Slajd powitalny

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉

Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉
Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Gry wydawnictwa Albi Polska #4 — imprezówki
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Gry wydawnictwa Albi Polska #4 — imprezówki

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja: Nanga Parbat — podążaj za przewodnikiem

Edyta Dzwonkowska

29/03/2023

Nanga Parbat to dwuosobowy tytuł od wydawnictwa FoxGames. W grze odbywamy wyprawę górską na szczyt tytułowej góry. Zakładamy na nim obozy dla zagranicznych odkrywców, łapiemy zwierzęta w poszukiwaniu jedzenia oraz odzieży.
Tytuł gry zaczerpnięty został od nazwy dziewiątego co do wysokości szczytu górskiego na świecie Nanga Parbat, który znajdziemy na okładce pudełka. Warto wspomnieć, że szczyt ten kojarzy się również z polskim himalaistą i jego towarzyszką. Zachęcam przy okazji sięgnięcia po tę grę do zapoznania się z historią wypraw na ten niezwykły szczyt.

Autor: Steve Finn

Artysta: Ossi Hiekkala Julián Tunni

Liczba graczy:  2

Czas rozgrywki: 30 minut

Wiek: 14+

Polski Wydawca: FoxGames

Mechaniki: Set Collection, Area Movement

SCD: 90zł

Sprawdź Nanga Parbat na stronie wydawcy!
Porównaj Nanga Parbat na stronie Planszeo!

Co znajdziemy w środku?

Pudełko Nanga Parbat jest niewielkich rozmiarów, na pewno zmieści się w każdym plecaku 🙂  W pudełku znajdziemy:

  • 36 zwierząt,
  • 30 wspinaczy,
  • 24 obozy,
  • 12 znaczników punktacji,
  • 1 przewodnika,
  • 2 plansze gracza,
  • 1 planszę główną,
  • instrukcję.

Zasady i mechaniki gry

Zacznę od przygotowania. Na planszy głównej losowo rozmieszczamy wszystkie zwierzęta. Wybieramy pierwszego gracza, a drugi umieszcza przewodnika przy jednej z flag. Wybieramy kolor gracza i pobieramy planszetkę. Możemy zaczynać!

Nie zaskoczę Was pisząc, że wygrywa gracz z największą liczbą punktów 🙂 Rozgrywka dobiega końca, gdy obaj gracze umieszczą wszystkich swoich wspinaczy lub znaczniki punktacji na planszy. 

W swojej turze gracz ma do wykonania 4 ruchy przy czym ostatni jest opcjonalny. Dodatkowo w swojej turze można aktywować zwierzęta, by skorzystać z ich akcji specjalnych. Do akcji głównych należą:

  1. Schwytanie zwierzęcia
  2. Umieszczenie wspinacza.
  3. Ruch przewodnika.
  4. Budowa obozu/wymiana zwierząt.

Akcja 1 – z sektora, w kórym znajduje się przewodnik wybieramy jedno zwierze i przenosimy je na swoją planszetkę.

Akcja 2 – w miejsce pobranego zwierzęcia wstawiamy swojego wspinacza.

Akcja 3 – przemieszczamy przewodnika na sektor z flagą o takiej samej liczbie, z jakiej pobraliśmy zwierze w tej turze.

Akcja 4 – ta akcja jest opcjonalna i to właśnie ona przynosi nam punkty.  Do wyboru jest budowa obozu bądź wymiana zwierząt. W lewym górnym rogu planszy jest tabelka punktacji. Jeżeli chcemy wybudować obóz, musimy mieć co najmniej 3 sąsiadujących ze sobą na planszy wspinaczy. Umieszczamy znacznik na odpowiednim polu w tabeli punktacji i natychmiast przesuwamy się o daną liczbę punktów. W tabeli punktacji na danym polu może stać tylko jeden znacznik.
Wymiana zwierząt działa na podobnej zasadzie. Szukamy odpowiedniego miejsca na polu punktacji i dostajemy punkty. W zamian oddajemy daną jednakową grupę zwierząt ze swojej planszetki, bądź zestaw zupełnie różnych rodzajów.

Akcje specjalne możemy wykonać w każdym momencie swojej tury. Opisane są one dobrze w instrukcji. Dają takie możliwości jak zamianę zwierząt na planszy głównej, czy przestawienie przewodnika.

