Slajd powitalny

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉

Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉
Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Marvel Zombies Rewolucja Bohaterów — superbohaterowie w świecie Zombicide
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Marvel Zombies Rewolucja Bohaterów — superbohaterowie w świecie Zombicide

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja: Kartografowie — rysujemy mapy

Mateusz Tabędzki

30/05/2023

Kartografowie utwierdzili mnie, że bardzo lubię gry roll&write, chociaż teraz precyzujemy te terminy jako paper-and-pencil i flip-and-write. Gdy jednak poznawałem tego rodzaju gry, nie było ich tak dużo w ofercie. Seria od wydawnictwa Ogry Games pokazała, jak dużo można jeszcze zrobić w tej kategorii i gry z tej rodziny towarzyszą mi od kilku lat w planszowej przygodzie. Co dziwniejsze, czasem tego rodzaju tytuł jest dla mnie atrakcyjniejszy i bardziej przystępny niż jego pełen planszowy odpowiednik. Dlaczego tak jest? Może postarajmy się odpowiedzieć na to pytanie w niniejszej recenzji. Zapraszam do lektury 😉

Autor: Donald X. Vaccarino
Ilustratorzy: Matthias Catrein, Julien Delval, Tomasz Jedruszek
Liczba graczy: 2-4
Czas rozgrywki: 30 min.
Wiek: 13+
Wydawca: IUVI Games
Mechaniki: zarządzanie ręką, budowanie talii, zróżnicowane ustawienie początkowe kart
SCD: 179 zł (dodatki w tej samej cenie za pudełko co podstawka)
Sprawdź na stronie wydawcy!
Porównaj ceny na stronie Planszeo!

Co znajdziemy w środku?

Zacznijmy od tego, co znajduje się w pudełku z grą podstawową Kartografowie:

  • 100 arkuszy map (dwustronnych!)
  • 13 kart odkryć
  • 16 kart punktacji
  • 4 karty zasadzki
  • 4 karty pór roku
  • 4 karty edyktów
  • 4 (bo  jakby inaczej mogła być inna liczba!) ołówków
  • instrukcja

Bardzo cieszy fakt dodania ołówków do pudełka, nie jest to aż tak oczywiste, a też w dzisiejszych czasach tnie się koszty i ołówki potrafią być przedsprzedażowym dodatkiem! A teraz zerknijmy do drugiej odsłony, Kartografowie: Herosi:

  • 100 arkuszy map (również dwustronne)
  • 11 kart odkryć
  • 16 kart punktacji
  • 4 karty zasadzki
  • 4 karty pór roku
  • 4 karty edyktów
  • 4 karty herosów (tego nie było w pierwszej części!)
  • 4 ołówki
  • instrukcja

Wiecie, że fronty obu pudełek tworzą wspólny krajobraz? Fajne, nie? A i zawartość jest bardzo podobna, bardzo cieszy, że wciąż są dodawane ołówki! No to zostało nam spojrzeć na 3 minidodatki, czyli Pakiety map:

  • Nebblis: Kraina Płomieni – 75 arkuszy map i 3 karty Wulkanu
  • Affril: Kraina Wiedzy Tajemnej – 75  arkuszy i 3 karty punktacji
  • Podmiasto: Labirynt Pod Sabek – 75 arkuszy i 3 karty punktacji

Każdy arkusz map (podstawek i dodatków) jest dwustronnie zadrukowany, a więc mamy 2x więcej zabawy i możliwości zagrania. To świetny zabieg, oczywiście kosztowniejszy dla wydawcy, ale bardzo cieszy. Nie lubimy marnowania papieru i jednostronnych kart 😉

Zasady i mechanika w grze

W grze rywalizujemy przez 4 pory roku o Gwiazdki Reputacji, w trakcie każdej pory roku będziemy rysować na swoich arkuszach mapę, kawałek po kawałku, realizować królewskie edykty i zdobywać punkty za ich wypełnianie.

