Aeon’s End to gra oparta o mechanice deckbuildingu, czyli standardowego budowania talii w czasie gry. Największy jej twist polega jednak na tym, że kart ze stosu kart odrzuconych NIGDY nie tasujemy! Tak, też chwytałem się za głowę, jak się o tym dowiedziałem, ale uwierzcie – to działa! Zwłaszcza że różne karty odkładamy na różne sposoby na wierzch talii kart odrzuconych. Zakupione karty za wygenerowany eter (wirtualna waluta używana m.in. do zakupu kart) lądują standardowo do wierzchu talii kart odrzuconych. Zagrane w swojej turze karty odkładamy w dowolnej wybranej przez nas kolejności, a aktywowane czary od razu lecą na wierzch stosu, jeszcze przed ich aktywacją. Gdy skończy się nam stos dobierania, bierzemy odrzucone karty, przekręcamy je awersem do góry i przekładamy na miejsce dla stosu dobierania.
Wprowadza to dodatkową warstwę taktyczną w czasie gry, bo mamy realny wpływ na to, jakie karty w danym momencie mogą nam wejść na rękę. Musimy planować nie tylko z wyprzedzeniem, ale też brać pod uwagę to, że karty wrócą do nas w odwrotnej kolejności.
Ale ok, brak tasowania to jedna rzecz, ale co u licha tu właściwie robimy?
Celem graczy (lub gracza) jest pokonanie wspólnymi siłami straszliwego Nemezis i ochronienie Gravehold przed zniszczeniem. Gra trwa, dopóki albo Nemezis nie umrze, albo miasto upadnie.
Kolejność graczy oraz tego kiedy aktywuje się Nemezis, dyktowane jest przez talię tur, która zawsze jest przetasowywana, gdy się wyczerpie. Nigdy więc do końca nie wiemy, czyja tura teraz nastąpi, i, według opisu wydawcy: ma to symbolizować chaos bitwy.
W swojej turze gracz dobiera pięć kart ze stosu dobierania, które może zagrać. Karty artefaktów czy klejnotów zapewniają albo eter do wydania albo specjalne umiejętności do aktywowania. Karty czarów natomiast muszą wylądować na otwartej, niezajętej bramie. Bramy to specjalne miejsca, które pozwalają graczom na przygotowanie potężnych czarów. Zazwyczaj magowie mają dostęp do czterech bram, z czego wstępnie jedna jest otwarta. Każdą bramę można albo natychmiast otworzyć, albo wzmocnić, obniżając jej koszt ewentualnego otwarcia. Czary przygotowane w turze gracza, będą mogły być użyte dopiero w jego przyszłej turze.
Nemezis natomiast zawsze cechuje się jakimiś unikalnymi umiejętnościami i specjalną talią przygotowaną z użyciem jego kart + garścią kart podstawowych. Nemezis może bezpośrednio atakować graczy lub miasto, może przywoływać Popleczników, może też przygotowywać Moc, której aktywacja zajmie kilka tur.