Recenzja: Labirynty: Początek drogi i Labirynty: Minotaur
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Recenzja: Labirynty: Początek drogi i Labirynty: Minotaur

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Wydarzenie Na mieście
Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Mothership - kosmiczny system RPG

Michał Laskowski

16/12/2021

Wydany nakładem wydawnictwa Black Monk system Mothership jest dosyć niepozorny. Podręcznik w zeszytowej formie ozdobiony prostym rysunkiem wydaje się kryć jakąś amatorski projekt niż grę która wygrała Ennie w 2019 roku. Ten kosmiczny horror został doceniony przez większość rodzimych recenzentów. Żeby nie powielać ich pracy poniżej opis kilku aspektów systemu przez specyficzny pryzmat grania na eventach.

Moje znajomość z Mothership rozpoczęła się od dosyć sceptycznego pierwszego wrażenia. System wydawał się nie zawierać żadnego wyróżniającego fajerwerku. Wraz z lekturą dodatków oraz znalezieniem dla niego odpowiedniego zastosowania ocena systemu zdecydowanie wzrosła. Słowa te piszę “na świeżo” po rozegraniu zestawu trzech scenariuszy na sesjach eventowych a także przygotowując własne materiały (statki, tabelki ze sprzętem) do przyszłego wykorzystania. Poniżej znajdują się przemyślenia z tych doświadczeń.


Pierwszym założeniem z graniem na otwartych spotkaniach jest minimalizacja progu wejścia – tutaj Mothership spisuje się całkiem dobrze. Brak zdefiniowanego świata i duża popularność sugerowanych klisz do użycia (Alien, Event Horizont czy Dead Space) ułatwia zarówno wprowadzenie uczestników (także ich zaangażowanie przez budowę świata) jak i dostosowywać klimat sesji niemal na bieżąco. Sam układ podręcznika zachęca do objaśniania zasad w jego oparciu, na sąsiadujących stronach mamy skupioną podstawową mechanikę, zasady walki kosmicznej, tworzenie postaci itd. Również oparcie systemu na K100 sprzyja początkującym – jest modułowy (głównie zmieniamy atrybut w oparciu o jaki rzucamy), łatwo też na pierwszy rzut oka ocenić szansę postaci w teście. Ukłon w stronę wygodnego użycia możemy zobaczyć też na karcie postaci – adnotacje i systemem strzałek wskazuje kolejne kroki algorytmu tworzenia postaci. Osobiście widziałbym trochę prostszy system tworzenia statków oraz kilka gotowców skrojonych pod drużyny. Sam wybór kosmicznych archetypów – marines, android, załogant, naukowiec sprawdza się na eventach – cele i środki postaci są od początku jasne dla większości.

Z punktu widzenia MG system mimo niedużych zasad oferuje narzędzia aż do kilku konwencji SF – kosmicznego survivalu z liczeniem zapasów tlenu, strzelanin z obcymi, walk statków kosmicznych. Mocno uzupełniają to dodatki (do tej pory w Polsce ukazały się Martwa Planeta i Funt Ciała) – na fajnych przykładach pokazują jak łączyć elementy systemu w koherentny scenariusz. Co więcej zawierają też generatory do kreowania własnych stacji kosmicznych czy opuszczonych statków. W połączeniu z dostępnymi innymi materiałami (po angielsku jest kilka dodatków po kilka dolarów, po polsku dodatkowe darmowe materiały stworzył Graj kolektyw) powoduje że wiele sesji można przygotować bez dużego wysiłku, ale dysponując estetyczną mapką czy wygodnym spisem przedmiotów, tłem lokacji etc.

Największym ograniczeniem systemu pod kątem eventów jest częste ukazywanie przemocy, grozy czy makabry. Mamy też w podręczniku i dodatkach także trochę seksu i narkotyków (od jakiś śmieszków po pokazanie prostytucji i uzależnień). W sumie powoduje to że niezbyt nadaje się do grania z “przypadkowymi” czy nieletnimi uczestnikami. W innych przypadkach na pewno warto wziąć go pod uwagę przy wyborze systemu SF na konwent czy spotkanie w pubie.


Informacje o grze Mothership:

Autor: Sean McCoy
Ilustracje: Sean McCoy
Liczba stron: 42
Wydruk: w kolorze
Okładka: miękka
Format: B5

Zwycięzca prestiżowej nagrody ENnies 2019 za najlepszą grę. Wysoką notę wystawiła mu też większość ogólnych recenzji tak więc z punktu widzenia innych zastosowań gra ma potencjał.

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka
Labirynty

Labirynty: Początek drogi i Labirynty: Minotaur od NK, to bardzo ciekawy zestaw 14 łamigłówek (po 7 w każdej części). Twoim zadaniem będzie znalezienie drogi do wyjścia z kilkuwymiarowego labiryntu

Alarm w muzeum to łamigłówka logiczna od wydawnictwa Rebel wykorzystująca przezroczyste karty, które będziemy na siebie nakładać, tworząc wzory zabezpieczeń.