Slajd powitalny

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉

Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉
Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Recenzja: Dominion: W głąb lądu — najlepszy dodatek?
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Recenzja: Dominion: W głąb lądu — najlepszy dodatek?

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja: Złam ten kod — dedukuj, licz i myśl logicznie!

Edyta Dzwonkowska

11/11/2021

Tytuł gry zdecydowanie oddaje to o co w niej chodzi! Złam ten kod to szybka i ekscytująca gra logiczna o tematyce matematycznej. W swojej turze zadaje się pytania, by jako pierwszym złamać kod i pokonać rywali! Czy ta szybka gra liczbowa jest warta zakupu? Czy wystarczy znajomość najprostszych działań by sobie z nią poradzić, a może nie o liczenie tutaj chodzi? Zapraszam do recenzji tej logicznej gry od Wydawnictwa Albi!

Autor: Ryohei Kurahashi
Ilustrator:
Melanie Walryck
Liczba graczy: 2-4
Czas rozgrywki: 15-20 minut
Wiek: 10+
Polski Wydawca: Albi
Główna mechanika: Paper-and-Pencil
SCD: 85zł
Porównaj ceny na Planszeo
Złam ten kod w serwisie Gramy w Planszowki

Kilka słów o twórcach gry Złam ten kod

Ryohei Kurahashi to projektant gier z Japonii. W swoim portfolio ma kilka gier logicznych takich jak: Tagiron, Yomen oraz innych znanych głównie w jego rodzimym kraju.
Autorką grafik do polskiego wydania gry Złam ten kod jest Melanie Walryck. Zastosowała ona głównie wzory i znaki matematyczne, co w połączeniu z dominującymi barwami czerni i zieleni od razu przywodzi na myśl znany film „Matrix”, co w przypadku tej gry może nie być przypadkowe 😉 Innym skojarzeniem jest zielona, a nie kiedy czarna tablica na białą kredę, co od razu przywołuje wspomnienia ze szkoły i … główkowania przy tablicy! Oba skojarzenia są jak najbardziej trafne – oczywiście w pozytywnym wydźwięku!

Co znajdziemy w pudełku?

Samo pudełko już pokazuje z jakiego typu grą mamy do czynienia, a co w środku?

• 20 płytek z cyframi od 0 do 9, które podzielone są na dwa zestawy kolorystyczne: białe i czarne z wyjątkiem cyfr 5, które są zielone.
• 21 kart z pytaniami, które zapisane są w jednakowym kierunku, ale o zwrotach przeciwnie skierowanych 😉 Nie po matematycznemu – pytania na kartach są zapisane podwójnie, co daje możliwość swobodnej rozgrywki po obu stronach stołu!
• Notes z dwustronnymi kartkami do zapisywania notatek, wykreślania cyfr i zgadywania kodów rywali.
• 4 zasłonki do kodów i notesów graczy. Po obu ich stronach opisane są miejsca na płytki od a do e.
• Oczywiście znajdziemy w nim również niedługą instrukcję w języku polskim.

Kilka słów o zasadach gry Złam ten kod

Każdy z graczy otrzymuje notes, zasłonkę, coś do pisania oraz w zależności od liczby graczy od 4 do 5 płytek z wylosowanymi cyframi. W wariancie dla 2 osób losuje się po 5 płytek, a pozostałe odkładane są do pudełka. Celem gry w tym wariancie jest odgadnięcie kodu, który znajduje się za zasłonką przeciwnika. Każdy z nich po kolei wybiera jedno spośród 6 odkrytych pytań, bądź zakryte ze stosu i zadaje przeciwnikowi. Ważne jest wybieranie takich pytań, by jak najszybciej zbliżyć się do odgadnięcia nie tylko kodu, ale również kolorów każdego z jego elementów. Dodatkowo czasem cenne może okazać się wybranie pytania, które nam nie pomoże, ale oddali rywala od odgadnięcia naszego szyfru!
W wariancie na 3 oraz 4 osoby każdy losuje odpowiednio po 5 lub 4 płytki, a celem jest tym razem odgadnięcie kodu, który tworzą pozostałe zakryte płytki umieszczone na środku stołu. W tym wypadku również każdy z graczy kolejno czyta pytania, przy czym w grze 4-osobowej autor pytania również na nie odpowiada!
Co dalej? Jeśli w swojej turze czujesz, że znasz kod – zgadujesz! Jeśli się udało: Brawo – wygrałeś! Jeśli nie – zostajesz przegranym i zastanawiasz się, w którym momencie mogłeś popełnić błąd 😉

