Slajd powitalny

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉

Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉
Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Recenzja: Dominion: W głąb lądu — najlepszy dodatek?
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Recenzja: Dominion: W głąb lądu — najlepszy dodatek?

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja: DC Pojedynek Superbohaterów, Wieczne Zło, Batman Metal

Mateusz Tabędzki

23/01/2022

Mało kto uwierzyłby w to, że ta gra, a właściwie cała seria gier, ma 10 lat, a pierwszy tytuł, podstawka Pojedynek Superbohaterów DC miała premierę w Listopadzie 2012 roku. Do Polski oczywiście dotarła dużo później, cykl jest wydawany przez Wydawnictwo Egmont od 2019 roku, a my do tej pory doczekaliśmy się 7 odsłon, 3 podstawek oraz 4 dodatków. Jest tego o wiele, wiele więcej i mam nadzieję, że wydawca będzie kontynuował dystrybucję tej karcianki w naszym kraju.

Ta recenzja jest pierwszą częścią z dwóch, w której skupię się na grach podstawowych, wspomnianym wcześniej Pojedynku Superbohaterów DC, ale także kolejnych dużych pudełkach, czyli Wieczne Zło DC oraz najnowszym, DC Batman Metal. Druga część recenzji, która również jest już dostępna, skupia się na czterech dodatkach. W obu artykułach pokażę wam, co zawierają poszczególne pudełka, czym różnią się od siebie oraz jakie modyfikacje wprowadzają do gry.

Zapraszam do lektury 😉

Autorzy: Matt Hyra, Ben Stoll, Matt Dunn, Nathaniel Yamaguchi
Liczba graczy: 2-5
Czas rozgrywki:  45-75 min
Wiek: 10+ (na pudełku 14+  możliwe, że ze względu na grafiki)
Polski Wydawca: Egmont
Główna Mechanika: Deck Building
SCD: 130zł Pojedynek Superbohaterów DC
130zł Wieczne Zło DC
150zł DC Batman Metal
Sprawdź całą kolekcję gier karcianych na stronie wydawcy!

Więcej informacji o poszczególnych grach poniżej, w osobnych akapitach poświęconych każdemu z tytułów!

Kilka słów o twórcach karcianek DC

Z oczywistych przyczyn, ciężko mówić w karciankach z serii DC o ilustratorze, nawet na samym pudełku nie ma takiej informacji, ani w serwisach informacyjnych. Grafiki są zapożyczone z komiksów, filmów, gier i całej franczyzy DC Comics, więc bez wątpienia licencja na wydanie tego to gruby hajs 😉 Tym bardziej cieszy, że Wydawnictwo Egmont podjęło się wydania tych tytułów u nas, sukcesywnie wypuszczając na nasz rynek kolejne odsłony gier.

Wracając do twórców, Matt Hyra to główny twórca i projektant gier z serii DC Deck-Building Game, widać po jego portfolio jak bardzo lubuje się w karciankach, wypuszczając jeszcze Adventure Time Card Wars, a także podobne gry w tematyce Transformers, Władcy Pierścieni czy nawet Rick and Morty, widać że prawdziwy z niego geek i popkultura jest mu bliska 😉

Nie można również zapomnieć o takich twórcach jak  Ben Soll, Matt DunnNathaniel Yamaguchi, którzy współtworzyli prezentowane dziś przeze mnie gry podstawowe, Pojedynek Superbohaterów DC, Wieczne Zło DC oraz DC Batman Metal. Kawał dobrej karcianej roboty panowie!

Pojedynek Superbohaterów DC

Jak przystało na grę karcianą, w pudełku znajdziemy mnóstwo kart, a dokładnie 221 kart, które dzielą się na:

  • 114 kart talii głównej (bohaterowie, łotrzy, ekwipunek, lokacje, supermoce)
  • 36 kart startowych Ciosów (dla każdego gracza po 7 i 1 zapasowa)
  • 16 kart startowych Bezsilności (dla każdego po 3 i 1 zapasowa)
  • 16 kart Kopniaków
  • 12 kart Superłotrów
  • 20 kart Słabości
  • 7 dużych kart Superbohaterów, którymi gramy!
  • instrukcja

Karty są piękne, klimatyczne, a dodatkowo fakt zapasowych kart startowych jest tak bardzo przemyślany, że producenci innych deckbuilderów mogliby się uczyć 😉 Pudełko jest o wiele za duże na zawartość samych kart. Jednak dorzucenie dodatków lub zakoszulkowanie zawartości jak najbardziej wypełnia tę przestrzeń.

Pojedynek Superbohaterów DC na Planszeo
Pojedynek Superbohaterów DC w serwisie Gramy w Planszówki

Krótko o grze i zasadach

Pojedynek Superbohaterów DC to chciałoby się powiedzieć, standardowy deck builder z kartami, bez planszy. Można tu znaleźć dużo analogii do na przykład Star Realmsów. Widząc jednak na pudełku, że gra jest do 5 osób, to już wiemy, iż to coś innego. I jest tak w rzeczywistości, tytuł nie polega na wspólnym tłuczeniu się wzajemnie, a wspólnym pokonywaniu znanych nam złoczyńców ze świata DC Comics.

