Recenzja: Labirynty: Początek drogi i Labirynty: Minotaur
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Recenzja: Labirynty: Początek drogi i Labirynty: Minotaur

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Wydarzenie Na mieście
Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Początki
Dungeons & Dragons

Łukasz 'Tajfun' Tamkun

19/01/2022

Ten artykuł powstał by wyjaśnić moim graczom w jaką edycję Dungeons & Dragons my właściwie gramy na wydarzeniach GE3K Events. Często gracze zwyczajnie nie słyszeli o tej edycji lub mylnie nazywają ją pierwszą edycją, oraz bywają gracze którzy myślą, że przychodzą grać w najnowszą piątą edycję nie znając w ogóle proweniencji nazwy systemu ani rozwoju jej mechaniki. Sama nazwa dla systemu zasad powstała dosyć późno jeśli uwzględnić cykl życia produktu, bo w zasadzie na samym końcu jego cyklu, czyli w 1994 r. wraz wypuszczeniem pudełka z zasadami i przygodą, która była następczynią Black Boxa. W zasadzie to tylko był graficzny upgrade Black Boxa ale zawartość merytoryczna ta sama

 

Ale może troszkę od początku… Na początku Gary Gygax na podstawie gry Dave’a Arnesona stworzył tzw. Original Dungeons and Dragons w 1974 r., wydane w białym pudełku, czyli słynnego White Boxa. My w tę edycję nie gramy, a ją można uznać za pierwszą więc nasza na pewno nie zasługują na miano pierwszej edycji, jak to niektórzy moi gracze zaczęli nazywać Classic D&D.

 

W 1977 r. powstał tzw. Basic Box napisany przez dr Eryka Holmesa, w celu, aby ta edycja stała się bardziej przystępna dla początkujących stąd w nazwie Basic. Jednocześnie zaś mniej więcej w tym samym czasie zaczęto wydawać serię Advanced, która jak sama nazwa wskazuje, była przeznaczona dla zaawansowanych graczy. Mimo to nie zachowano pełnej kompatybilności między Basic a Advanced Dungons & Dragons, były to podobne, a jednak sporo różniące się gry. Nas będzie interesowało to, co się stało dalej z linią Basic.

 

W 1981 r. zastąpiono Basic Holmesa wydaniem Basic napisanego przez Toma Modvaya. Tu zasady przeszły dużą zmianę w swej istocie już daleko nawiązującą do Original D&D, stały się niejako już osobną grą. Fakt ten został przypieczętowany wydaniem zasad pod nazwą Expert przez Dave’a Cooka. Zasady Basic pozwalały na grę od 1 do 3 poziomu, zaś Expert umożliwiał grę od 4 do 14 poziomu. Ta edycja jest nazywana B/X, czyli skrót od Basic i Expert.

 

Już w 1983 r. zasady zostały zrewidowane, przede wszystkim pod kątem struktury, zmian w mechanice nie było tak dużo i wydano słynnego Red Boxa, czyli zasady Basic napisane przez Franka Mentzera. Basic umożliwiał grę od 1 do 3 poziomu. Zrewidowano również dodatkowe zasady Expert, które umożliwiły dalszą grę od 4 do 14 poziomu. Wydano także po raz pierwszy rozszerzenie zasad umożliwiające grę od 15 do 25 poziomu pod nazwą Companion oraz kolejne rozszerzenie pod nazwą Master umożliwiające grę od 26 do 36 poziomu. Ale tym nie koniec. Frank Menzer również dał możliwość grania dalej postaciom, które osiągnęły nieśmiertelność wydając zasady Immortal, które ponownie pozwalały graczowi na rozgrywkę od 1 do 36 poziomu nieśmiertelności. Zasady te stanowią najpełniejszą grę Dungeons and Dragons wydaną kiedykolwiek, a są znane pod nazwą BECMI (Basic-Expert-Companion-Master-Immortal).

 

W 1991 r. usystematyzowano i na nowo wydano te zasady tym razem w dwóch oddzielnych dziełach. Pierwszy to był tzw. Black Box, który zawiera zasady od 1 do 5 poziomu gry i właśnie nasza kampania oscyluje w ramach 1-5 poziomu rozgrywki podczas RPGMeetów, bo opiera się na zasadach tam zawartych . Uczestnicy wczesnych edycji RPGMeetów, zapewne pamiętają te pudełko, z którym przychodziłem prowadzić pierwszą przygodę w kampanii Thunder Rift. Gra nie musi się zakończyć na tych poziomach, bo równocześnie wydano tzw. Rules Cyclopedia napisaną przez Aarona Allstona, która zawierała w sobie zasady skompilowane z BECM, czyli umożliwiające grę od 1 do 36 poziomu.

 

W 1994 r. wydano ostatnią w rewizję Black Boxa, którą możecie sobie zobaczyć na początku artykułu, w zasadzie zmiany tam są kosmetyczne, ale nazwaną po raz pierwszy tą grę Classic D&D i tak pozostało do dziś wśród społeczności graczy.
Jeśli spodobał Ci się ten artykuł to autor zaprasza na swoją stronę gdzie można znaleźć więcej informacji o światach i uniwersach A(D&D) a także zapiski z sesji lub inne pomocne materiały:

http://gnu.univ.gda.pl/~tajfun/

Łukasz 'Tajfun’ Tamkun

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka
Labirynty

Labirynty: Początek drogi i Labirynty: Minotaur od NK, to bardzo ciekawy zestaw 14 łamigłówek (po 7 w każdej części). Twoim zadaniem będzie znalezienie drogi do wyjścia z kilkuwymiarowego labiryntu

Alarm w muzeum to łamigłówka logiczna od wydawnictwa Rebel wykorzystująca przezroczyste karty, które będziemy na siebie nakładać, tworząc wzory zabezpieczeń.