Mechanika, skalowalność i regrywalność gry Złam ten kod

Głównymi mechanikami w grze Złam ten kod jest paper-and-pencil oraz deduction. Obliczenia, notowanie, rozszyfrowywanie i dopasowywanie cyfr w taki sposób, by spełniły wszystkie poznane wcześniej kryteria to świetne połączenie wspomnianych technik. Zdecydowanie sprawdzi się u graczy lubiących wytężyć swoje wszystkie szare komórki 😉
Jak jest ze skalowalnością? Otóż utworzenie nieco innych reguł dla rozgrywki na 2, 3 czy 4 osoby sprawia, że w każdym z tych zestawień gra się świetnie! Przy 2 graczach pomysł z odgadywaniem swoich kodów nawzajem zdecydowanie zdaje egzamin. Mi osobiście najmniej przypadł do gustu wariant na 4 osoby, gdyż w tej sytuacji każdy dostaje odpowiedź na zadane pytanie, co nie przekłada się na równe szanse odgadnięcia kodu i jest to raczej najprostszy z wariantów. Wydaje mi się, że duże znaczenie ma początkowe losowanie płytek, które w zależności od powtarzalności cyfr czy kolorów stają się łatwiejsze do odgadnięcia. Oczywiście można starać się to minimalizować poprzez dobieranie odpowiednich pytań, a nawet pokusić się o zagranie na zasadach rozgrywki trzyosobowej – ale w tym ostatnim wypadku, gra staje się na prawdę trudna i mocno różnicuje szanse zawodników.
Ostatnim aspektem w tej sekcji jest regrywalność w grze Złam ten kod. Mimo, że za każdym razem losujemy cyfry z tej samej puli oraz liczba pytań jest ograniczona, to kombinacji kodów jest na tyle dużo, że każda rozgrywka jest zupełnie inna. Za każdym razem w inny sposób dochodzimy do rozwiązania, inne pytania są pomocne, a inne okazują się zupełnie nieprzydatne. Czasem mamy kod, ale ciężko dobrać do niego kolory, a czasem zupełnie odwrotnie. Wszystko to sprawia, że w grze nie czuć powtarzalności i sięga się po nią z jednakową ekscytacją za każdym razem.