Każdy z graczy bierze arkusz mapy, ołówek, rozkładamy 4 karty Edyktów, przydzielamy po 1 karcie punktacji do każdego Edyktu (tworzymy układ 8 kart na środku stołu). Tasujemy karty Odkryć z JEDNĄ losową kartą zasadzki (po każdej porze roku dodajemy kolejne karty) i ustawiamy zakryty stos do dobierania.

Jesteśmy gotowi na partyjkę w Kartografów!

Rozgrywka toczy się w następujących po sobie turach, a każda tura gracza składa się z 3 faz:

  • Faza Odkryć

Odkrywamy wierzchnią kartę z talii Odkryć i umieszczamy na środku obszaru gry, tak aby każdy miał dostęp i widział treść karty.

  • Faza Rysowania

W tym samym czasie wszyscy gracze rysują na swojej mapie element ternu w kształcie dostępnym na karcie Odkryć. Potwory rysujemy swoim przeciwnikom, także mamy tu też elementy negatywnej interakcji!

  • Faza Sprawdzania

Sprawdzamy, czy nastąpił koniec obecnej pory roku, na kartach pory roku mamy Próg Czasu, określający jak dużo karty z Talii Odkryć odsłonimy.

W trakcie gry następuje koniec poszczególnej pory roku oraz ostatecznie Koniec Gry (po Zimie). Będziemy tu punktować za karty edyktów królewskich (2 z 4 wybrane według grafiki na karcie). To tu zdobywamy monety i Gwiazdki Reputacji.

Oczywiście na koniec gry mamy oczywiście piękny rysunek mapy swojego królestwa!

Skalowalność i regrywalność

Skalowalność
Kartografowie to ten tytuł, w który można grać niezależnie od liczby graczy, a jedyną trudnością jest dobry dostęp do stołu i obszaru gry, gdzie znajdują się karty Odkryć oraz Edykty Królewskie wraz z kartami punktacji. Nawet można grać samemu, tylko że Potwory rysujemy sami sobie, zamiast innym kartografom 😉 Ten tytuł w skalowalności można porównać trochę do Welcome To, które również nie ma limitu graczy, ale dostęp do kart jest bardzo ważny, a także sam komfort gry. Czy to powoduje, że te tytuły są imprezowe? Trochę tak, ale to by musiała być bardzo geekowa impreza! 

Regrywalność
Czy Kartografowie mają dużo regrywalność? Różnorodność kart nie jest aż taka, jakby się tego chciało, różnych “tetrisowych” układów terenów też nie ma tak dużo, jednak każda partia jest inna. Mamy inne karty punktacji, inną kolejność wychodzenia Kart Odkryć, a gdy przyjdzie znudzenie, to do gry wchodzą dodatki. Nie zapominajmy o tym, że łącznie mamy aż 10 wersji arkusza mapy (2 podstawki, 3 dodatki, wszystko dwustronne). Ale o dodatkach jeszcze napiszę coś więcej w dalszej części recenzji.            

Wrażenia z rozgrywki

Kartografowie to ciekawy tytuł w swojej kategorii z bardzo prostego powodu. Mamy tu doskonale widoczną negatywną interakcję między graczami, czyli Karty Zasadzki i rysowanie Potworów innym kartografom. To jest coś, co nie było tak popularne te kilka lat temu, gdy wchodziło na nasz rynek granie z użyciem ołówka, kartki papieru i kilku kart lub kostek. Często mamy takie tytuły, że coś tam sobie każdy rysuje, tworzy coś na planszy, ale nie przeszkadzamy sobie wzajemnie, realizujemy jakieś cele, czasem kto pierwszy ten dostanie więcej punktów, ale żeby PSUĆ na czyjejś kartce jego plan? No to jest dopiero coś i za to kocha się tę serię od Ogry Games 😉

Bardzo ważne dla mnie, przy wyborze gry, jest kilka aspektów. Teraz nawet bardziej niż kiedyś. Mowa tu o koszcie gry, jej czas rozkładania i składania, a także sam czas rozgrywki. Czytając to, już wiecie, że gry roll&write idealnie wpasowują się w to, gdy szukamy tytułów tańszych, prostszych i szybszych, są to pewnego rodzaju alternatywy dla większych, droższych i bardziej skomplikowanych gier. Oczywiście każdy człowiek jest inny i dobrze, aby znalazł coś dla siebie, dlatego nic dziwnego, że powstały alternatywne wersje niektórych planszówek w wersji paper-and-pencil.

