Recenzja: Labirynty: Początek drogi i Labirynty: Minotaur
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Recenzja: Labirynty: Początek drogi i Labirynty: Minotaur

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Wydarzenie Na mieście
Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Szablon wpisu/postu

Edyta Dzwonkowska

Dodaj tu swój tekst nagłówka

Escape Quest to kolekcja gamebooków, czyli gier książkowych, w których to Ty jesteś bohaterem, a w tym przypadku nawet superbohaterem! Każda część to zupełnie inna historia, bez powiązań, dlatego swoją przygodę z Escape Quest możecie zacząć od najbliższej Wam fabuły. Tym razem przyjrzymy się bliżej części Superbohaterowie. Gra kierowana jest do młodzieży powyżej 12 roku życia jak również do dorosłych. Escape Quest jest w 100% off-line, zatem nie potrzebujesz prądu, Internetu czy instalowania aplikacji – wszystko co niezbędne znajduje się w książce. Wystarczy wziąć jeszcze ulubiony ołówek i można dać się porwać fabule. Czy podejmujesz wyzwanie? Inne tytuły z tej serii to Alcatraz: Infiltracja, które ostatnio recenzowałam, a także Tajemnica Marsa, Arsene Lupin rzuca wyzwanie, Świat wirtualny, Za garść neodolarów, Sam w Salem i Poszukiwacze zaginionego skarbu. Jak widać, tematów jest naprawdę dużo, z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie 😊

Scenariusz: Fabrice Glikman
Ilustrator: Maxime Teppe
Liczba graczy: 1+
Czas rozgrywki: około 5 godzin
Wiek: 12+
Polski Wydawca: Egmont
Głowna mechanika: książka-gra
SCD: 40 zł
Porównaj ceny na Planszeo
Ecape Quest w serwisie Gramy w Planszówki

Zarys fabuły gry książkowej

Tym razem wcielasz się w rolę superbohatera. Tak jest, istnieją naprawdę! Jak przystało na porządnego superbohatera muszą oni ukończyć Akademię, gdzie uczą się jak panować nad swoją super mocą. O studentach Akademii słyszysz niemal każdego dnia w wiadomościach, gdy walczą ze złem, pomagają służbom specjalnym idąc ramię w ramię z policją czy służbami ratunkowymi. Możesz jedynie marzyć, o takim życiu, bo przecież nie masz super mocy… To wszystko zmienia się, gdy pewnego dnia dostajesz listowne zaproszenie do Akademii od samej dyrektorki! Ale co to może oznaczać, czy posiadasz nadprzyrodzone zdolności, o których nie masz jeszcze pojęcia? A jeżeli tak, to cóż to może być za moc i jak możesz ją odkryć? Czy wystarczy Ci odwagi, aby być superbohaterem? Aby odpowiedzieć na te i inne pytanie jest tylko jeden sposób: musisz przyjąć zaproszenie dyrektorki.

Elementy niezbędne do rozwiązania zagadek w Escape Quest

W tej części mamy zdecydowanie mniej elementów niż miało to miejsce w Alcatraz: Infiltracja. Tym razem na zakładkach książki znajdziemy zegarek, który jest wykorzystywany przy naprawdę wielu zagadkach w tej części. Jest to bardzo ciekawy i intrygujący pomysł, bo sama nie wpadłabym na tyle możliwości zastosowania zegarka ile znajduje się w tym tytule. Skupiamy się nie tylko na wskazówkach czy liczbach, których właściwie tutaj brak, ale i na całym zegarku łącznie z bransoletą. Kolejnym elementem jest karta ocen, użyta właściwie raz, ale nie jest to takie szybkie i proste jak byście mogli się spodziewać, z pewnością potowarzyszy Wam ona przez kilka, a może nawet kilkanaście stron.

Zasady gry Superbohaterowie

Tak samo jak w poprzednio recenzowanej edycji, na pierwszej stronie opisane są krótko reguły gry oraz wyróżnione kilka rad. Również w tej części pierwszą zagadkę znajdziemy na początku książki, tuż za opisem reguł. Pierwsze zadanie wprowadza nas w fabułę, która prowadzić będzie bohatera (Was) przez całą książkę, wplatając w jej treść zagadki i rozwiązania 😊 Rozwiązaniem zawsze jest liczba jedno bądź dwucyfrowa, jednak sposób jej wskazania może być zarówno tekstem, symbolem czy bezpośrednio po prostu liczbą. Po przejściu na właściwą stronę otrzymaną w zagadce, ujrzymy w lewym górnym rogu numery, które powinny odpowiadać stronom, z których tu trafiliśmy. Jeśli liczby się zgadzają – brawo, dobrze rozwiązałeś zagadkę, jeśli nie – cóż wróć na stronę, z której przyszedłeś i spróbuj inaczej ugryźć temat. W razie problemów na końcu książki autorzy zostawili małą pomoc. Po rozerwaniu ostatnich kartek na jednej stronie znajdziemy podpowiedzi, które mogą poprowadzić nas w prawidłowym kierunku lub nasunąć odpowiedni tor myślenia, zaś na drugiej gotowe odpowiedzi. Także i tym razem zalecam zajrzeć tam w ostateczności, by nie zabierać sobie przyjemności z gry.

