Slajd powitalny

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉

Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉
Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Recenzja: Blask — Kości i Mrok
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Recenzja: Blask — Kości i Mrok

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja:
Great Western Trail Druga edycja +
Kolej na Północ

Wojciech Kalota

13/08/2023

Czy marzyliście o życiu na Dzikim Zachodzie? Czy chcielibyście prowadzić spokojne, sielskie życie i dbać o swoje ranczo? Great Western Trail być może nie spełni waszych marzeń, ale z pewnością sprawi, że poczujecie ten klimat. Zapraszamy do recenzji 🙂 

Great Western Trail to gra planszowa zaprojektowana przez Alexandra Pfistera, wydana pierwotnie w 2016 roku, a teraz powraca jako druga edycja wydana w Polsce przez wydawnictwo Rebel razem z nową edycją dodatku Kolej na Północ.

Co znajdziemy w środku
Great Western Trail Druga edycja?

Pudełko jest ciężkie, wykonane z grubej tektury i wypełnione po brzegi. W środku znajdziemy plastikowy insert, który posiada dedykowane miejsca na każdy element zawarty w grze. Sloty na karty pozwalają na umieszczenie kart w koszulkach, jednak po zakoszulkowaniu każdej z nich schowanie wszystkie do pudełka nie jest już takie proste. Sam insert mógłby być delikatnie głębszy, co pozwoliłoby na przechowanie większej ilości kart w przeznaczonych miejscach.

  • instrukcja – arkusz zawierający dodatek do instrukcji oraz 1 arkusz do gry solo.
  • plansza do gry – kwadratowa, z grubej tektury, zajmuje dużo miejsca na stole. W odróżnieniu od matowej wersji z wydania wydawnictwa Lacerta to wydanie oferuje wykończenie z połyskiem.
  • plansze graczy – 4 dwuwarstwowe plansze, po jednej dla każdego z graczy.
  • dwustronne żetony pomocnicze – po jednym na gracza, używa się ich, żeby zakryć nadrukowane oznaczenia na planszach graczy, jeżeli gramy w mniej niż 4 osoby.
  • żetony pomocników, niebezpieczeństwa i bandytów – łącznie 94 żetony, które segregujemy do odpowiednich woreczków z oznaczeniami 1, 2 lub 3. Żetony będą używane do oznaczania zagrożeń na planszy głównej oraz wskazują ilu mamy pracowników na naszej planszetce.
  • 3 bawełniane worki – worki służą do przechowywania wyżej wskazanych żetonów, są wykonane z grubej bawełny, świetnie uszyte. Dodają klimatu, gdy leżą na stole 🙂
  • elementy graczy – w skład elementów przeznaczonych dla każdego gracza wchodzą 14 dysków, 1 znacznik certyfikatu, 1 lokomotywa oraz 1 ranczer. Wszystkie wykonane są z drewna, poza jednym, najważniejszym, czyli kapeluszem, który nakładamy na głowę naszej postaci – te są wykonane z elastycznego plastiku, tak że idealnie się dopasowują i nie spadają w trakcie gry. Pozwalają na oznaczenie koloru gracza. Poza tym każdy z graczy otrzymuje 12 tekturowych, dwustronnych żetonów budynków prywatnych oraz identyczną talię początkową składającą się z 14 krów o różnych wartościach.
  • karty krów dostępnych na targu – dodatkowe 36 kart krów, które możemy nabyć w trakcie gry w celu wzbogacenia naszej talii i zdobywania punktów zwycięstwa.
  • wariant simentalski – druga edycja Great Western Trail oferuje również nowy, pomarańczowy gatunek krów simentalskich. Do gry dochodzą 24 nowe karty oraz 1 żeton targu.
  • karty celów – w pudełku znajdziemy 24 karty celów, które możemy zdobyć w trakcie gry oraz 4 początkowe karty celów, z którymi rozpoczynamy rozgrywkę.
  • pozostałe żetony:
    – żetony budynków neutralnych – siedem żetonów, wyglądają tak samo jak budynki prywatne graczy z tą różnicą, że korzystać mogą z nich wszyscy i oznaczone są szarym kolorem.
    żetony zawiadowców stacji – łącznie 9 żetonów, które dostarczają nam jednorazowe bonusy i dodatkowe punktowanie.
    – tekturowe monety – 56 monet – 36 o wartości 1, 20 o wartości 5.
    – żetony wymiany –12 żetonów wymiany oraz 1 żeton rynku pracy.
  • wariant solo – Gra oferuje również wariant dla jednego gracza, w skład którego wchodzi 1 plansza Sama (wirtualnego przeciwnika), 15 kart oraz 1 żeton specjalizacji
  • notes na punkty.