Gdzie więc rywalizacja?

Każdy z graczy zdobywając nowe karty, w tym także pokonując Superłotrów, gromadzi Punkty Zwycięstwa, a kto zdobędzie ich najwięcej, wygrywa. To trochę tak jak w grach RPG dobicie przeciwnika daje exp i złoto, każdy chce zadać ten ostateczny cios, chociaż niby wspólnie gramy i pokonujemy przeciwników.

Przybliżę wam może, czym są właściwie gry z mechaniką deckbuildingu na przykładzie gry Pojedynek Superbohaterów DC:

Każdy z graczy posiada identyczną talię 10 kart, 7 Ciosów zapewniających po 1 punkcie mocy oraz 3 karty Bezsilności, takie zapychacze ręki. W swojej turze dobieramy 5 kart z wierzchu i “kupujemy” nowe karty ze wspólne banku na środku stołu do swojej talii, wydając właśnie tę Moc, która mamy na kartach na ręce. Zakupioną kartę kładziemy na swoim stosie kart odrzuconych, którą tasujemy, gdy skoczy się stos tych kart do dobierania. W wyniku tego, w naszej talii, a także i na ręce, pojawiają się nowe, zakupione przez nas wcześniej karty. Karty, które pomagają w dalszej grze, pokonaniu Superłotrów i zapewniają Punkty Zwycięstwa, przybliżające nas do wygranej.

Wieczne Zło DC - co w środku

To pudełko to zapewne spełnienie marzeń wielu osób, którym znudziło się kierowanie dobrymi i uczynnymi bohaterami, w RPGach grają chaotycznymi złymi, a w Heroes of Might & Magic wybierają Inferno, Nekropolię lub Loch 😉 Tym razem pokierujemy Złolami z Uniwersum DC Comics, aby pokonać Flasha, Batmana czy Supermana! Co w pudełku?

  • 106 kart talii głównej (bohaterowie, łotrzy, lokacje, ekwipunek, supermoce)
  • 36 kart startowych Ciosów (dla każdego gracza po 7 i 1 zapasowa)
  • 16 kart startowych Bezsilności (dla każdego po 3 i 1 zapasowa)
  • 16 kart Kopniaków
  • 12 kart Superbohaterów
  • 20 kart Słabości
  • 7 dużych kart Superłotrów, którymi gramy
  • instrukcja
  • 6 żetonów zamrażania
  • 48 żetonów Punktów Zwycięstwa

Jaak widać, mamy mniej kart startowych, ale dochodzą nam żetony, jak można się domyślić, związane są one z nowymi mechanikami, które występują w tej odsłonie karcianki. Teraz możemy zdobywać Punkty w trakcie rozgrywki, więc żetony są potrzebne, otwierają nowe możliwości także dla kolejnych odsłon i dodatków.

Wieczne Zło DC na Planszeo
Wieczne Zło DC w serwisie Gramy w Planszówki

Jakie zmiany i nowości

Wieczne Zło DC to oczywiście nowe rozwiązania, nowe mechaniki i nowe możliwości dla serii karcianek deckbuildingowych od Wydawnictwa Egmont. A to ile można jeszcze wymyślić i dodać w tej grze to jest niesamowite i dowiecie się między innymi, czytając drugą cześć recenzji, w której poruszam temat dodatków.

W tej odsłonie stajemy po drugiej stronie barykady i tym razem wcielając się w Superłotrów, bijemy Batmana, Supermana i innych. Oczywiście cała mechanika i system wygrywania jest ten sam, zgromadzić jak najwięcej Punktów Zwycięstwa. Jednak dochodzą nowe mechaniki i możliwość zdobycia dodatków PZ w trakcie rozgrywki, dlatego też w tej odsłonie dodano znaczniki, bo kto by przecież używał kartki i długopisu?

W grze Wieczne Zło DC dostaliśmy jeszcze możliwość “zamrażania” kart w banku, co uniemożliwia jej kupno przez jedną pełną rundę. Mały bonus, ale jakże klimatyczny, w oparciu o te wszystkie “zimowe” postacie, które spotykamy w świecie DC Comics.