Wrażenia i odczucia z gry

Książka jest w formacie czasopism i komiksów jednak z nieco grubszą okładką. Siadając po tego rodzaju grę musimy się nastawić, że jest to jednorazowa rozgrywka, zatem warto znaleźć luźniejszy dzień i usiąść do niej ze skupieniem. Gra książkowa z pewnością sprawdzi się u osób o umysłach ścisłych, chociaż w tej części zdecydowanie więcej jest zagadek na spostrzegawczość, a mniej związanych z obliczeniami, jak to miało miejsce w Alcatraz. Dosyć sporo łamigłówek odnosiło się tu do motywu łączenia punktów. Co do poziomu trudności, dla mnie osobiście okazał się być łatwiejszy niż Alcatraz, rozwiązanie tego tytułu zajęło mi również mniej czasu – tym razem w granicach podanych na okładce 😊 Nie oznacza to, że zagadki były łatwe i nieciekawe, wręcz przeciwnie, znaleźć można tu wiele interesujących pomysłów, zaskakujących sposobów na rozwiązanie czy zastosowanie zegarka. W Superbohaterach trzeba posłużyć się błyskotliwością, co i tym razem czasem wymagało zatrzymania się na dłużej na tych samych stronach. Tak więc zagadki są zróżnicowane pod względem trudności od widocznych cyfr na obrazkach po wymagające aktywowania wszystkich połączeń mózgowych, co może chwilę zająć 😉

Ciekawym rozwiązaniem okazało się również zawarcie dwóch możliwych ścieżek na zakończenie Escape Questa, gdzie musimy stanąć przed wyborem moralnym. Rozgrywka jak i w pozostałych częściach, może być dla jednej osoby, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by włączyć w zabawę rodzinę czy przyjaciół. Czasem dodatkowa para oczu może się naprawdę przydać i zaoszczędzić masę czasu 😊 Przydatne okazały się również podpowiedzi na końcu książki, ale tym razem miałam wrażenie, że były gorzej napisane. Nie każda z nich rzeczywiście pozwalała wpaść na prawidłowy tor rozumowania. Często podane były informacje czego użyć, co niekiedy nawet wprost wynikało z tekstu, ale nie było nakierowania na sposób tego użycia, co znaleźć można było dopiero w dłuższych opisach w odpowiedzi. Książka osadzona jest w jednym konkretnym klimacie, tym razem są to superbohaterowie i zarówno fanów Marvela, DC Comics jak i zwykłych czytelników powinien porwać ten temat, bo kto nie chciałby mieć super zdolności? Jednak na ten moment pojawiło się kilka tytułów o różnorodnej tematyce, także przed kupieniem zachęcam do zapoznania się z krótkimi opisami fabularnymi załączonymi na tylnej okładce każdej części z tej serii i wybrania odpowiadającej Waszym zainteresowaniom.

Podsumowanie gry Escape Quest

Escape Quest: Superbohaterowie to z pewnością kolejna dobra i wymagająca główkowania pozycja z kolekcji książko-gier. Jak już wcześniej wspominałam, możemy poczuć się jak w prawdziwym escape roomie, tyle że bez wychodzenia z domu – w wersji papierowej. Jest to naprawdę świetny pomysł i dobra alternatywa dla niekiedy nudnych i monotonnych krzyżówek. Na plus zdecydowanie w okresie choroby czy pandemii, gdzie przez długi czas tego typu rozrywka nie była dostępna. Ta książko-gra zdecydowanie przyciąga rodzajem i różnorodnością zagadek, ciekawym i dobrze wszystkim znanym klimatem. Pomimo początkowo wolno idącej akcji, kolejne wydarzenia okazały się zaskakujące i dodały sporo zwrotów akcji, co w połączeniu z dwoma możliwościami zakończenia tej przygody okazało się naprawdę świetną zabawą. I tym razem zdecydowanie na plus jest różnorodność zarówno w metodzie jak i stopniu trudności zagadek. Polecam ten tytuł wszystkim fanom łamigłówek, escape roomów, planszówek, książek, a przede wszystkim fanom superbohaterów!

Plusy
Grafika w stylu starych komiksów
Dwa zakończenia
Innowacyjny pomysł na książkę-grę.
Zróżnicowany poziom trudności
Niewygórowana cena.
Minusy
Jednorazowa rozgrywka
Odpowiedzi i podpowiedzi w tym samym miejscu
Nużąca fabuła na początku
8/10

Ocena: 8/10

Dziękujemy Wydawnictwu Egmont za przekazanie egzemplarza do recenzji.

Więcej informacji o grze znajdziesz na Gramy w Planszówki

Porównaj oferty i dowiedz się więcej o grze w serwisie Planszeo

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka
Labirynty

Labirynty: Początek drogi i Labirynty: Minotaur od NK, to bardzo ciekawy zestaw 14 łamigłówek (po 7 w każdej części). Twoim zadaniem będzie znalezienie drogi do wyjścia z kilkuwymiarowego labiryntu

Alarm w muzeum to łamigłówka logiczna od wydawnictwa Rebel wykorzystująca przezroczyste karty, które będziemy na siebie nakładać, tworząc wzory zabezpieczeń.