Regrywalność

W Nangat Parbat rozgrywki się od siebie nieco różnią. Ruch gracza zależny jest od położenia przewodnika oraz posiadanych na planszetce zwierząt. Dodatkowo na planszy głównej za każdym razem inaczej rozkładane są zwierzęta, może się więc zdarzyć, że ulubiona strategia nie będzie mieć zastosowania i trzeba przystosować się do zastanej sytuacji na planszy, np. zamiast zbierać pandy to skupić się na piżmowcach. W grze jest również negatywna interakcja, mimo, że zaplanujemy sobie kolejny ruch, to przeciwnik może skorzystać z akcji specjalnych jakie dają zwierzęta i nam go uniemożliwić. Mimo małego pudełka, gra oferuje wiele elementów i świetną rozgrywkę, która jest nieco inna w zależności od schwytanych zwierząt i ich rozmieszczenia na wzgórzu Nangat Parbat

Wrażenia z rozgrywki

Nanga Parbat to przyjemna strategiczna i logiczna gra. Rozgrywka zamyka się w 30 minutach, ale w tym czasie można wymęczyć umysł 🙂 Ale zacznę może od początku. Osobiście, bardzo urzekł mnie obrazek na okładce, bardzo ładnie wykonany, a wnętrze również nie rozczarowuje. Planszetki wykonane są porządnie, główna plansza z malunkiem góry oraz kształtem sektorów układających się na podobieństwo szczytu. Zastosowane zwierzęta odpowiednie do spotykanych w tamtejszych rejonach, a do tego kolorystycznie wszystko się elegancko spina.

Jeżeli chodzi o rozgrywkę to zasady są bardzo proste i przystępne. Mimo, że wygląd stwarza wrażenie przyjemnej lekkiej gierki, to wymaga jednak trochę główkowania, kombinowania i myślenia w przód. Nie wystarczy myśleć jakie pobrać zwierzęta, ale dodatkowo, gdzie wybudować obozy, jak stawiać swoje obozowiska i wspinaczy, by pokrzyżować plany rywalowi, a jednocześnie mieć dla siebie dobre ułożenie. Dodatkowo należy rozważać, które pobrać zwierzę pod względem przekładania przewodnika. Negatywna interkacja widoczna jest przy używaniu akcji specjalnych zwierząt. Przeważnie nie są to sytuacje bez wyjścia, bo w swoim ruchu możemy użyć dokładnie tego samego zwierzęcia, by dany ruch odkręcić, jednak nie zawsze takie zwierzęta posiadamy na planszetce. Kolejny element, to budowanie swoich obozowisk i wspinaczy w miejscu, na którym zależy rywalowi. Jedyny element, którego nie da się przesunąć nawet poprzez zastosowanie akcji specjalnej to obozowisko. 

Sam pomysł i tematyka gry fajnie się komponuje. Rozbijanie obozowisk kojarzy się rzeczywiście z długą wyprawą na szczyt i kolejnymi jej etapami. Spotykane zwierzęta na szlaku. W opisie przeczytamy, że wcielamy się w rolę miejscowych, którzy wytyczają szlaki i zakładają obozowiska, by wspinacze mieli gdzie odpocząć i nabrać sił przed dalszą podróżą.

Jeżeli chodzi o oznakowanie na pudełku. Wskazuje ono, że gra jest dla osób w wieku 14+ oraz rozgrywka ok. 30 min. O ile z czasem rzeczywiście mieścimy się spokojnie w 30 minutach, to myślę, że 10 latek również poradziłby sobie z tą grą. Jeżeli byłoby za ciężko można wprowadzić uproszczenie i nie korzystać z akcji specjalnych, a po przyswojeniu gry dodać je do rozgrywki.

Podsumowanie Księgi Czarów

Nanga Parbat to zdecydowanie jeden z moich ulubionych tytułów dwuosobowych. Jest to dobra propozycja w przystępnej cenie. Gra oferuje wiele elementów, dobrze wykonane i różnorodne meeple, a ponadto łączy w sobie prostotę zasad, zaangażowanie poprzez konieczność kombinowania i nie za długi czas rozgrywki. Myślę, że zdecydowanie przypadnie do gustu miłośnikom gier logicznych. Na plus, również wielkość, bo spokojnie można spakować ją w plecak i zabrać ze sobą w podróż. Polecam!

Plusy
Duża liczba komponentów.
Solidne wykonanie.
Przyjemna kolorystyka i klimat.
Przystępna cena.
Minusy
Nieco za małe meeple, bądź za blisko umieszczone na planszy.
9/10

Ocena: 9/10

Dziękujemy Wydawnictwu FoxGames  za przekazanie egzemplarza do recenzji!
Porównaj oferty i dowiedz się więcej  o grze w serwisie Planszeo.

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka

W tym artykule przedstawimy Wam trzy gry imprezowe od wydawnictwa Albi. Lubicie łączyć główkowanie z zabwą? Jeśli tak, to na pewno znajdziecie coś dla siebie!

Zapraszamy do trzeciej już części artykułu o grach wydawnictwa Albi. W tym wpisie omawiamy serię Parki oraz Szlaki, pięknie zilustrowane tytuły o przyrodzie.