Gra od Awaken Realms Lite jest w angielskiej wersji językowej, przez co zrozumienie zasad może być trudniejsze, a pierwsza runda grana trochę po omacku – oczywiście w zależności od stopnia znajomości języka. Dla osób słabiej znających angielski, ale zdeterminowanych z pewnością translator będzie pomocnym rozwiązaniem.
Zasady Knockdown vol. I i Knockdown vol. II są dokładnie takie same. Różnice znajdziemy tylko w umiejętnościach specjalnych dla poszczególnych wojowników. Przygotowanie gry polega na stworzeniu areny, na której stawiamy bohaterów, w których się wcielamy. Każdy gracz wybiera Kartę umiejętności indywidualnej i wybiera dwie początkowe Karty Ataku. Jesteśmy gotowi do pojedynku. W turze mamy do wyboru trzy akcje: ruch, atak, Combo.
Figurki wojowników możemy poruszać się po arenie (planszy) tak by zmniejszyć lub zwiększyć swoją odległość od przeciwnika, w zależności, jaką akcję chcemy wykonać, lub jakiego ataku uniknąć.
Za pomocą dostępnych Kart Ataku możemy zadawać obrażenia (lekkie lub ciężkie), jeżeli przeciwnik jest w zasięgu akcji. Dostępne Karty Ataku dobieramy na rękę (możemy mieć ich 6). Kiedy symbole na kartach spełniają warunki określone na Karcie Wojownika, możemy wykonać akcję Combo – czyli atak specjalny, który zazwyczaj znacznie osłabia przeciwnika. Ilość zadanych obrażeń symbolizują drewniane sześcienne kostki obrażeń (jasne dla lekkich , ciemne dla ciężkich).
Kiedy zdecydujemy, że przeciwnik ma wystarczająco dużo obrażeń i wybierzemy Kartę Ataku oznaczoną symbolem K.O., możemy przeprowadzić Knockdown test. Bardzo mi się podoba, że gra dopuszcza przeprowadzenie testu, który jest niczym innym jak nokautem, na dwa sposoby:
- Wieża – gracz na którego zagrywana jest karta z nokautem, musi w ciągu 10 sekund ułożyć wieże ze wszystkich posiadanych kostek obrażeń. Jeżeli próba się uda gra jest kontunuowania, jeśli zaś, wieża się przewróci, lub na stole zostaną kostki, gracz przegrywa rundę.
- Kostki – gracz rzuca trzema kostkami do gry. Jeżeli ich suma będzie większa lub równa liczbie kostek obrażeń posiadanych przez gracza, ten odpiera nokaut i runda jest kontynuowana.
Po każdym udanym teście Knockdown gracz, który odparł nokaut odrzuca połowę kostek obrażeń lekkich (chyba, że indywidualne specjalności mówią inaczej).
Zasady Knockdown nie są skomplikowane, nie sprawiają też problemów w tłumaczeniu. Gra jest bardzo intuicyjna, a na kartach jest dużo symboli, które ułatwiają grę. Myślę jednak, że pojedynek z dziećmi, uczącymi się czytać może być trudna. Na kartach opisane są dodatkowe akcje i wymagałyby przeczytania/ przetłumaczeniu dziecku, możliwości danej akcji. Myślę, że młodsi gracze (szczególnie nieznający języka angielskiego w stopniu umożliwiającym czytanie) nie będą w stanie grać w Knockdown samodzielnie.