Slajd powitalny

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉

Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉
Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Recenzja: Dominion: W głąb lądu — najlepszy dodatek?
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Recenzja: Dominion: W głąb lądu — najlepszy dodatek?

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja:
Palec Boży z dodatkiem Kwiat Wiśni

Daria Raczkowska

28/07/2023

Palec Boży to rodzinna gra zręcznościowa. Rozgrywamy ją na specjalnej macie przedstawiającej: cztery wyspy otoczone morzami, pępek świata, a w narożnikach chmury. To właśnie z nieba bogowie posyłają na ziemię proroków. Trzeba nie lada wysiłku, by prorocy trafili na ląd i tam nawracali śmiertelników.

Palec Boży: Kwiat Wiśni wprowadza wariant kooperacyjny oraz możliwość grania w 5 i 6 osób.

Palec Boży to seria gier, która może przypominać grę w kapsle. Pstrykamy dyskami, starając się zdobyć kontrolę w lokalizacji i jednocześnie „przegonić” przeciwników. Jesteście ciekawi, czy nowa wersja podwórkowej gry może się spodobać? Zapraszam do recenzji gry podstawowej oraz jednego z dwóch dostępnych dodatków Kwiat Wiśni.

Co znajdziemy w środku?

Palec Boży: Podstawowa gra, to nie wymiarowe pudełko w kształcie prostokąta, gdzie jeden z boków jest około 3 razy dłuższy od drugiego. Może to spowodować lekki problem z przechowywaniem, jeżeli do dyspozycji jest głównie kalax. Jednak takie wymiary mają uzasadnienie w zawartości pudełka. Głównym elementem jest mata, a poza nią w środku znajdziemy:

  • 4 dwustronne karty bogów
  • 20 kart praw
  • 28 dysków proroków (po 7 w każdym z kolorów)
  • 8 dysków templariuszy (po dwa w każdym z kolorów)
  • 16 dysków świątyń (po 4 w każdym z kolorów)
  • dysk króla małp
  • dysk sfinksa
  • znacznik pierwszego gracza
  • znacznik ręki boga
  • żetony punktów zwycięstwa
  • płytka rezerwy
  • znacznik serca znacznik tornada
  • instrukcję

PALEC BOŻY: Kwiat Wiśni: Dodatek zmieścił się w pudełku o regularnych rozmiarach. W środku jest insert, który zajmuje całkiem sporo miejsca i gdyby z niego zrezygnować, pudełko mogłoby być mniejsze.

W środku znajdziemy:

  • dwustronna karta boga
  • 20 kart praw
  • 7 dysków proroków
  • 2 dyski mistyków
  • 2 dyski templariuszy
  • 4 dyski świątyń
  • karta pomocy
  • Torii (tekturowa brama)
  • 2 pałeczki
  • 2 żetony Kwiatu Wiśni
  • żetony punktów zwycięstwa
  • instrukcję

Dodatkowo do wariantu kooperacyjnego:

  • skrót zasad
  • 20 kart wyzwań
  • 6 kart błogosławieństw
  • 4 znaczniki demonów Oni

W pudełkach są też naklejki, które przed pierwszą rozgrywką należy przykleić na dyski. Jakość elementów oceniam bardzo dobrze. Odpowiednio zawijana mata nie odkształca się, przez co nie ma obawy, że jakiś zagięty róg będzie przeszkadzał w rozgrywce. Dyski są drewniane, a żetony wykonane z grubej tektury. Jakość wykonania kart jest standardowa, nie uginają się łatwo, ale też warto je zakoszulkować, by służyły jeszcze dłużej.

Skrót zasad Palec Boży

Rozgrywkę w Palec Boży zaczynamy od rozłożenia maty na stole, rozdania kart bogów i dysków w wybranych kolorach. Każdy gracz powinien mieć swobodny dostęp do mapy, ponieważ tam toczy się cała gra, czyli 4 lub 3 pokolenia (rundy), składające się z trzech faz.

