Recenzja: Pakal — odkryj skarby!
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Recenzja: Pakal — odkryj skarby!

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Wydarzenie Na mieście
Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja: Chipsy - chrupiąca gra imprezowa!

Edyta Dzwonkowska

19/05/2022

Chipsy to imprezowa nowość od wydawnictwa Rebel. Gra wygląda niczym mała paczka smacznych chipsów, uważajcie aby się nie pomylić 🙂 Każdy z graczy bacznie obserwuje i ocenia, jakie połączenia smakowe przyniosą mu najwięcej punktów, a które zadania lepiej odrzucić. Należy przy tym jednak uważać, bo ryzykując można wiele stracić. Postawisz na pewne punkty, czy zaryzykujesz czekając na ostatnie smaki wylosowane z paczki? Uważajcie, bo jak to Chipsy, potrafią uzależnić. Zapraszam do recenzji!

Autor: Mathieu Aubert i Théo Rivière
Ilustracje: Hervine Galliou i Mathieu Lidon
Liczba graczy: 2-5
Czas rozgrywki: 15-20 minut
Wiek: 8+
Wydawca: Rebel
Mechaniki: Hand Management i Push Your Luck
SCD: 49 zł

Sprawdź Chipsy na stronie wydawcy!
Porównaj na stronie Planszeo!
Odwiedź stronę Gramy w Planszowki!

Kilka słów o twórcach Chipsów

Théo Rivière to francuski projektant gier planszowych mieszkający w Brukseli w Belgii. Obecnie należy do zespołu projektowego Kaedama, a wcześniej był kierownikiem projektu w IELLO i Repos Production. Do  gier jego autorstwa należą między innymi: Draftozaur, Arkeis, Naga Raja

Mathieu Aubert zaprojektował detektywistyczną Cienie: Amsterdam, która była jego pierwszym projektem, natomiast Chipsy są drugim dziełem. Widać więc, że w gry planszowe dopiero wchodzi i to ostrożnie, jako dodatkowy temat, życzymy natomiast samych sukcesów!

Co znajdziemy w paczce?

W opakowaniu wyglądającym niczym paczuszka Chipsów znajdziemy:

  • 25 żetonów chipsów w 5 smakach (7x solone, 6x cebulowe, 5x bekonowe, 4x z oliwą z oliwek, 3x kurczakowe),
  • 36 kart celów,
  • 16 żetonów zwycięstwa,
  • 4 planszetki,
  • karta pomocy,
  • broszura z zasadami.

Właściwie samo opakowanie stanowi element gry. Z paczki losujemy chipsy w poszczególnych rundach/etapach.

Krótko o zasadach gry Chipsy

Rozgrywka w Chipsy trwa do momentu, aż któryś z graczy zdobędzie 4 żetony nagród. Runda składa się z 4 etapów, które skrótowo zostały zilustrowane na każdej z planszetek. Na początku każdy gracz otrzymuje po 6 kart zadań. 
W pierwszym etapie, gracz wyznaczony jako rozdający, losuje z paczki 5 chipsów i kładzie je na pierwszej planszetce. Na podstawie wylosowanych smaków gracze odkładają 2 karty zadań rewersem do góry przed sobą. – nie będą one punktowane.  Na kolejnej planszetce wykłada się 4 kolejne chipsy po czym odrzuca jeszcze jedną kartę zadań na stos utworzony wcześniej przed sobą. Na trzeciej plaszetce wykłada się 3 chipsy po czym gracze z pozostałych 3 kart zadań na ręku decydują, w oparciu o to jakie chipsy zostały już wyłożone, a jakie są jeszcze w paczce, czy uda im się zrealizować zadania. Dwie karty, które uważamy, że uda nam się zrealizować odkładamy na prawo – na plus, ta która raczej się nie powiedzie na lewo – na minus. Odrzucony przed graczami stos podpowiada, że po lewej stronie są karty na minus „-„, a po prawej na plus „+”. Na czwartej planszetce kolejno losuje się da chipsy, niektóre zadania związane są ze smakiem chipsa wylosowanym jako ostatni.
Kiedy wszystkie planszetki zostały zapełnione, odkrywamy karty zadań i przystępujemy do liczenia punktów. Jeśli udało nam się zrealizować zadania z kart odłożonych na stronę z „+”, dostajemy tyle punktów ile widnieje na karcie. Jeżeli udało nam się zrealizować zadanie, które leży po stronie „-„, tyle punktów zostaje odjętych od naszego wyniku. Niezrealizowane zadania nie punktują. Gracz z najwyższym wynikiem otrzymuje 2 żetony zwycięstwa, gracz z kolejnym najwyższym wynikiem otrzymuje 1 taki żeton.

Mechanika, skalowalność i regrywalność

Mechanika
W Chipsach występują dwie mechaniki, jedną z nich jest push your luck, a więc system, w którym gracze muszą zdecydować, czy pogodzić się z dotychczasowym zyskiem, czy zaryzykować utratę kolejki w celu zdobycia dalszych nagród. Takie mechaniki znajdziemy również w grach jak Cubitos, Szarlatani z Pasikurowic, Uczta dla Odyna czy Brzdęk. W Chipsach wszystko zależy od wylosowanych smaków chipsów. Możemy mieć już zrealizowany cel w kartach, który przyniesie nam nieco mniej punktów niż zadanie, na które mamy spore szanse realizacji, jeśli w ostatniej rundzie zostanie wylosowany odpowiedni smak. Drugą mechaniką jest hand management, a więc zarządzanie ręką. W grach korzystających z tej mechaniki zadaniem graczy jest zagrywanie kart z ręki w przynoszącej korzyści kolejności oraz łączeniu ich efektów. Optymalna kolejność zagrywania kart może się różnić w zależności od sytuacji na planszy. Zarządzanie ręką oznacza uzyskanie największej wartości z dostępnych kart w danych okolicznościach. Taką mechanikę spotkamy również między innymi w 6 bierze!, Fasolkach, Eksplodujących kotkach czy Łące.

