Slajd powitalny

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉

Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉
Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Florentynka Muu i Nogi stonogi na lodzie — rodzinny Egmont
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Florentynka Muu i Nogi stonogi na lodzie — rodzinny Egmont

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja: 7 Cudów Świata: Budowle

Katarzyna Olech

31/03/2023

7 Cudów Świata: Budowle to kolejny dodatek do znanej i wielokrotnie nagradzanej gry w antycznych klimatach. Nie będę ukrywać, że od tego tytułu zaczęła się cała moja miłość do gier planszowych. Dlatego, gdy dowiedziałam się o kolejnym dodatku, nie mogłam przejść obok niego obojętnie.

7 Cudów Świata: Budowle wprowadza nowy typ kart, tytułowe Budowle. Podczas rozgrywki, gracze będą mogli pozyskiwać znaczniki udziału w projektach, które gdy zostaną wybudowane, zapewnią im cenne bonusy. Brak zaangażowania w budowę może za to skończyć się przykrymi konsekwencjami.

Co jeszcze może zaoferować nam tytuł sprzed 10 lat? Czy warto odświeżać klasyki? Sprawdźcie sami! Zapraszam do recenzji!

Autor: Antoni Bauza
Ilustracje: Miguela Coimbry, Etienne’a Hebingera
Liczba graczy: 3-7
Czas rozgrywki: 30 min.
Wiek: 10+
Wydawca: Rebel
Mechanika: budowanie wzorów
SCD: 119 zł 

Zobacz 7 Cudów Świata: Budowle na stronie wydawcy!
Porównaj ceny na stronie Planszeo!

Co znajdziemy w środku?

7 Cudów Świata: Budowle jest wypchane po brzegi, na tyle, że nawet wieczko pudełka się nie domyka. W środku znajdziemy:

  • 2 plansze Cudów,
  • 15 kart wspólnych Budowli,
  • 24 znaczniki udziałów,
  • 15 żetonów długów,
  • 12 żetonów konfliktów
  • 3 monety o wartości 6,
  • notes punktacji,
  • 3 arkusze z opisem nowych efektów,
  • instrukcja.

Dodatek Budowle został wyprodukowany tylko dla nowszej edycji podstawowej gry 7 Cudów Świata. Stąd też dwa nowe cuda są rozmiarowo nieco większe niż te z pierwszej edycji. Przedstawiają one Ur i Carthage. Pierwszy z cudów może być używany jedynie z tym dodatkiem, gdyż w drugim etapie gwarantuje on 1 ze znaczników udziału. Cud Carthage wprowadza nowy sposób budowania etapów cudu. Może go używać zarówno z grą podstawową, jak i z dodatkiem. Karty wspólnych Budowli reprezentują prestiżowe gmachy, które gracze mogą wspólnie wznosić podczas rozgrywki. Znaczniki udziałów mają za zadanie określać, kto wziął udział we
wznoszeniu wspólnych budowli. Istnieją trzy rodzaje
znaczników odpowiadające poszczególnym erom. Żetony długów, konfliktów i monet o wartości 6 są zgodne z poprzednimi dodatkami. Notes punktacji uwzględnia ten dodatek, jak i wszystkie wcześniej wydane. Instrukcja do dodatku ma zaledwie 4 strony i dokładnie opisuje zasady gry.

Skrócone zasady dodatku Budowle

Rozgrywkę należy przygotować według podstawowych zasad. Dodatkowo na środku stołu wyłożyć po jednej karcie Budowli z każdej ery. Na nich należy umieścić znaczniki udziału (adekwatnie do ery i liczby graczy).

W 7 Cudów Świata: Budowle gra się identycznie jak w grę podstawową. Jedyna zmiana występuje podczas budowania etapu cudu. Przy opłacania kosztu cudu można dodatkowo zapłacić za prestiżowy gmach, znajdujący się w obecnej erze. Następnie należy pobrać znacznik udziału, który będzie przypominał o zaangażowaniu w projekt. Gdy gmach zostanie wybudowany (zostanie zdjęty ostatni znacznik), wszyscy gracze posiadający znaczniki natychmiast otrzymują wypisaną nagrodę. Gdy zaś budowa gmachu nie powiedzie się, przed rozpatrzeniem militariów, gracze bez znaczników ponoszą karę.

Skalowalność i regrywalność

Skalowalność
7 Cudów Świata, jak to powszechnie wiadomo, najlepiej działa w składzie cztero- i pięcioosobowym. Z dodatkiem Budowle również ten skład, według mnie jest preferowany. W rozgrywkach do czterech graczy znaczniki udziału rozkłada się w liczbie graczy -1. W składzie 5+ graczy na kartach budowli już jest o 2 znaczniki mniej niż graczy przy stole. W tym momencie więcej graczy może ponieść karę braku zaangażowania w budowlę. Atutem 7 Cudów Świata jest również symultaniczność akcji, stąd nawet w maksymalnym składzie gra nie będzie trwała znacznie dłużej.