  • Faza obrad – gracze decydują które z praw zostanie wprowadzone w pokoleniu
  • Faza misji, czyli faza „pstrykania” prorokami z chmur na ziemię. Celem są 4 wyspy lub (najlepiej punktowany) pępek świata.
  • Faza nawracania – faza, w której gracze zdobywają punkty za obecność i dominację na wyspach / w pępku świata.

Zasady gry są bardzo proste i co mi się podoba – można je modyfikować w zależności od wieku graczy. Dzięki temu – pomijając fazę obrad, gra świetnie sprawdza się wśród młodszych dzieci – nawet 4+.

Oczywiście gra ze wszystkimi zasadami sprawdza się idealnie także wśród dorosłych znajomych. A jeżeli osób jest więcej, wtedy warto sięgnąć po Palec Boży: Kwiat Wiśni.

Podstawowe zasady pozostają bez zmian. Dochodzi wariant kooperacyjny z żetonami demonów Oni, wariant dla piątego i szóstego gracza oraz wariant drużynowy.  

  • Wariant kooperacyjny to rozwiązanie od 2 do 4 osób. Nie ma podziału na rundy, czyli pokolenia i nie ma faz obrad ani nawracania. W grze biorą udział karty wyzwań, błogosławieństwa i żetony demonów Oni. Gdy dysk gracza wypada za mapę, trafia na nią demon. W momencie, gdy każda z wysp zostanie opanowana przez demona, gracze przegrywają. Jedynym sposobem na wygranie jest „wypstrykanie” demonów poza obszar gry, aż do momentu zrealizowania wszystkich kart wyzwań.
  • Wariant piątego i szóstego gracza nie odbiega zasadami od podstaw gry. Różnicę znajdziemy w wyborze chmur, z których pstrykane będą dyski i gra jest skrócona do trzech pokoleń.
  • Wariant drużynowy przewidziany jest dla 4 do 6 graczy. Gracze podzieleni na dwu- lub trzyosobowe zespoły wybierają 2 lub 3 strony mapy, z których będą posyłać proroków na ziemię. Główne zasady pozostają bez zmian.

Skalowalność i Regrywalność

Skalowalność

Moim zdaniem Palec Boży wraz z dodatkiem najlepiej skaluje się w wariancie 3–4 osobowym. Przy dwóch graczach, może pojawiać się brak jednomyślności przy fazie obrad. Przy większej liczbie graczy tworzy się chaos, dlatego w tym przypadku polecam wariant drużynowy. Trochę dłużej trzeba poczekać na swój ruch, ale każdy ma dogodny dostęp do mapy.

Regrywalność

Palec Boży, jako typowa gra zręcznościowa nie ma zbyt wiele elementów, które mogę oceniać pod względem regrywalności. W podstawowej wersji są to Karty Praw, które w każdej rundzie wprowadzają wariant gry. Jest ich 20, biorąc pod uwagę, że w rundzie wybiera się jedną z dwóch, a rund jest 4, to możliwości jest całkiem sporo. Kwiat Wiśni dokłada kolejnych 20 Kart Praw, które wprowadzają dwa nowe elementy – pałeczki i Tori (brama)

Podsumowując, regrywalność oceniam bardzo dobrze. Po tytuł można sięgnąć za każdym razem gdy mamy ochotę popstrykać.

Wrażenia z rozgrywki

Na pierwszy rzut oka podstawowa gra Palec Boży to niewymiarowe pudełko. Gdy je zobaczyłam, pomyślałam: gdzie ja je położę? Jednak gra jest na tyle ciekawa, że znalazłam dla niej miejsce. W pudełku jest instert idealnie przygotowany pod wymiary maty. Materiał, z jakiego wykonana jest podobny do materiału z gry Ry-Bitwa (wyd. Rebel). Dyski nie ślizgają się na niej przesadnie, gdy ogarniemy moc „strzału”, jest duża szansa, że trafimy w celowane miejsce. Wbrew pozorom nie jest to proste, dodatkowo dobrze jest celować w dyski przeciwników, aby zepchnąć je z wysp.