Wrażenia z rozgrywki i porównanie do innych tytułów

Jak wspomniałam wcześniej w zależności od liczy osób w rozgrywce wrażenia z partii są nieco inne. Na dwie osoby szczególnie skupiamy się na podbieraniu kluczowych dla przeciwnika pytań. Można też wcześniej zaplanować kolejne pytanie, gdyż nie ma dużej wymiany kart (6 odkrytych kart, a 2 graczy). Pytania są przeróżne od kolorów, sumy, parzystości lub nie, a nawet konkretnego położenia danej płytki. Prezentuję kilka przykładów:
• Gdzie są Twoje płytki #5?
• Ile Twoich płytek ma białą cyfrę?
• Jaka jest suma cyfr na twoich płytkach?
• Ile Twoich płytek ma czarną cyfrę?
W grze na 3 osoby musimy kontrolować odpowiedzi pozostałych graczy, by bezbłędnie odgadnąć ich kody oraz kolory, a co za tym idzie wywnioskować jaki kod kryje się na środku stołu. Autor pytania i w tym wypadku na nie odpowiada, więc można wykorzystywać technikę dobierania pytań, które zbyt szybko pozwoliłyby odgadnąć nasz kod.
Najmniejsza dynamika gry jest jednak przy 4 graczach, gdyż do odgadnięcia mamy kody 3 rywali oraz kod na środku stołu. Każdy otrzymuje odpowiedź na zadawane pytania, gdyż jedynie w tym wariancie również autor pytania udziela na nie odpowiedzi. Nieco ułatwia to rozgrywkę, ale wymaga więcej czasu i skupienia, by rozwiązać każdy z kodów.
Nawet przy dłuższym rozmyślaniu i łączeniu odpowiedzi, gra nie zajmowała dłużej niż 20 minut. Krótki czas w połączeniu z wysiłkiem potrzebnym na odgadnięcie kodu sprawia, że chętnie rozgrywa się kolejne partie z rzędu.
Do jakiej gry mogę porównać Złam ten kod? Już w trakcie czytania instrukcji znajome wydało się zadawanie odpowiednich pytań, analizowanie i zapisywanie w ukryciu swoich odpowiedzi, dedukcja i wykluczanie niepasujących wariantów, a na koniec sprawdzenie czy tok naszego postepowania okazał się prawidłowy … zupełnie jak w Cluedo. Po rozegraniu Złam ten kod stwierdzam jednak, że jest to zdecydowanie krótsza oraz wymagająca jednak matematycznej analizy gra, podczas gdy w Cluedo odgadywane są osoby, miejsca oraz przedmioty zbrodni 😊 Innym klasykiem, do którego moim zdaniem mocno nawiązuje recenzowana gra jest Mastermind, gdzie jeden spośród dwóch graczy zgaduje kod, a drugi ocenia jego poprawność. W tym wypadku odgadywana jest odpowiednia kolejność kolorowych pionków. Pokuszę się również o nawiązanie do gry Sherlock od Granna, która podobnie jak Cluedo skupia się na rozwiązaniu kryminalnej zagadki drogą precyzji myślenia, łączenia faktów i wyciągania odpowiednich wniosków 😊

Podsumowanie

Złam ten kod to gra zdecydowanie dla osób lubiących łamigłówki, dedukcję wymagającą skupienia, jednak nie w nieograniczonym czasie. W wielu grach wariant 2-osobowy dodawany jest na siłę, w tym wypadku poprzez niewielkie zmiany w zasadach gra się naprawdę dobrze. Bez względu na liczbę graczy rozgrywka odbywała się w równie dużym skupieniu ale też obawie, że ktoś może okazać się szybszy. Czas rozgrywki rzeczywiście zgadza się z tym zawartym na opakowaniu i zajmuje ok. 15 minut. Czas i wysiłek umysłowy są na tyle zbalansowane, że nie męczymy się po pierwszej rozgrywce. W związku z tym nie da skończyć się na jednej partii, więc uwaga, bo gra jest na prawdę wciągająca! Zdecydowanie polecam ją osobom lubiącym ćwiczyć swoje szare komórki, matematykę, sudoku czy wszelakie łamigłówki logiczne, a nawet dla rozgrzewki przed klasówką! Z pewnością jest to gra dla Was.

Plusy
proste zasady
krótki czas rozgrywki
niewygórowana cena
zdecydowanie wciągająca i satysfakcjonująca łamigłówka
edukacyjny charakter i rozwijanie umiejętności logicznego myślenia
Minusy
może sprawiać trudności dla osób nielubiących matematyki
w zestawie mogłyby być dołączone ołówki 😊
pudełko mogłoby być zdecydowanie mniejsze, jednak i obecne rozmiary nie są ogromne
9/10

Ocena: 9/10

Dziękujemy Wydawnictwu Albi  za przekazanie egzemplarza gry do recenzji.

Więcej informacji o grze znajdziesz na Gramy w Planszówki

Porównaj oferty i dowiedz się więcej o grze w serwisie Planszeo

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka

Dominion: W głąb lądu to jest taki dodatek, jaki lubię. To jest taki rodzaj Dominiona, w który chcę grać. Zobaczcie dlaczego! Zapraszam do recenzji

Projekt A.R.T. Na ratunek arcydziełom to gra kooperacyja, w której staramy się powstrzymać agentów Białej Ręki i uratować dzieła sztuki z całego świata.