Kilka słów więcej o dodatkach

Przyjrzyjmy się teraz trochę bardziej dodatkom, ale zaczniemy od drugiej gry podstawowej, czyli Herosów. Co nowego?

  • nowe arkusze map
  • Karty Herosów
  • nowe zasadzki, karty odkryć i punktowania
  • minidodatek umiejętności

Herosi przybywają do naszej krainy walczyć z potworami, także bardzo fajna sprawa, dodawani są do talii na takich samych zasadach jak Karty Zasadzki (po jednej na porę roku). Dodatkowo wydawca dołączył minidodatek z nowymi kartami umiejętności, które pozyskamy za monety w trakcie gry!

Zerknijmy dalej, na Pakiety Map!

Nebblis: Kraina Płomieni:

Karty Wulkanów wtasowujemy do talii Odkryć, mamy również nowe arkusze map, z zaznaczonymi wulkanami. Będziemy teraz rysować na naszej mapie Wstrząsy sejsmiczne, Deszcz Ognia oraz Rzekę lawy.

Affril: Kraina Wiedzy Tajemnej:

Ten dodatek opiera się na tworzeniu mapy wysp, a nowe karty są kartami punktacji. Łączymy wyspy i na nich tworzymy kształty terenów.

Podmiasto: Labirynt Pod Sabek:

Tu również mamy nowe arkusze map, które podzielone są na dwie części – pod i nad powierzchnią. Kształty rysujemy tylko w taki sposób, aby znajdowały się całkowicie w jednym z tych obszarów.

Każdy mały dodatek z pakietu map to 75 arkuszy i tylko 3 karty, ale bardzo fajnie urozmaicają rozgrywkę, dodając łącznie 6 nowych wzorów arkusza. Jeśli więc spodobają się wam Kartografowie, sięgnięcie po nie, zwłaszcza że można je łączyć z pierwszą i drugą (Herosami) odsłoną serii.

Podsumowanie gry

Kartografowie to doskonały tytuł dla tych, którzy szukają negatywnej interakcji, nieskomplikowanego tytułu na więcej osób oraz uwielbiają tworzyć i  rysować, widziałem wiele fajnie zakreślonych map z rozgrywki. Gracze oprócz ołówków używają koloru, naprawdę fajnie to potrafi wyglądać (szkoda tylko, że nie w moim przypadku ;)).

Podsumowując, warto sprawdzić którąś z podstawek, Kartografów lub Kartografów: Herosi, ponieważ nie są to drogie gry, a i miejsca sporo nie zajmą na półce, a wiemy jak teraz ciężko z miejscem na regałach. Jeśli więc graliście w takie gry jak Welcome To, Bukiet, Kolejowy Szlak, Kingdomino Duel i inne, ale brakowało wam większej interakcji z resztą graczy, to sprawdźcie koniecznie serię od Ogry Games!

Plusy
Niska cena
Kompaktowe pudełko do zabrania wszędzie
Brak limitu graczy
Więcej interakcji między graczami jak na grę tego gatunku
Ołówki w pudelku i dwustronnie nadrukowane arkusze
Minusy
Bloczek kiedyś się niestety skończy
Mogłaby być większa różnorodność i wybór kart w poszczególnych taliach
Dla osób nieradzących się z przestrzennym planowaniem rozgrywka może być frustrująca
9/10

Ocena: 9/10

Dziękujemy Wydawnictwu Ogry Games za przekazanie dodatków o recenzji!
Porównaj oferty i dowiedz się więcej  o grze w serwisie Planszeo.

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka

Marvel Zombies Rewolucja Bohaterów to gra kooperacyjna z serii Zombicide z superbohaterami. Czym jeszcze się wyróżnia na tle pozostałych? Sprawdzamy to!

Wsiąść do Pociągu: Paryż to nowa kompaktowa odsłona znanej serii gier. Tym razem przenosimy się do stolicy mody, miasta świateł. Witamy w Paryżu 😉