Wszystkie elementy są naprawdę dobrej jakości, skomentowałam to wyżej. Pierwsza moja rozgrywka to były dwie osoby dorosłe, potem 4 i jest zdecydowanie ciekawiej, gdy gra się w czwórkę. W Palec Boży miałam także okazję zagrać z 4-latką. Jak wytłumaczyć zasady, by mała dziewczynka zrozumiała czym są role bogów i jak działają Karty Praw? Nie trzeba tego tłumaczyć! Spokojnie można te elementy pominąć, dostosowując zasady tak, by pstrykanie było głównym (i praktycznie jedynym) elementem rozgrywki. Dzięki temu 4-latka nie była znudzona zasadami i wszyscy bawili się przednio. 

Wrócę do Kart Praw. Moim zdaniem wprowadzają one różne zmiany. Jedne prawie nic nie wnoszą w pokolenia, inne dają nowe -duże możliwości. Dlatego cieszę się, że jest możliwość wyboru (faza obrad) i instrukcja nie narzuca, jaka karta praw ma obowiązywać.

Rozgrywka jest dynamiczna, nie ma tu dużego pola do namysłów. Wybieramy narożnik i strzelamy. Osoby, które grały w kapsle, na pewno przypomną sobie o tej grze w trakcie rozgrywki.

Dodatek: Palec Boży: Kwiat Wiśni wprowadza trzy warianty gry – to całkiem sporo jak za taką cenę i pudełko niewielkich rozmiarów. Ponadto w zestawie znajdziemy zapasowe naklejki na dyski (również z gry podstawowej). Nie wiem, czy będą potrzebne, bo póki co, żadna naklejka nie odchodzi, ale też moje dyski nie miały awarii w postaci zalania, co przecież może się kiedyś zdarzyć przy tak dynamicznej grze.

Najciekawszym z wariantów wydaje mi się być wariant kooperacyjny. Rozgrywka wydaje się jeszcze bardziej dynamiczna. Do zrealizowania jest 20 wyzwań i na początku wcale nie jest łatwo wygrać z demonami Oni.

Jak wcześniej pisałam przy 5 i 6 osobach przy planszy robi się chaos, a w wariancie drużynowym przy 6 osobach (2 drużyny po 3 osoby) trzeba poczekać na swoją kolej. Tego akurat w grach nie lubię, kiedy czekanie na swoją nie jest np. czasem do namyślenia i trochę zaczyna mi się wtedy nudzić.

Na koniec chcę jeszcze zwrócić uwagę na Karty Praw z dodatku. Łącznie kart jest 20, z czego 11 z nich wprowadza do gry nowe elementy – Torii (5 kart), pałeczki (5 kart) i żeton demona Oni (1 karta). Według mnie to całkiem dobra statystyka i jest pewność, że przy fazie obrad gracze będą mogli wybrać prawo, dotyczące nowego elementu.

Podsumowanie

Podsumowując Palec Boży to zręcznościowa gra dla całej rodziny, w której zasady można dostosować do wieku graczy. Jeżeli chodzi o dodatek, to zdecydowanie warto rozszerzyć grę o wariant kooperacyjny lub o nowe elementy w grze od dwóch do czterech graczy. Dzięki dodatkowej zawartości pudełka Palec Boży: Kwiat Wiśni do stołu może zasiąść piąte i szósta osoba, czy ten wariant gry przypadnie Wam do gustu – polecam przekonać się na własnej skórze.

Plusy
Szybka familijna gra
Elementy bardzo dobrej jakości
Mata
Możliwość modyfikacji zasad w zależności o wieku graczy
Minusy
Niewymiarowe pudełko trudne do przechowywania
Słabo się skaluje przy 6 osobach

Dziękujemy Wydawnictwu FoxGames za przekazanie egzemplarza do recenzji.
Porównaj oferty i dowiedz się więcej  o grze w serwisie Planszeo.

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka

Dominion: W głąb lądu to jest taki dodatek, jaki lubię. To jest taki rodzaj Dominiona, w który chcę grać. Zobaczcie dlaczego! Zapraszam do recenzji

Projekt A.R.T. Na ratunek arcydziełom to gra kooperacyja, w której staramy się powstrzymać agentów Białej Ręki i uratować dzieła sztuki z całego świata.