Skalowalność
W Chipsy gra się dobrze w każdym składzie osobowym. Nie dochodzi do interakcji między graczami, nikt nie podbiera sobie kart ani chipsów. Każdy po prostu realizuje swoje cele, by uzyskać jak najwięcej punktów. Jest również wariant na dwóch graczy, gdzie zwycięzca otrzymuje jeden żeton nagrody, a nie dwa jak to ma miejsce w rozgrywce na dwóch graczy. W wersji dla dwojga gramy do 3, a nie 4 punktów. 

Regrywalność
Regrywalność w Chipsy jest spora, a zadania na kartach są różne. Za każdym razem trafimy na inny zestaw kart, co przy losowanych aktualnie chipsach może się okazać raz korzystne by stawiać na kartę o danym smaku, a raz może się to kompletnie nie opłacić. Tak więc wiele zależy od szczęścia i decyzji jakie podejmiemy w stosunku do realizowanych zadań 🙂

Wrażenia z rozgrywki

Zasady w instrukcji są dosyć chaotycznie napisane, jednak po przeczytaniu jej kilka razy, gra jest naprawdę prosta, a przebieg rozgrywki ładnie i czytelnie zaprezentowany na planszetkach. Będąc graczem losującym dokładnie widać ile chipsów powinno się znaleźć na danej planszetce oraz jaka akcja nastąpi po wylosowaniu smaków chipsów. Wraz z pojawianiem się na stole kolejnych smaków, łatwiej jest nam decydować, na które misje z kart zadań mamy jeszcze szanse, które już zostały zrealizowane, a które będą ciężkie do zrealizowania. Co tak naprawdę zostanie wylosowane w ostatniej 4 rundzie nie jest do końca wiadome, możemy jedynie obliczyć jakie smaki zostały jeszcze w paczce i jaka jest szansa na wyciągnięcie pożądanego przez nas koloru. Podzielenie rozgrywki na etapy, losowanie – decyzje, nieco niweluje tę losowość, jednak wciąż jest ona ogromna.
W grach imprezowych jest to jak najbardziej często pożądany efekt – jest ryzyko, jest zabawa! 🙂
Jednak trafiłam na rozgrywkę, w której kolega postanowił losowo odrzucać karty i losowo dobrać je na strony „+” i „-„. Jak możecie przypuszczać, tak – to właśnie on wygrał tę rundę 😛 W grze występują karty, które dają punkty jeżeli dobrze wytypuje się smak ostatniego chipsa wyciągniętego w rundzie. Jest to ryzykowne, ciężkie do przewidzenia, ale dostarcza naprawdę sporo frajdy i śmiechu. Te ryzykowniejsze karty dają też graczom większą liczbę punktów.
Będąc przy wątku kart zwrócę również uwagę na to, że w Chipsach występuje karta „wygraj grę”. Wśród przeprowadzonych przeze mnie rozgrywek jeszcze nie udało mi się na nią trafić jednak jest to ciekawe urozmaicenie rozgrywki. Ciekawym rozwiązaniem jest fakt, że tą kartą można także zupełnie przegrać grę. Taki przypadek występuje, jeżeli kartę „wygraj grę” odłożymy na stronę na minus „-„, a jednak uda się spełnić jej warunek. Gra idzie sprawnie, towarzyszy jej wiele śmiechu, ale jak na grę towarzyską 5 graczy jako maksymalna liczba to niestety troszkę mało.

Podsumowanie gry Chipsy

Podsumowując Chipsy – chrupiąca gra imprezowa to ciekawa i mocno losowa gra towarzyska. Dostarcza dużo śmiechu, zmusza do podejmowania ryzyka. Zdecydowanie polecam na mniejsze imprezy, czy jako rozrywkę podczas spotkania rodzinnego. Raczej nie przypadnie do gustu osobom nie lubiącym losowych gier.

Plusy
Apetyczny klimat.
Szybka rozgrywka.
Łatwe zasady.
Kreatywne opakowanie.
Karta: wygraj grę.
Minusy
Zbyt mała maksymalna liczba graczy jak na imprezówkę.
Duża losowość.
Kiepsko wyważona pod względem liczby punktów o trudności zadania.
7/10

Ocena: 7/10

Dziękujemy Wydawnictwu Rebel  za przekazanie egzemplarza do recenzji!
Porównaj oferty i dowiedz się więcej  o grze w serwisie Planszeo
Sprawdź grę w serwisie Gramy w Planszówki!

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka
Pakal

Pakal przeniesie Cię do krainy pełnej zieleni. Musisz lawirować pomiędzy symbolami, by odnaleźć ukryty w dżungli skarb.

Ubongo Duo

Ubongo Duo to dwuosobowy wariacja popularnej gry logicznej wydawnictwa Egmont. Każdy z graczy ma przed sobą ten sam układ i te same kafelki. Niech rozpocznie się pojedynek!