Recenzja: Gra dla młodych buntowniczek: O niezwykłych kobietach które zmieniły świat
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Recenzja: Gra dla młodych buntowniczek: O niezwykłych kobietach które zmieniły świat

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Wydarzenie Na mieście
Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja: Hanabi - Wielki pokaz!

Edyta Dzwonkowska

21/12/2022

Hanabi to kooperacyjna gra wydawnictwa Rebel. Gracze wspólnie tworzą zespół wytwórców sztucznych ogni. Przypadkiem wymieszali wszystkie rodzaje prochu, lonty i rakiety, a wielki pokaz zbliża się wielkimi krokami. Pirotechnicy muszą połączyć siły, by uratować widowisko. W tym celu niezbędne jest stworzenie fajerwerków w 5 kolorach, wydaje się proste? A co powiecie na to, że musicie zagrywać karty nie widząc ich? Czy Wasz zespół potrafi dać odpowiednie wskazówki? Sprawdźcie! Zapraszam do recenzji.

Autor: Antoine Bauza
Liczba graczy
: 2-5
Czas rozgrywki: 30 min.
Wiek: 8+
Wydawca: Rebel
Mechanika: kooperacja, zbieranie zestawów, zarządzanie ręką, pamięć
SCD: 129 zł 

Sprawdź Hanabi na stronie wydawcy!
Porównaj ceny na stronie Planszeo!

Co znajdziemy w środku?

Pudełko gry Hanabi: Wielki pokaz jest średniej wielkości, jednak zdecydowanie większe niż pierwsza, kieszonkowa wersja tej gry. A co znajdziemy w środku? Pojawia się sporo nowych elementów:

  • 50 kart fajerwerków (po 10 w 5 kolorach),
  • 10 wielokolorowych kart,
  • 10 czarnych kart,
  • 5 podstawek do kart,
  • woreczek,
  • 8 żetonów wskazówek,
  • 3 kafelki pomyłki,
  • 6 kafelków nagród,
  • arkusz pomocy,
  • instrukcja.

Zasady i mechanika w grze

W grze Hanabi: Wielki pokaz gracze rozgrywają swoje tury po kolei. Na środku wykładamy 8 żetonów wskazówek na woreczku. Gra łączy mechanikę memory, hand management oraz set collection 🙂 W zależności od liczby graczy, każdy otrzymuje 4 lub 5 kart na swoją podstawkę, ustawionych w taki sposób, by właściciel ich nie widział. W swojej rundzie możemy wykonać jedną z 3 akcji:

  • udzielić informacji,
  • odrzucić kartę,
  • zagrać kartę.

W celu udzielenia informacji zabieramy z woreczka jeden z żetonów wskazówek i kładziemy obok. Wskazówka może dotyczyć kart innego gracza i wskazywać jedynie kolor lub liczbę. Ważne, że dając podpowiedź, musimy wskazać wszystkie karty spełniające warunek.

Odrzucenie karty pozwala pozyskać żeton wskazówki z powrotem do puli – na woreczek. Możemy odrzucić jedynie jedną kartę w turze. Jeżeli wszystkie wskazówki są dostępne, nie ma to sensu 😉

W celu zagrania karty, wybieramy jedną ze swojej podstawki na podstawie wskazówek i kładziemy na stole awersem do góry. Karty powinny być wykładane od 1 do 5 według kolorów. Jeżeli zagraliśmy dobrze – świetnie, jesteśmy bliżej wygranej i pokazu. W przypadku pomyłki tracimy jedno życie, są 3 dostępne.

Żeton wskazówki otrzymujemy również po zagraniu karty 5, czyli utworzeniu całego kompletnego koloru w rosnącej kolejności. Jeśli któryś z graczy dobierze ostatnią kartę, to każdy rozgrywa jeszcze jedną turę i gra dobiega końca. Rozgrywka może zakończyć się również w przypadku ułożenia wszystkich 5 fajerwerków od 1 do 5 lub, jeżeli wykorzystane zostaną wszystkie kafelki pomyłki. W pierwszym przypadku wygrywamy, w drugim – pokaz zakończył się katastrofą 😉 Wynik sprawdzamy według tabeli umieszczonej w instrukcji, oczywiście im więcej utworzonych kompletnych fajerwerków, tym lepiej 🙂

Ta wersja oferuje również trzy dodatki: Lawina kolorów, Czarny proch i Pięciu wspaniałych.

