, czy przeciwnik jest na tyle zacięty, by nas przebić.

Podsumowując, TEN, czyli dycha ma proste zasady, a rozgrywki trzymają w napięciu. Nie zabraknie również kalkulacji i trudnych do podjęcia decyzji przy dobieraniu, czy licytacji. W grze przydaje się szczęście, ale ono nie jest kluczem do sukcesu. Odpowiednie zarządzanie walutami i umiejętność przewidywania w tej grze może być bardzo przydatna.

Wydaje mi się, że TEN, czyli dycha szczególnie może spodobać się starszemy pokoleniu, niezbyt związanemu z planszówkami. TEN jest bardzo podobna do tradycyjnych gier karcianych, które wiodły prym w czasach młodości naszych rodziców i dziadków, więc ta gra możę budzić miłe wspomnienia 🙂

Plusy
Interakcja między graczami
Proste zasady
Tryb solo
Szybka rozgrywka
Minusy
Losowość
Mało zachęcający wygląd

Bujda na resorach

Bujda na Resorach to szalona imprezowa gra, w której liczy się wyobraźnia i łatwość blefowania. Wygrywa osoba która potrafi najlepiej przekonać, że to ona podaje właściwą odpowiedź. 🎊🎉
 
Gra absolutnie nie ułatwia! Właściwe odpowiedzi zazwyczaj są tak nieprawdopodobne, że “Ciekawski” musi patrzeć głęboko w oczy, obserwować mowę ciała i zaufać intuicji!
 

Autorzy: Herve Marly
Ilustracje: Augustin Rogeret
Liczba graczy: 4-8
Czas rozgrywki: 20 min
Wiek: 10+
Mechaniki: pytania i odpowiedzi, blefowanie
SCD: 99 zł

Sprawdź grę na stronie wydawcy!
Porównaj w serwisie Planszeo!

Odwiedź stronę Gramy w Planszowki!

Wrażenia z gry Bujda na resorach

Gra jest bardzo prosta a wytłumaczenie zasad zajmuje dosłownie 2 minuty! Gra z typu “gier które jesteśmy w stanie wytłumaczyć każdemu.”

Trudnością w grze jest tylko blef! Szalona rozgrywka, odpowiedzi i historie tak nieprawdopodobne że ciężko wybrać właściwą.

Spędziliśmy już kilkanaście wieczorów i wciąż mamy jeszcze mnóstwo kart do ogrania, regrywalność tej gry jest fantastyczna!

Gra świetnie sprawdziła nam się już na niejednym evencie!

Ale.. nie wierzcie na słowo! Zagrajcie!! 😉
Plusy
Poznajemy ciekawostki z wielu dziedzin życia i historie z całego świata
Pobudza kreatywność, wyobraźnie i sprawia że mózg pracuje na pełych obrotach
Syndrom jeszcze jednej partii
Minusy
Trzeba kłamać jak z nut!

UpTown

Ostatnia gra w tej serii artykułów jest chyba tytułem najbardziej wymagającym, przynajmniej w kontekście planowania akcji i zarządzania tym co mamy na stole. Gra może nawet podchodzić pod miano karcianego euro.

UpTown to tytuł w którym wznosimy miasto z kart, wydając i zdobywając pieniądze, a na koniec gry wygrywa osoba, która zdobyła najwięcej punktów. Karty ze sobą współdziałają, generują bonusy w zależności od zebranych zestawów, czasem możemy też zagrać budynek na ulicę przeciwnika, także fani negatywnej interakcji też znajdą tu coś dla siebie.

Autorzy: Kamila Mrożek-Zielińska, Adam Strzelecki
Ilustracje: Kamila Mrożek-Zielińska, Adam Strzelecki
Liczba graczy: 2-4
Czas rozgrywki: 45min
Wiek: 10+
Mechaniki: zbieranie zestawów, przychód, bonusy na koniec gry
SCD: 69 zł

Sprawdź grę na stronie wydawcy!
Porównaj w serwisie Planszeo!

Odwiedź stronę Gramy w Planszowki!

Wrażenia z gry UpTown

Gdy zobaczyłem UpTown pierwszy raz na socialach, od razu rzucił mi się w oczy. Było to spowodowane i faktem obracania kart i tworzenia abstrakcyjnej architektury, jak i sama tematyka budowania miasta jest jedną z moich ulubionych.  Może to pozostałości bo wielogodzinnym graniu w SimCity za młodu? 😉

Gra jest trochę losowa, mimo że nie występują tu kości. Całą talię kart dzielimy między graczami i nie wiadomo co się komu trafi, możemy obrać pewną strategię, a potem totalnie nic nam pod to nie będzie podchodzić. Ryzyko oczywiście może się opłacić, ale też inni gracze mogą podkupić nam odpowiednie karty i tyle z naszej wygrane.

Ciekawy jest aspekt niedoceniania wartości pieniądza w takiej grze, ale rozgrywając kilka partii wiem, że trzeba uważać na to jak kto generuje przychód, bo może się okazać że partia nagle się skończy w 2-3 kolejnych turach, a my nic z tym nie możemy zrobić.

Plusy
Niska cena
Fajne grafiki
Działa dobrze w każdym składzie
Minusy
Ciężka ikonografia podczas pierwszych partii

Podsumowanie

Ostatnia cześć artykułu pokazuje nam, że wydawnictwo Trefl ma do zaoferowania wiele, nie tylko typowe imprezówki, ale również coś bardziej zaawansowanego, coś gdzie trzeba chwilę pogłówkować. Wszystkie zaprezentowane gry, a nawet wiele więcej, możecie sprawdzić na naszych wydarzeniach pubowych oraz strefach podczas festiwali gdzie jesteśmy. My bawimy się świetnie, wy z tego co widzimy, również! Do zobaczenia przy stole 😉

Trefl

Dziękujemy wydawnictwu za możliwość sprawdzenia i zaprezentowania gier!

Podobne wpisy GE3Ka

Huang to odświeżona wersja klasyka sprzed 25 lat autorstwa Reinera Knizii. Sprawdźmy, czy nowa edycja od wydawnictwa Phalanx sprostała oczekiwaniom!

Smoki z głębin to abstrakcyjna gra rodzinna. Naszym zadaniem będzie układanie smoków na planszy, usuwanie znaczników piratów oraz kontrola Morskich Królestw.