Co znajdziemy w środku
dodatku Kolej na Północ?

Pudełko i insert – Wykonane tak samo jak pudełko gry podstawowej, jest jednak dużo niższe. W środku ponownie znajdziemy plastikowy insert, który oferuje bardzo dużo miejsca. Gdyby zostawić w nim jedynie elementy z dodatku to insert jest praktycznie pusty 🙂 Dodatkowe miejsce pozwoli na swobodne umieszczenie niemieszczących się elementów gry podstawowej, ewentualnie na lepszą organizację elementów.

  • instrukcja – składana, 6 stronicowa instrukcja i 1 dodatkowy arkusz z dodatkiem do instrukcji. Zasady są jasno opisane, po pierwszym przeczytaniu byliśmy gotowi do rozgrywki.
  • plansza do gry – składana, dwuwarstwowa z błyszczącym wykończeniem.
  • dodatkowe żetony pomocnicze – cztery dwuwarstwowe planszetki, po jednej dla każdego z graczy. W trakcie gry będziemy pobierać z niej znaczniki oddziałów, odsłaniając kolejne nadrukowane bonusy.
  • nowe żetony
    – 10 tekturowych żetonów średnich miast
    – 2 żetony zawiadowców stacji
    – 4 żetony budynków prywatnych, po jednym dla każdego gracza
    – 8 dodatkowych żetonów wymiany
  • drewniane elementy dla graczy:
    – 60 oddziałów, po 15 dla każdego
    – 4 dyski, po 1 dla każdego
  • nowe karty, w tym
    – 8 kart nowego gatunków krów – Brahman
    – 8 kart celów
    – 2 karty celów początkowych
  • wariant jednoosobowy – dodatek wspiera również grę dla jednego gracza. W środku znajdziemy dodatkowych 15 kart Sama, 9 kart oddziałów oraz 3 karty dostawy.

Zasady i mechaniki

Gra przenosi graczy w Dziki Zachód Stanów Zjednoczonych, gdzie wcielają się w role drobnych hodowców bydła. W trakcie gry gracze kupują budynki, rozbudowują swoje stada, przemieszczają się na planszy, pozyskują karty celów oraz zarządzają swoimi zasobami. Centralnym elementem rozgrywki jest podróżowanie przez planszę z Teksasu do Kansas City po to, aby finalnie drogą kolejową wrócić do punktu startowego. Gracze wykonują ruchy na planszy, przy czym różne miejsca na drodze pozwalają na różne akcje, takie jak zakup nowych kart, ulepszanie stada, zatrudnianie pracowników czy przekazanie bydła do miasta.

Podczas podróży gracze zbierają karty stada, które pozwalają na zwiększenie wartości ich stada, co jest kluczowe do zdobywania punktów podczas dostarczania bydła do Kansas City. Docierając do końca trasy, warto na ręce zachować krowy o jak największej wartości punktów, przy czym należy pamiętać, że każdy gatunek krów punktuje wyłącznie raz. Oprócz tego gracze muszą dbać o efektywność swojej trasy, unikając czasochłonnych przystanków w miastach, które mogą opóźnić ich postęp.

To klasyczna gra euro, która oferuje masę wyborów przy zbyt małej ilości czasu. Przemieszczanie się po planszy to nieustanny wyścig do punktu końcowego, ponieważ to tam sprzedasz swoje krowy za przyzwoitą sumę oraz masz możliwość umieszczenia jednego ze swoich dysków, tym samym ulepszając swoje akcje i zgarniając dodatkowe bonusy. Oczywiście, nie możesz pędzić przez szlak zbyt szybko, ponieważ tylko zatrzymując się na budynkach, możesz wykonywać akcje. Większość akcji niesie ze sobą koszt, więc czasami będziesz sprzedawać krowy ze swojej ręki w nadziei na wyciągnięcie lepszych – przy okazji zarabiając przy tym pieniądze.

Co nowego względem pierwszej edycji Great Western Trail?

Poza opisanymi wyżej zmianami graficznymi pod względem mechanicznym druga edycja wprowadza trzy główne zmiany do mechaniki oryginalnej wersji. Dodaje dwa nowe prywatne budynki do zestawu każdego gracza (więc każdy gracz ma 12 do wyboru); tryb solo; oraz mini-rozszerzenie z krowami, które dojrzewają, nagradzając cię za trzymanie ich w dłoni. W grze wprowadzono również kilka mniejszych zmian, w szczególności to, że dostawa do Kansas City daje tylko 4 dolary zamiast 6 dolarów w oryginale.