Lawina kolorów

Do talii dokładamy 10 wielokolorowych kart. Celem gry jest utworzenie 6 fajerwerków, a nie 5 jak w podstawowej wersji. W przypadku udzielania wskazówki wielokolorowe karty traktowane są jak karty każdego koloru, a więc wskazując np. karty czerwone, należy wskazać również te wielokolorowe.

Czarny proch

Do talii dokładamy 10 czarnych kart. Celem gry jest utworzenie 6 fajerwerków, a nie 5 jak w podstawowej wersji. Czarne karty układamy w odwrotnej kolejności, a więc od 5 do 1. Tak więc zagrywając ostatnią kartę – 1, otrzymujemy dodatkowo żeton podpowiedzi, jak w przypadku zagrania kolorowej 5. Czarne karty traktowane są jakby nie miały koloru. Nie można dać więc podpowiedzi „Te karty są czarne.” Można informować jedynie o wartości czarnych kart. Inaczej wygląda również liczenie punktów. Za każdą kartę, której brakuje w pozbawionym koloru fajerwerku, tracimy dokładnie 1 punkt, bez względu na jej wartość.

Pięciu wspaniałych

Ten wariant wprowadza kafelki nagród. W przypadku ukończenia danej fajerwerki zagrywając kartę „5”, zamiast otrzymać żeton podpowiedzi, losujemy kafelek pomocy. Natychmiast rozpatrujemy efekt, na nim umieszczony, a następnie dobieramy na rękę kartę.

Oczywiście dla zaprawionych graczy jest możliwość połączenia kilku z dodatków, a nawet wszystkich! 😉

Skalowalność i regrywalność

Skalowalność
Gra skaluje się dość dobrze, chociaż zupełnie inaczej wygląda rozgrywka na 2 i na 5 graczy. W duecie jesteśmy skupieni tylko na kartach współgracza i wiemy jakie wskazówki powinny padać, panujemy nad sytuacją z żetonami podpowiedzi i łatwiej jest złapać wspólny sposób 🙂 Na większą liczbę graczy trzeba myśleć kilka kroków do przodu, rozważać różne scenariusze, kontrolować karty wszystkich graczy. Więc zdecydowanie więcej się dzieje i jest nieco trudniej się zgrać. Na więcej graczy nie zdarza się natomiast sytuacja, że będziemy zmuszeni odrzucać po kolei karty, aż komuś trafi się karta „1”, co ma czasem miejsce w rozgrywkach na 2 graczy.

Regrywalność
Pod tym względem gra spisuje się świetnie. Każda rozgrywka wygląda inaczej, mamy różne karty, potrzebne są szczególne wskazówki, za każdym razem sytuacja jest zupełnie odmienna. Każdy z graczy też ma jakiś swój sposób i pomysł na podpowiedzi i grę, więc rozgrywka wygląda zupełnie inaczej w zależności od współgraczy. Często na początku trafią się „1” i jakoś  udaje się ułożyć fajerwerki, innym razem startujemy z samymi wysokimi wartościami i trzeba jakoś zwinnie opracować sposób pozbywania się kart. 

Wrażenia z rozgrywki

Chociaż Hanabi: Wielki pokaz ma kolorowe pudełko, wyglądające na prostą grę imprezową to w rzeczywistości jest to dość trudna kooperacja, która nie raz może prowadzić do irytacji graczy. ;P Zasady gry są bardzo proste, jednak trudność polega na podjęciu prawidłowej decyzji, podaniu odpowiedniej wskazówki lub prawidłowym rozszyfrowaniu wskazówki danej nam samym. Grając w 2 osoby, jak już wspominałam, nie jest zbyt ciężko osiągnąć dobry wynik. Wystarczy odpowiednie skupienie, zapamiętywanie wszystkich wskazówek oraz śledzenie zagrywanych i odrzucanych kart. Informacja o odrzuconej karcie może być bardzo istotna, jeżeli współgracz otrzymał wskazówki pozwalające określić mu np. kolor swojej karty, na podstawie tej odrzuconej przez nas 🙂 Ciężej robi się w przypadku rozgrywki na większą liczbę graczy. Trudniej zdecydować, jaka wskazówka i dla kogo okaże się w danym momencie najistotniejsza. Ponadto dość szybko kończą się podpowiedzi względem tego ilu mamy graczy i kart wymagających wskazówek. Niestety często, ktoś jest zmuszany do odrzucania kart w ciemno, by zdobyć podpowiedź, co nie raz może okazać się zgubne i doprowadzić do braku możliwości ułożenia danego koloru. Jednak gdy uda się złapać wspólny rytm gra staje się ciekawa i powoduje, że chcemy osiągnąć jak najlepszy wynik, co na koniec budzi sporą satysfakcję. 