Pozostaje jeszcze jeden, ważny temat, czyli miksowania podstawek. Czy jest możliwoscy i co daje? A no twórcy opisali taki przypadek, umożliwiający grę drużynową Dobrzy vs Źli, jeśli dodamy tutaj zawartość gry Pojedynek Superbohaterów DC. Jak wyszło? W moim odczuciu trochę dziwnie. Nie wszystko się dobrze spina, nie każda karta ma wtedy sens, ale przy wprowadzeniu kilku home rules ujdzie 😉

DC Batman Metal - nowa zawartość

Ostatnim pudełkiem podstawowym w tej recenzji jest najnowszy tytuł od Wydawnictwa Egmont, czyli DC Batman Metal, nowa super zawartość, zwłaszcza ta metaliczna, sami zobaczcie spis:

  • 97 kart talii głównej (bohaterowie, łotrzy, lokacje, ekwipunek, supermoce)
  • 36 kart startowych Ciosów (dla każdego gracza po 7 i 1 zapasowa)
  • 16 kart startowych Bezsilności (dla każdego po 3 i 1 zapasowa)
  • 16 kart Wyłomów (zamiast standardowych Kopniaków)
  • 7 kart Superłotrów
  • 30 kart Słabości (to 10 więcej niż zwykle!)
  • 11 dużych kart Superbohaterów
  • 1 grubsza duża karta Batmana, który się śmieje
  • instrukcja

W talii głównej znajdziemy piękne karty typu metal, które mają faktycznie stylizowaną metaliczną grafikę, przy użyciu błyszczącej folii! Zdjęcia może tego nie oddają, ale te karty są super! <3

DC Batman Metal na Planszeo
DC Batman Metal w serwisie Gramy w Planszówki

Co nowego i jak to wszystko łączyć?

DC Batman Metal to trzecie duże pudło podstawowe, którym możemy raczyć się w naszym ojczystym języku dzięki Wydawnictwu Egmont, tutaj znowu powracamy do oryginalnego konceptu gry Superbohaterami, którzy leją łotrów. Jednak to, co zasługuje na szczególną uwagę to metaliczne karty z nałożoną błyszczącą folią, dające fantastyczny i unikatowy efekt. Jak widać, gra jest metal, nie tylko z nazwy, ponieważ i te specjalne karty dodają nowy typ i mechanikę wpływającą na rozgrywkę.

To może mała zmiana dla rozgrywki, jednak mamy tu coś równie wyjątkowego, a mianowicie specjalne zasady pozyskiwania dużych kart Superbohaterów, ale i możliwość ich utraty. Z gry zniknęły również karty Kopniaków, a pojawiły się Wyłomy, które posiadają dodatkowe efekty. Również zwiększono znaczenie (i ich liczbę!) kart Słabości, które mogą spowodować nawet utratę swojej kolejki w trakcie gry!

O co chodzi z Batmanem, który się śmieje?

W nawiązaniu do komiksów, gdzie Batman zostaje uwięziony w Mrocznym Multiwersum, reszta Superbohaterów rusza mu na ratunek. Na początku gry karta Batmana jest uwięziona (leży pod tą kartą), a w toku gry kolejni Superbohaterowie będą więzieni i uwalniani, co powoduje, że gracz może mieć kilku Superbohaterów przed sobą, a pod kartą Batmana, który się śmieje, może leżeć również więcej kart.

Miksowanie DC Batman Metal i z innymi podstawkami daje taki efekt,  że stos Superbohaterów do ratowania będzie większy. Możemy też podmienić stos Superłotrów, nie do końca dobrym pomysłem jest zwiększanie jego liczby 😉

Podsumowanie gier podstawowych DC

Ważne pytanie, na które bez wątpienia trzeba odpowiedzieć, to “Którą podstawkę wybrać?” i jest to bez wątpienia trudne pytanie!

Sprawdzając w intrenecie, można Pojedynek Superbohaterów DC oraz DC Wieczne Zło znaleźć w bardzo korzystnych cenach, nic dziwnego, ponieważ są one już jakiś czas na rynku. Nowość – DC Batman Metal, który posiada dodatkowe “metaliczne” karty, ma trochę wyższą cenę, ale nie będę ukrywał, że oferuje najwięcej z gier podstawowych, pozyskiwanie większej liczby Superbohaterów oraz nowy, mocniejszy wpływ kart Słabości bardzo wpływa na rozgrywkę i rywalizację z innymi graczami.

A to która podstawka najlepiej łączy się z istniejącymi dodatkami, czy może jednak wykluczają się i lepiej wybrać coś innego, dowiecie się z drugiej części recenzji. Zapraszam do drugiej części artykułu 😉

Plusy
świat DC Comics
klimatyczne grafiki kart
dobra cena
duża różnorodność
pudełko mieszczące dodatki lub zakoszulkowane karty
Minusy
inne podejście do rywalizacji nie każdemu przypadnie do gustu - punkty zamiast wzajemnej eliminacji
czy w tych czasach gra z samymi kartami wystarczy aby się wybić na rynku?
8/10

Ocena: 8/10

Dziękujemy Wydawnictwu Egmont  za uzupełnienie kolekcji do recenzji.

Więcej informacji o grze znajdziesz na Gramy w Planszówki

Porównaj oferty i dowiedz się więcej o grze w serwisie Planszeo

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka

Dominion: W głąb lądu to jest taki dodatek, jaki lubię. To jest taki rodzaj Dominiona, w który chcę grać. Zobaczcie dlaczego! Zapraszam do recenzji

Projekt A.R.T. Na ratunek arcydziełom to gra kooperacyja, w której staramy się powstrzymać agentów Białej Ręki i uratować dzieła sztuki z całego świata.