Slajd powitalny

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉

Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉
Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Gry wydawnictwa Albi Polska #4 — imprezówki
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Gry wydawnictwa Albi Polska #4 — imprezówki

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja: Głęboki las — karty pełne historii

Marta Reszka - Kujawska

08/11/2021

Jesień w pełni, kolorowe liście, kasztany, grzyby i inne  niesamowite dzieła Matki Natury cieszą oczy. By intensywniej poczuć ten magiczny czas często wybieramy się do lasu. Tam, wśród całego spektrum jesiennych cudowności, możemy odpocząć i nakarmić cudowną estetyką naszą duszę. Niezaprzeczalnie lasy są piękne, jednak bywają też niezwykle mroczne. Nie bez powodu drzewa, leśne poszycie i magia tego miejsca są tematem wielu horrorów i choć Halloween za nami, to aura tego wyjątkowego czasu wciąż trwa. Na rynku jest sporo gier, które mogą umilić ten czas, a także podsycić jego klimat. Dziś zajmę się jedną z nich, moim zdaniem perfekcyjnie oddającą ducha pięknego, choć mrocznego i niekiedy naprawdę przerażającego lasu. Więc dziś przedstawiam Państwu grę Głęboki las od Wydawnictwa Albi. Przyznajcie, że sam tytuł jest już bezbłędny. Cóż, reszta jest tylko lepsza. Ale od początku.

Ilustrator: Rohan Daniel Eason
Liczba graczy: 2+ (niektóre warianty do 5)
Czas rozgrywki: 10-20 minut 
Wiek: 8+
Polski Wydawca: Albi
Głowna mechanika: Opowiadanie historii
SCD: 70zł
Porównaj ceny na Planszeo
Głęboki las w serwisie Gramy w Planszowki

Kilka słów o twórcy gry Głęboki las

Twórcą ilustracji jest Rohan Daniel Eason, Brytyjczyk znany z zamiłowania do czerni i bieli w swojej twórczości, widać to nie tylko na kartach gry Głęboki las, ale i w jego twórczości wyszukując artystę w Internecie. Gra nie ma autora, który widnieje na froncie pudełka, a instrukcja wprost mówi nam, że sami możemy wymyślać zasady rozgrywki. Sam serwis BGG nie pokazuje nam innych gier ilustrowanych przez Rohana Daniela Easonaale chętnie zobaczyłabym więcej gier w tym mrocznym klimacie.

Co znajdziemy w pudełku?

Głęboki las to gra towarzyska przeznaczona dla grona przynajmniej dwóch graczy. Nie ma limitu co do górnej wytycznej liczby graczy, toteż gra nadaje się także na spotkania w większym gronie osób. W pudełku znajdziemy 20 kart, które służą do opowiadania historii. Jednak historie tworzone podczas rozgrywki są nietuzinkowe – bowiem takie właśnie są karty. Ale o kartach później (zdecydowanie zasługują na osobne miejsce w recenzji).

O zasadach i wariantach rozgrywki

Jak już wspomniałam wyżej, Głęboki las polega na tworzeniu historii za pomocą kart. Jest jednak kilka wariacji gry, po krótce postaram się opisać kilka z nich. Wersja podstawowa to wariant kooperacyjny. Wszyscy gracze po kolei opowiadają historię na podstawie wylosowanej karty. Podejmują ją w miejscu, w którym swoją historię zakończył poprzednik. “Niezliczone historie” opiera się na opowiedzeniu najlepszej historii na podstawie kilku kart. Każdy snuje własną opowieść, po czym gracze wybierają zwycięzcę.

Wersja “nieprzewidziane konsekwencje”, to podrasowana wersja dwóch poprzednich. Każdy otrzymuje taką samą ilość kart, w swojej rundzie odwraca jedną z nich i na jej podstawie opowiada historię, zaczynając tam, gdzie skończył poprzednik. Jednak różne karty zmieniają przebieg rozgrywki, np. Kostucha “zadaje śmiertelny cios i powoduje natychmiastową śmierć dowolnego gracza. Odpada on z gry” lub Wilkołak, który rzuca klątwę na jednego z graczy, przez co za każdym razem, gdy gracz ten rozpoczyna swoją opowieść, musi zawyć niczym wilk. Wersji Głębokiego lasu jest jeszcze kilka, tzn. kilka opisanych w instrukcji, ale jak podaje “(…) Twoja wyobraźnia nie ma ograniczeń, możesz dostosować rozgrywkę do swoich upodobań i wymyślać własne zasady”.

I to jest naprawdę piękne w tej grze.