Regrywalność
Kart Budowli w każdej erze jest pięć. Każda z nich daje inne nagrody i kary. W grze wykładamy tylko po jednym projekcie z każdej ery, więc powstanie nam całkiem sporo niepowtarzalnych układów budowli. W związku z tym myślę, że dodatek dorównuje regrywalności gry podstawowej. Po kilku, czy kilkunastu kartach nie odkryjemy nic nowego, ale zawsze będą to inne układy trzech budowli, a biorąc pod uwagę różne cuda i strategie w grze, uzyskamy wiele godzin dobrej zabawy!

Wrażenia z rozgrywki

Na wstępie zaznaczę, że uwielbiam 7 Cudów Świata, rozegrałam w tę grę ponad setkę partii. Sprawdziłam wiele dodatkowych cudów oraz wszystkie wydane rozszerzenia. Budowle mają bardzo podobny mechanizm do tego, który można było zobaczyć w dodatku Babel, stworzonego do starszej wersji gry. Można więc przypuszczać, że ten dodatek to taki trochę „odgrzewany kotlet”. Jednak w jego obronie nadmienię, że Budowle wzięły z rozszerzenia Babel tę lepszą część, lekko ją zmodyfikował i przystosował do nowej szaty graficznej 7 Cudów Świata.

Bardzo cieszę się, że najnowszy dodatek może być rozgrywany zarówno z nowszą, jak i starszą edycją gry. Karty Budowli są niezależną częścią gry, podobnie jak znaczniki udziału. Różnice w edycjach można dostrzec tylko na żetonach konfliktów, długach i planszach cudów. Jeśli nie jesteście przesadnie wyczuleni na punkcie estetyki, to śmiało możecie mieszać starą wersję podstawki z nowym dodatkiem. Żałuję, że w dodatku nie ma żadnych nowych kart gildii, które dawałyby punkty za znaczniki udziału, lecz ten krok wiązałby się z przypisaniem rozszerzenia do jednej z edycji, gdyż stara i nowa wersja różnią się rewersami kart.

Z nowych plansz cudów tylko jeden z nich, Ur, może być wykorzystywany wyłącznie z dodatkiem Budowle. Ma w  drugim etapie budowy znaczniki udziału. Pozostały cud, Carthage, daje graczom możliwość wyboru przy jednym etapie budowy. Gracz w trakcie budowy może zdecydować, czy woli otrzymać monety, czy tarczę konfliktu.

Karty Budowli są przepięknie wykonane. Mnie skradła serce strona z projektami. Same znaczniki też są porządne. Odświeżają grę i dorównują poziomem do gier wydawanych obecnie. Im późniejsza era tym karty Budowli są droższe. Zapewniają również lepszą nagrodę i bardziej srogą karę. Przykładowo gracze, którzy wzięli udział w budowie, mogą otrzymać monety, surowce lub punkty zwycięstwa. Karą często bywa usunięcie karty we wskazanym kolorze z obszaru gracza.

Przed rozgrywką wydawało mi się, że gracze, którzy nie biorą udziału w projektach, będą na przegranej pozycji i ciężko będzie im dorównać do reszty grupy. Jednak w moich rozgrywkach tego nie zauważyłam. Gracze, którzy ponosili kary i tak kończyli partie na wysokich miejscach. Aspektem wprowadzonym przez dodatek Budowle, który podoba mi się najmniej, jest możliwość pozyskanie znacznika udziału jedynie obecnej tury. Wymusza to na graczu, który chciałby wziąć udział we wszystkich projektach, aby w każdej erze budował jeden etap cudu. Mnie irytował ten brak swobody. Choć zapewne wprowadza to do rozgrywki kolejny element taktyki i planowania swoich ruchów w przyszłości.

Podsumowanie dodatku Budowle

7 Cudów Świata: Budowle odświeża grę podstawową. Nie ingeruje mocno w rozgrywkę, stanowi bardziej dodatek. Jeśli, któremuś ze współgraczy nie spodoba się angażowanie w karty budowli, może je pomijać i wciąż mieć szansę na wygraną.

Dodatek Budowle subtelnie wprowadza inny rodzaj interakcji między graczami. Nie przewraca rozgrywki do góry nogami i w mojej opinii nie jest niezbędny, lecz jeśli tak, jak ja, jesteście wielkimi fanami tego klasyka, sprawdźcie Budowle, a nie pożałujecie 🙂

Plusy
Dobra jakość komponentów.
Nie komplikuje rozgrywki.
Wprowadza większą interakcję między graczami.
Można połączyć ze starą, jak i nową edycją 7 Cudów Świata.
Minusy
Można nie brać udziału w budowlach by wygrywać.
Gra słabiej działa w mniejszym składzie.
Wysoka cena w stosunku do zawartości dodatku.
7/10

Ocena: 7/10

Dziękujemy Wydawnictwu Rebel  za przekazanie egzemplarza do recenzji!
Porównaj oferty i dowiedz się więcej  o grze w serwisie Planszeo.

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka

Florentynka Muu i Nogi stonogi na lodzie to dwie małe rodzinne nowości od wydawnictwa Egmont. Sprawdzamy, dlaczego to fajne edukacyjne tytuły dla najmłodszych!

Marabunta to dwuosobowa gra pojedynkowa z mechaniką roll&write. Wcielicie się w kompanie mrówek, które zawalczą o obszary i znajdujące się na nich babeczki.