W pierwszych rozgrywkach, gdzie część znała zasady, miała wyrobione zagrania i zwyczaje, a część dopiero zaczynała, było dość ciężko. Ci którzy nazwijmy to, byli zaprawieni, często irytowali się na w ich opinii bezsensowne wskazówki czy powtarzanie się i tracenie przez to żetonu podpowiedzi. Jest to czynnik, który na początku nazwałam irytującym, jednak przy odpowiednim skupieniu wszystkich osób, na prawdę można się świetnie bawić i osiągać fajne wyniki. Wydaje mi się też, że może młodsi gracze wyciągną z tego tytułu więcej radości, gdy zagrają odpowiednią kartę i widać będzie na ich twarzach wyraz satysfakcji. Rzeczywiście warto dostrzegać czyjeś dobre łączenie faktów nawet w dorosłym gronie. Właśnie pod tym względem uważam, że gra jest edukacyjna i potrafi nauczyć cierpliwości, skupienia, analizowania, logiki i dedukcji. 

Zdecydowanie na plus oceniam zmianę pudełka z malutkiej kwadratowej puszki na wciąż niedużych rozmiarów tekturowe pudełko, z podstawkami, czego zdecydowanie brakowało w podstawowej wersji oraz podłużnymi kartami. Ten ostatni aspekt, może wciąż nie wypada zbyt dobrze, bo karty są za wąskie, przez co często się wywracają i sprawiają trudność w tasowaniu. Ciekawym pomysłem okazało się również rozbudowanie gry. Dodatkowe warianty urozmaicają rozgrywkę, ale i podbijają poziom trudności. Super, że udało się wymyślić aż 3 dodatkowe opcje, bo każdy znajdzie idealny dla siebie, ale też można próbować cięższych wariantów, gdy podstawka przestaje być wielkim wyzwaniem.

Podsumowanie gry

Hanabi: Wielki pokaz to logiczno-pamięciowa gra kooperacyjna. Zdecydowanie pomaga ćwiczyć skupienie, logiczne myślenie i dedukcję. Budzi niepohamowaną chęć spojrzenia w swoje karty i cała rozgrywka trwa pod znakiem niepewności. Dość ciężko jest zachować kamienną twarz i nie skomentować jakiejś sytuacji czy dawanej wskazówki. Dla jednych to powód do irytacji, dla innych do śmiechu i świetnej zabawy. Hanabi polecam osobom lubiącym gry logiczne oraz kooperacyjne. Młodsi mogą mieć przy tym niezłą frajdę, a dla starszych to niezły filler z syndromem kolejnej partii (aż się uda ;P ).

Plusy
Urozmaicenie gry o dodatkowe warianty.
Proste zasady.
Dobrej jakości wykonanie.
Ciekawe podejście do kooperacji.
Niezależność językowa.
Podstawki na karty.
Dobrze wykonana wypraska na elementy.
Minusy
Nieporęczne do tasowania karty.
Za mało podpowiedzi dla maksymalnej liczby graczy.
8/10

Ocena: 8/10

Dziękujemy Wydawnictwu Rebel  za przekazanie egzemplarza do recenzji!
Porównaj oferty i dowiedz się więcej  o grze w serwisie Planszeo.
Sprawdź grę w serwisie Gramy w Planszówki!

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka
Buntowniczki

Buntowniczki od Lucrum Games to karciana kooperacja dla od 2 do 6 osób z krótkim czasem rozgrywki, Tytuł nawiązuje do popularnej książki.

Król Taron za 6 tygodni przybędzie do więzienia, by dać szansę na wolność jednej z band. Zyskaj najwięcej punktów reputacji, by zasłużyć na atencję władcy.