Nowe prywatne budynki
Prywatne budynki przyznają parę akcji ich budowniczym za każdym razem, gdy wylądują na tych polach, podczas gdy inni gracze mogą być zmuszeni do uiszczenia opłaty za przejście przez te budynki. Wszystkie budynki są warte punkty na koniec gry – w oryginale od jednego do 13 punktów. Dwa nowe budynki obejmują 20-punktowy budynek, który można zbudować tylko jako ulepszenie istniejącej konstrukcji, oraz taki, który zapewnia monety w zależności od liczby posiadanych inżynierów lub liczby dysków umieszczonych na planszy.

Krowy Simentalskie
Mini-rozszerzenie wprowadza na rynek karty krów rasy simentalskiej. Krowy te są wystawiane na sprzedaż jako cielęta o wartości 2, a jeśli masz jedną na ręce po dotarciu do Kansas City, możesz zastąpić ją kartą jałówki o wartości 4. Z kolei te można wymienić na karty krów simentalskich o wartości 5.

Tryb Solo
Kolejnym ważnym dodatkiem jest tryb solo o nazwie „Samotność losem odważnych”. W tym trybie pojedynczy gracz walczy z przeciwnikiem o imieniu Sam, który buduje, zakłóca rynek bydła i agresywnie zapełnia zarówno stacje, jak i rynki bydła, gdy dotrze do końca toru. Po dwóch podjętych próbach nie wygrałem ani razu, Sam pokonał mnie bez problemu. Moim zdaniem tryb solo został zaprojektowany tak, aby swoich sił próbowali bardziej doświadczeni gracze GWT.

Skalowalność i regrywalność

Skalowalność
Great Western Trail
rozegrałem w konfiguracji 2-, 3- oraz 4-osobowej. Tutaj podpiszę się pod opinią innych graczy na portalu BGG i najlepiej grało mi się w 3 osoby. Gra mechanicznie bardzo się dostosowuje w zależności od liczby graczy, np. umieszczamy różną liczbę żetonów pracowników na rynku pracy lub nasze pionki mają różny zasięg poruszania się. Wielkość planszy pozostaje taka sama, przez co faktycznie przy im większej liczbie graczy tym na planszy robi się ciaśniej, a decyzja gdzie chcemy zbudować naszą nieruchomość, ma o wiele większe znaczenie.

Regrywalność
Jeżeli obawiacie się o regrywalność GWT, to absolutnie nie macie się czym martwić. Żetony na planszy, budynki neutralne, premie za poszczególne stacje – to wszystko jest losowane przed każdą partią, co powoduje, że każda będzie inna. O ile liczba dostępnych żetonów pracowników czy bandytów nie wpłynie mocno na różnorodność tak położenie budynków neutralnych już tak – zmienia się kolejność akcji (ponieważ poruszamy się jedynie do przodu) oraz ich położenie na mapie.

Kilka słów więcej o Kolej na Północ

Razem z nową edycją gry wydany został również dodatek Kolej na Północ, który wprowadza dodatkowe możliwości rozwoju kolei. Gracze mają szerszy wybór, gdzie chcą podążać i do jakiego miasta chcą zawieść swoje stado. Plansza dodatku dokładana jest do oryginalnej planszy i zastępuje pierwotny tor kolejowy.

Plansza dodatku zrobiła na nas ogromne wrażenie, jest gruba, dwuwarstwowa i świetnie dopasowuje się do planszy gry podstawowej. Oferuje nowy tor dla naszych pociągów, który przykrywa nadrukowany oryginalny tor na zwykłej planszy. Podczas przygotowywania rozgrywki umieszczamy na nowej planszy odpowiednie żetony w dedykowane wgłębienia.

Żetony są losowane na początku każdej rozgrywki – dodatek znacznie zwiększa regrywalność gry i nadaje większy sens rozwoju kolei przez graczy. Dodatkowo w pewien sposób ułatwia życie graczom, którzy dojeżdżając do Kansas City, mają nisko-punktowane stado. W grze podstawowej gracz miał do wyboru właściwie jedną lokację dla danej ilości punktów stada, ewentualnie mógł wybrać lokację o mniejszej ilości punktów. Kolej na Północ wprowadza nowe miejsca o tej samej wartości punktów, dzięki czemu nie jesteśmy zmuszani do korzystania z gorszych lokacji.

W dodatku wprowadzony został nowy gatunek pomarańczowych krów (krowy Brahman), których możemy użyć zamiast krów simentalskich. Jeżeli uda nam się je dostarczyć do końca trasy wtedy za każdą z nich otrzymujemy dodatkowe 4 monety.

