Ostatnią z omawianych gier jest klasyczny i znany tytuł, w małym skromnym pudełku – mowa o grze Sabotażysta, która została ponownie wydana tym razem przez wydawnictwo Rebel. Autorem gry jest Frederic Moyersoen. Prosta, szybka gra imprezowa gdzie każdy stara się ukryć swoją rolę i zamiary.
Górnicy pracują w pocie czoła żeby dokopać się do złota, sabotażyści robią wszystko aby im to uniemożliwić. Jesteś górnikiem czy zdrajcą? Sabotażysta pozwala na grę od 3 do aż 10 osób. W przypadku tego tytułu zdecydowanie im więcej graczy tym lepiej!
Zawartość pudełka
W skład gry wchodzą karty oraz instrukcja.
- Instrukcja jest krótka i dobrze opisana, jest jednocześnie miarką do odpowiedniego rozstawienia kart początkowej i celów na początku rozgrywki.
Karty są świetnie wykonane, powlekane z błyszczącym wykończeniem. Podzielone są na kilka rodzajów:
- 44 Karty korytarzy – w tym 3 karty celów – to z tych kart budujemy wspólną kopalnię dążąc do odkrycia kart celów. Tylko jedna z nich zawiera skarb;
- 27 Kart akcji – zagrywając je ułatwiamy sobie grę i możemy utrudnić ją innym;
- 28 Kart bryłek złota – karty nagród, o wartości od 1 do 3, gdzie nagrodę najpierw wybiera gracz, który w swojej turze dokopał się do złota;
- 7 Kart górników – górnicy dążą do odkrycia celu ze złotem i doprowadzenia do niego nieprzerwanego korytarza od pola startowego;
- 4 Karty sabotażysty – sabotażyści chcą za wszelką cenę przeszkodzić górnikom w znalezieniu skarbu
Skrót zasad
Gracze zostają podzieleni na dwie grupy, otrzymują karty, które są tajne i określają czy są górnikami czy sabotażystami. W żadnym momencie gry tożsamości graczy nie jest ujawniania, można się jej tylko domyślać lub zgadywać. Zadaniem górników jest dotarcie od początku korytarza do jego końca i znalezienie bryłki złota. Celem sabotażystów jest robienie wszystkiego aby górnicy nie wypełnili swojego zadania. Gracze poznają tożsamość innych dopiero po zakończeniu rundy. Wygrywa gracz, który przez 3 rundy zgromadzi najwięcej bryłek złota.
Po określeniu ról gracze otrzymują do ręki karty korytarzy i karty akcji. Następnie co turę decydują czy chcą zagrać kartę korytarza dobudowując jego dalszy fragment czy kartę akcji naprawiając swoje narzędzia lub psując narzędzia innych graczy. Po zakończeniu tury gracz dobiera wierzchnią kartę z talii. Na początku korytarz składa z 1 karty początkowej oraz 3 zakrytych kart końcowych. Tylko jedna z kart końcowych reprezentuje bryłkę złota. Gracze budując tunel nie wiedzą, która karta końcowa zapewni im złoto. Runda kończy się w momencie gdy korytarz zostanie doprowadzony do złota lub gdy skończą się karty w talii i z rąk graczy. Górnik, który dotarł do złota jako pierwszy wybiera kartę nagrody, które mają wartość od 1 do 3, następnie resztę przekazuje pozostałym górnikom. Gdy jednak sabotażyści wygrają rundę każdy z nich otrzymuje określoną liczbę bryłek złota zależną od liczby graczy biorących udział w rozgrywce.