W grze Hanabi: Wielki pokaz gracze rozgrywają swoje tury po kolei. Na środku wykładamy 8 żetonów wskazówek na woreczku. Gra łączy mechanikę memory, hand management oraz set collection 🙂 W zależności od liczby graczy, każdy otrzymuje 4 lub 5 kart na swoją podstawkę, ustawionych w taki sposób, by właściciel ich nie widział. W swojej rundzie możemy wykonać jedną z 3 akcji:
- udzielić informacji,
- odrzucić kartę,
- zagrać kartę.
W celu udzielenia informacji zabieramy z woreczka jeden z żetonów wskazówek i kładziemy obok. Wskazówka może dotyczyć kart innego gracza i wskazywać jedynie kolor lub liczbę. Ważne, że dając podpowiedź, musimy wskazać wszystkie karty spełniające warunek.
Odrzucenie karty pozwala pozyskać żeton wskazówki z powrotem do puli – na woreczek. Możemy odrzucić jedynie jedną kartę w turze. Jeżeli wszystkie wskazówki są dostępne, nie ma to sensu 😉
W celu zagrania karty, wybieramy jedną ze swojej podstawki na podstawie wskazówek i kładziemy na stole awersem do góry. Karty powinny być wykładane od 1 do 5 według kolorów. Jeżeli zagraliśmy dobrze – świetnie, jesteśmy bliżej wygranej i pokazu. W przypadku pomyłki tracimy jedno życie, są 3 dostępne.
Żeton wskazówki otrzymujemy również po zagraniu karty 5, czyli utworzeniu całego kompletnego koloru w rosnącej kolejności. Jeśli któryś z graczy dobierze ostatnią kartę, to każdy rozgrywa jeszcze jedną turę i gra dobiega końca. Rozgrywka może zakończyć się również w przypadku ułożenia wszystkich 5 fajerwerków od 1 do 5 lub, jeżeli wykorzystane zostaną wszystkie kafelki pomyłki. W pierwszym przypadku wygrywamy, w drugim – pokaz zakończył się katastrofą 😉 Wynik sprawdzamy według tabeli umieszczonej w instrukcji, oczywiście im więcej utworzonych kompletnych fajerwerków, tym lepiej 🙂
Ta wersja oferuje również trzy dodatki: Lawina kolorów, Czarny proch i Pięciu wspaniałych.
Lawina kolorów
Do talii dokładamy 10 wielokolorowych kart. Celem gry jest utworzenie 6 fajerwerków, a nie 5 jak w podstawowej wersji. W przypadku udzielania wskazówki wielokolorowe karty traktowane są jak karty każdego koloru, a więc wskazując np. karty czerwone, należy wskazać również te wielokolorowe.
Czarny proch
Do talii dokładamy 10 czarnych kart. Celem gry jest utworzenie 6 fajerwerków, a nie 5 jak w podstawowej wersji. Czarne karty układamy w odwrotnej kolejności, a więc od 5 do 1. Tak więc zagrywając ostatnią kartę – 1, otrzymujemy dodatkowo żeton podpowiedzi, jak w przypadku zagrania kolorowej 5. Czarne karty traktowane są jakby nie miały koloru. Nie można dać więc podpowiedzi „Te karty są czarne.” Można informować jedynie o wartości czarnych kart. Inaczej wygląda również liczenie punktów. Za każdą kartę, której brakuje w pozbawionym koloru fajerwerku, tracimy dokładnie 1 punkt, bez względu na jej wartość.
Pięciu wspaniałych
Ten wariant wprowadza kafelki nagród. W przypadku ukończenia danej fajerwerki zagrywając kartę „5”, zamiast otrzymać żeton podpowiedzi, losujemy kafelek pomocy. Natychmiast rozpatrujemy efekt, na nim umieszczony, a następnie dobieramy na rękę kartę.
Oczywiście dla zaprawionych graczy jest możliwość połączenia kilku z dodatków, a nawet wszystkich! 😉