Mechanika, skalowalność i regrywalność gry Głęboki las

Mechanikom Głebokiego lasu jest po prostu storytelling- gracze opowiadają historie inspirowane wylosowanymi kartami. Jeżeli chodzi o skalowanie gry, to gra sprawdza się w każdym wariancie, zarówno tym podstawowym, dla nieograniczonej liczby graczy (w zależności od ilości grających każdy będzie opowiadał historię na podstawie jednej lub więcej kart, aby historia się zakończyła trzeba użyć ich wszystkich), jak i w innych, tych do czterech lub pięciu graczy (w tych wariantach każdy potrzebuje kilku kart. W pudełku jest ich 20 więc to ogranicza liczbę graczy). Mimo wszystko uważam, że zgodnym z prawdą jest zdanie, że gra Głeboki las nie ma górnej wytycznej co do osób siadających do tej planszówki, bowiem, przedstawione w instrukcji warianty są jedynie przykładami. Gra pozostawia tak szerokie pole do wykorzystania pod względem tworzenia własnych zasad, że moim zdaniem i w 40 osób świetnie by się grało w Głęboki las wówczas każda para osób dostałaby jedną kartę i snułaby opowieść na jej podstawie.

Co do regrywalności, to sprawa ma się naprawdę dobrze. Wszystko zależy od kreatywności grających. Każda gra to inna historia, nawet opowiedziana na podstawie tej samem karty więc śmiało można rzec, że regrywalność jest w tym wypadku ogromnym plusem gry.

Ocena wykonania gry i wrażenia z rozgrywki w Głęboki las

Przejdę teraz do mojej oceny wykonania gry. Zarówno karty, jak i pudełko, a nawet instrukcja Głębokiego lasu są unikatowe. Pudełko otwiera się niczym księga – bynajmniej nie jest to przenośnia – gra na pierwszy rzut oka naprawdę przypomina bardziej książkę niż grę. Ten detal bardzo mi się podoba. Zawartość pudełka to instrukcja oraz 20 kart. Idąc analogią pudełka – karty są stronnicami ów książki, które potrzebują by być opowiedziane. Na tym przecież polega gra – gracze właśnie będą prowadzili narrację opowieści inspirowanej kartami. Grafiki przedstawione na kartach nie są przypadkowe, są to tak zwane myrioramy – ilustracje popularne już w XIX wieku, które zestawione ze sobą tworzyły różne obrazy, ułożenie poszczególnych grafik można było zmieniać, tym samym zmieniając efekt finalny. Grafiki są piękne, ale i przerażające – Kostucha, Wilkołak, Smok, leśna jaskinia, ludzka czaszka, raczej mają prowokować opowiadania grozy. W rzeczywistości jednak różnie to bywa – wszyscy wiemy, jak czasem kończy się oglądanie horrorów ze znajomymi – więcej śmiechu niż strachu, tak też bywa podczas rozgrywania partii Głębokiego lasu. niekiedy kartami, nawet tymi najstraszniejszymi, da się stworzyć iście wyborną komedię. Wybaczcie przydługą dygresję, wracam już do rozgrywki. Każda partia wygląda zupełnie inaczej, w każdym towarzystwie gra będzie wyglądała inaczej, jest przecież tak wiele zmiennych, tylko od nas i naszej wyobraźni zależy jaki kierunek obierze dana rozgrywka. I to, moi mili Państwo, jest właśnie piękne w tej grze.

Podsumowanie

Reasumując całość, gra Głęboki las od wydawnictwa Albi to doskonała propozycja na długie jesienne wieczory. Sprawdzi się zarówno w większym, jak i w mniejszym gronie osób. Każdy kto lubi mrożące krew w żyłach opowieści powinien sięgnąć po ten tytuł. Gra pobudza wyobraźnie, kreatywność i cóż tu więcej dodać, jest udanym przepisem na owocny i przyjemny wieczór

Plusy
solidne wykonanie gry
niesamowita estetyka
klimat
regrywalność
Minusy
nie nada się dla graczy, którzy po wieczorze z planszówkami, oczekują dużych strategicznych czy ekonomicznych tytułów
mogła by być większa liczba kart w pudełku
8/10

Ocena: 8/10

Dziękujemy Wydawnictwu Albi  za przekazanie egzemplarza gry do recenzji.

Więcej informacji o grze znajdziesz na Gramy w Planszówki

Porównaj oferty i dowiedz się więcej o grze w serwisie Planszeo

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka

W tym artykule przedstawimy Wam trzy gry imprezowe od wydawnictwa Albi. Lubicie łączyć główkowanie z zabwą? Jeśli tak, to na pewno znajdziecie coś dla siebie!

Zapraszamy do trzeciej już części artykułu o grach wydawnictwa Albi. W tym wpisie omawiamy serię Parki oraz Szlaki, pięknie zilustrowane tytuły o przyrodzie.