Wrażenia z rozgrywki

Zanim przystąpiliśmy do gry, musieliśmy zmierzyć się z instrukcją, bardzo długą i szczegółową instrukcją. Niestety nie należy ona do najprostszych podobnie jak jej pierwotna wersja z pierwszej edycji gry. Jednak finalnie, gdy zrozumieliśmy zasady, gra wydaje się być bardzo prosta, nie mieliśmy potrzeby ciągłego wracania do instrukcji (jak np. w pierwszych partiach w Nemesis).

Rozgrywka jest bardzo dynamiczna, następuje tura po turze bez większych przestojów, gra nie jest podzielona na rundy, przez co nie musimy robić przerw na zmianę setupu, czy ciągłe podliczanie punktów.

Z początku możemy czuć się trochę przytłoczeni i nie wiemy, w jakim kierunku chcemy podążać (oczywiście do Kansas City!), ale skupiając się na rozwoju któregokolwiek fragmentu gry jak np. kupowanie krów, budowa kolei, wznoszenie budynków, realizacja celów – i tak wyjdziemy na swoje. Gra nie zmusza Cię do wyboru jednej ścieżki, która zawsze się sprawdza – i za to pokochałem tę grę. Proces tworzenia własnej strategii jest bardzo plastyczny i daje dużo satysfakcji, szczególnie gdy zgarniamy kolejne punkty.

GWT oferuje wiele możliwości i pomimo długiego czasu gry na końcu zawsze miałem niedosyt – a co gdyby udało mi się wykonać jeszcze tę jedną akcję? Po kilku partiach nie udało mi się zająć jeszcze pierwszego miejsca, ale cały czas mam ochotę na więcej. Każda kolejna gra pozwala na sprawdzenie nowej strategii i eksperymentowanie. Możesz na przykład chcieć dotrzeć do Kansas City jak najszybciej, wykonując pionkiem jak najdalsze ruchy, tym samym pomijając część akcji po drodze lub poruszać się wolniej, co z kolei pozwoli na wykorzystanie większej liczby pól, jednak spowolni twój postęp na torze kolei.

Po zagraniu z dodatkiem nie wrócę już do samej gry podstawowej. Kolej na Północ w pełni i płynnie wpasowuje się w rozgrywkę, jest już integralną, nieodłączną częścią Great Western Trail. Dopiero po grze z dodatkiem zdałem sobie sprawę, że rozwój kolei w podstawce był ograniczony i nie w pełni rozwinięty przez autorów. Grając w samą podstawkę, czułem głód, że okej, kolej jest ważna, ale nomen omen, bardzo prostolinijna. Dodatek sprawia, że musimy bardziej reagować na decyzje innych graczy i konkurować o kolejne stacje i jednorazowe premie.

Podsumowanie gry Great Western Trail: Druga edycja

Great Western Trail: Druga edycja to godna, mile widziana i nowoczesna aktualizacja gry sprzed lat. Nowy gatunek krów i rozszerzenie solo to pokaźne dodatki, które ulepszają cały pakiet. Odświeżona szata graficzna i wszystkie kosmetyczne aktualizacje sprawiają, że gra się jeszcze przyjemniej. Odświeżone wydanie dodatku Kolej na Północ jest obowiązkowym dodatkiem dla każdego fana euro. Dzięki niemu gra jest bardziej wyważona i jeszcze bardziej podkreśla znaczenie kolei. Great Western Trail: Druga edycja pozostaje doskonałym wyborem dla graczy, którzy szukają dość złożonej, regrywalnej i świetnie osadzonej tematycznie gry euro.

Plusy
Dynamiczna, płynna rozgrywka.
Genialnie osadzona tematycznie.
Różnorodność możliwych strategii.
Bardzo duża regrywalność.
Dwuwarstwowe planszetki graczy i plansza Kolej na Północ.
Pięknie wykonane kapelusze!
Minusy
Insert nie mieści kart w koszulkach na wysokość.
Długa, skomplikowana instrukcja.
Długi czas przygotowania gry i tłumaczenia zasad nowym graczom.

Dziękujemy Wydawnictwu Rebel  za przekazanie egzemplarza do recenzji!
Porównaj oferty i dowiedz się więcej  o grze w serwisie Planszeo.

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka

Blask wprowadza świeże spojrzenie dzięki mrocznej estetyce. Czy gra utrzymuje wysoki poziom, zarówno pod względem rozgrywki, jak i swojego mrocznego designu?

Duwosobowych gier karcianych nigdy dość! Tym razem bierzemy na tapet grę Dracula vs Van Helsing, zainspirowaną klasyczną XIX wieczną powieścią. Zapraszamy!