Slajd powitalny

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉

Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉
Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Gry wydawnictwa Albi Polska #4 — imprezówki
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Gry wydawnictwa Albi Polska #4 — imprezówki

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja: Ale Kocioł! — memory w innym wydaniu

Krystian Dorosz

17/12/2023

Ale Kocioł! zwrócił moją uwagę niezwykłym tytułem. Jestem zwolennikiem gier z kotłami, szczególnie tymi wybuchającymi, jak uwielbiana przeze mnie gra Szarlatani z Pasikurowic. Z drugiej strony tytułu, w którym mieszamy mikstury, mam na myśli Alchemików, bardzo nie lubię. Jednak tym razem mam do czynienia z innym typem gry, ponieważ nie jest to typowe euro, tylko gra pamięciowa. Zapraszam do recenzji!

 

Co znajdziemy w środku?

Małe pudełeczko zawiera takie oto elementy:

– 1 czarodziejska różdżka
– 4 wieka schowków
– 5 kart plecaków
– 40 kart składników
– 40 żetonów składników
– 40 żetonów eliksirów (20 o wartości 2 lub 3 punktów oraz 20 o wartości 4, lub 5).

Warto zauważyć, że pudełko gry odgrywa istotną rolę w toku rozgrywki. Zawiera ono cztery tajemnicze skrytki, z których każda ukrywa kluczowe składniki niezbędne do stworzenia naszych magicznych eliksirów. Przy wykorzystaniu różdżki, będziemy badać te skrytki, w poszukiwaniu składników do naszych zaklęć.

Wykonanie gry jest dobre. Niemniej jednak pojawił się jeden aspekt, który zwrócił moją uwagę – są to rozmiary żetonów eliksirów, które według mnie są zbyt małe.

Skrót zasad gry Ale Kocioł!

Na początku mieszamy wszystkie żetony składników, a następnie losujemy po 10 i wsypujemy do każdego schowka. Każdy gracz dobiera jedną kartę plecaka i od 2 do 5 kart składników.

Celem gry jest odnalezienie wszystkich składników z kart. W swojej turze gracz otrzymuje różdżkę i wykonuje jedną z dwóch akcji: przeszukuje strych albo waży mikstury. Gdy wykonuje pierwszą akcję, może szperać w jednym z 4 schowków w poszukiwaniu dowolnej liczby składników, przedstawionych na swoich kartach składników. Podczas szperania musi przestrzegać kilka reguł: może obracać żetony składników, pod warunkiem że robi to przy pomocy różdżki. Pozostali gracze mogą zaglądać do otwartego schowka. Co ważne składniki przez całą grę pozostają w schowkach i nie można ich wyciągać. Kiedy wydaje ci się, że wiesz, gdzie znajdują się wszystkie żetony składników przedstawione na twoich kartach składników, możesz wykonać drugą akcję i ważyć mikstury. W tym celu: odkryj wszystkie swoje karty składników. Wybierz jedną i umieść kartę składników obok wskazanego przez ciebie schowka. Powtarzaj te kroki, aż przypiszesz wszystkie wskazane składniki do odpowiednich schowków. Gdy wszystkie karty przypisałeś prawidłowo, to zdobywasz ten eliksir, który jest równy liczbie zagranych przez ciebie kart. Następnie dobierasz od 2 do 5 nowych składników.

Gra kończy się, gdy któryś z graczy zapełni wszystkie 4 pola na swojej karcie plecaka – eliksirami. Osoba, która zdobędzie najwięcej punktów wygrywa.

Skalowalność i Regrywalność

Skalowalność

Moim zdaniem im więcej graczy, tym lepiej. W momencie, gdy przeciwnicy przeszukują skrytki, zyskujemy także możliwość obserwacji ich działań i zapamiętywania zawartości. Z tego powodu im więcej graczy, tym bardziej będziemy skupieni na zapamiętywaniu.

Regrywalność

W grze występuje kilka różnych rodzajów składników, które każdorazowo trafiają do innych schowków. Dodatkowo co rundę mamy możliwość przyjęcia różnych strategii, dobierając od 2 do 5 składników. Co do regrywalności, moim zdaniem nie jest ona wyjątkowo wysoka, jednak trudno mi określić, w jaki sposób można by ją zwiększyć w tej konkretnej grze.

 

Wrażenia z rozgrywki

Ale Kocioł! jest to gra w Memory, tylko na innych lepszych zasad. Zamiast standardowo szukać ind etycznych par w zakrytym układzie, znajdujemy składniki w skrytkach przy pomocy różdżki.

Przeszukiwanie schowków jest na pewno bardziej ekscytujące. W trakcie rozgrywki kluczowe jest utrzymanie pełnej koncentracji, aby śledzić działania pozostałych graczy. Podczas ich ruchów mamy możliwość patrzenia, co kryje się w schowkach. Warto więc dysponować nie tylko spostrzegawczością, ale także zwinnością, gdyż im szybciej przeszukujemy schowek, tym mniej informacji zdążą zapamiętać nasi przeciwnicy.

Ale Kocioł!  jest to też taki swego rodzaju wyścig. Im więcej weźmiemy kart składników, tym szybciej będziemy musieli je odnaleźć w schowkach, ponieważ nasi przeciwnicy mogą szybko stworzyć 4 eliksiry i zakończyć grę. Trzeba się zastanowić, czy bardziej opłaca się szybkie przygotowanie mniej cennych eliksirów, czy lepiej wybrać te bardziej złożone i cenniejsze?

Podoba mi  się kilka innowacyjnych elementów obecnych w grze. Pudełko, które staje się kluczowym komponentem rozgrywki, z jego zakamarkami pełnymi schowków. Fascynujące jest także przeszukiwanie składników przy pomocy plastikowej różdżki, co dodaje oryginalności całej rozgrywce.

Podsumowanie

Ale Kocioł! to dobry tytuł rodzinny uwzględniający zarówno atrakcyjną tematykę, jak i ciekawe mechaniki. Magiczny świat prezentowany w grze z pewnością przyciągnie uwagę najmłodszych graczy, a jednocześnie stanowi doskonałą okazję do ćwiczenia pamięci. Podobnie jak w przypadku każdej gry pamięciowej, warto rozważyć rozgrywkę z osobami starszymi, co może dodatkowo rozwijać ich umiejętności zapamiętywania.

Osobiście jednak, mimo tych zalet, Ale Kocioł! nie przypadł do gustu. Posiadam inne gry pamięciowe, które bardziej spełniają moje oczekiwania, są bardziej angażujące i satysfakcjonujące w trakcie rozgrywki.

Plusy
ćwiczy pamięć i koncentrację
trochę inne podejście do memorów
kilka innowacyjnych elementów (różdżka i schowki)
szukanie składników w schowkach jest bardzo ekscytujące dla dzieciaków
Minusy
gra nie ma tego czegoś
nadal są to nudne memory
moim zdaniem gra jest monotonna i powtarzalna (co grę robimy cały czas to samo)

Dziękujemy Wydawnictwu FoxGames za przekazanie egzemplarza do recenzji.
Porównaj oferty i dowiedz się więcej  o grze w serwisie Planszeo.

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka

W tym artykule przedstawimy Wam trzy gry imprezowe od wydawnictwa Albi. Lubicie łączyć główkowanie z zabwą? Jeśli tak, to na pewno znajdziecie coś dla siebie!

Zapraszamy do trzeciej już części artykułu o grach wydawnictwa Albi. W tym wpisie omawiamy serię Parki oraz Szlaki, pięknie zilustrowane tytuły o przyrodzie.