Slajd powitalny

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉

Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉
Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Gry wydawnictwa Albi Polska #4 — imprezówki
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Gry wydawnictwa Albi Polska #4 — imprezówki

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja:
Revive — cywilizacja odradza się na nowo

Wojciech Kalota

02/01/2024

Czekałem na ten tytuł od kwietnia, wtedy właśnie miałem okazję zagrać w anglojęzyczną wersję Revive na Rebelkonie 2023 w Gdyni, gdzie została także zapowiedziana polska wersja językowa. Gra została oryginalnie wydana przez Aporta Games w 2022 roku. Revive to jedna z najnowszych i najgorętszych premier wydawnictwa Rebel , jest to duża i ciężka (dosłownie, bo waży ponad 2,6 kg!) gra euro z wagą 3.42 wg serwisu BGG dla od 1 do 4 graczy.

Kilka tysięcy lat temu cywilizacja przestała istnieć, przeżyli jedynie nieliczni. Upadła cywilizacja odradza się, gracze stoją na czele plemion, które chcą odtworzyć świat zgodnie ze swoją wizją i wyznaniami przy okazji odkrywając i wykorzystując technologie swoich przodków.

Przegląd zawartości gry Revive

Pudełko – Standardowe kwadratowe pudełko, matowe wykończenie, wykonane z grubej tektury.

Instrukcja – 24 strony, zawiera przykłady, przejrzysty opis gry od przygotowania po akcje kończąc na spisie symboli.

Plansza do gry – Dobrze wykonana, z piękną grafiką po drugiej stronie.

Plansze graczy – Łącznie 4 dwuwarstwowe plansze, są genialne. Mają masę wycięć na karty, żetony i meple. Świetnie się prezentują na stole.

Plansze plemion – 6 plansz, z czego 4 dostępne są od razu, dwie można odblokować w trakcie pięcioetapowej kampanii.

Karty:

  • 39 kart mieszkańców
  • 24 startowe karty mieszkańców
  • 10 kart artefaktów – karty punktujące na koniec gry
  • 4 karty pomocy – graficzny skrót przebiegu tury i podsumowanie punktacji
  • Talia kampanii – zawiera 30 kart, które należy odkrywać po kolei, grając kolejne etapy.

Kafelki i żetony:

  • 30 płytek terenu, z czego 5 startowych
  • 5 płytek dużych lokacji
  • 4 żetony przełączników
  • 48 modułów gniazd
  • 30 maszyn specjalnych
  • 28 skrzynek
  • 12 artefaktów
  • 8 małych artefaktów
  • żeton końca gry
  • 2 drewniane kostki akcji

Drewniane elementy każdego z 4 graczy:

  • 20 znaczników rozwoju
  • 16 znaczników zasobów
  • 12 znaczników maszyn
  • 5 małych budynków
  • 3 duże budynki
  • 7 pionków
  • 2 znaczniki graczy

Zasady i mechaniki gry Revive

Revive ma relatywnie proste i klarowne zasady. Wszyscy współgracze bez problemu je rozumieli i nie potrzebowali dodatkowych wyjaśnień poza przypomnieniem ikonografii, ale i ta jest łatwa do zapamiętania.

W trakcie gry będziemy odkrywać zaśnieżone kafelki terenów, rozbudowywać miasta, zaludniać je, poznawać stare technologie sprzed lat oraz wykorzystywać je do spełnienia naszej misji. W każdym z obszarów rozwoju są pewne kroki milowe, które pozwalają na zdobycie limitowanych artefaktów. Gdy ostatni z nich zostanie zdjęty z planszy głównej, nastaje koniec gry. Następnie każdy z pozostałych graczy wykonuje swoją ostatnią turę, po czym obliczany jest wynik.

Zacznijmy od planszy głównej. Przygotowując rozgrywkę, umieszczamy zakryte kafelki na planszy, tworząc unikalną mapę. W narożnikach kładziemy specjalne, większe kafelki zwane dużymi lokacjami, których zaludnienie umożliwia nam punktowanie za konkretne elementy na koniec gry. Kafelki składają się z różnych kombinacji pól piasku, pól małych lokacji oraz 3 rodzajów pól terenu.

Każdy z graczy otrzymuje swoją planszetkę, unikalną planszę plemienia, talię startową oraz kartę punktowania. Na planszetce widoczne są nasze zasoby, tor maszyn gdzie znajdziemy stopień rozwoju konkretnej technologii (są 3), moduły gniazd ulepszające akcję zagrywania kart oraz tor rozwoju. Plansza plemienia zawiera naszą unikalną zdolność oraz tor technologii. Talia startowa zawiera 6 bazowych kart, które umożliwią pozyskanie każdego z surowców oraz kilka podstawowych akcji jak np. wymiana surowców.

Przejdźmy do omówienia przebiegu tury gracza. Gracz może wybrać 1 z 2 opcji – przeprowadzić maksymalnie 2 akcje albo hibernować. Jest 5 rodzajów akcji: zagranie karty, użycie przełącznika, odkrywanie, zaludnianie oraz budowanie.

Zagranie karty umożliwia nam wykorzystanie jej na 2 sposoby. Każda karta zawiera akcję górną i dolną. W zależności, który slot wybierzemy na planszetce, z takiej akcji skorzystamy. Górne akcje umożliwiają nam pozyskanie surowców. Dolne akcje to zazwyczaj akcje specjalne, np. wymiana, usunięcie karty z gniazda czy natychmiastowe zagranie kolejnej karty bez konieczności użycia akcji.

Użycie przełącznika dostarcza nam jeden wybrany zasób, możemy z tej akcji skorzystać tylko raz do czasu kolejnej hibernacji.

Akcja odkrywania polega na odkrywaniu kafelków terenu z planszy głównej. Należy opłacić określony koszt oraz zasięg w zależności jak daleko ten znajduje się od naszego elementu na planszy. Odkrycie kafelka umożliwia nam dobranie nowej karty do naszej talii oraz korzystanie z nowych terenów.

Zaludnianie polega na umieszczeniu naszego pionka z planszy plemienia na polu małej lokacji. Zdejmując pionek, odblokowujemy odpowiadającą mu technologię, są to zdolności pasywne lub nowe maszyny.

Pola terenu występują w 3 kolorach: żółtym, zielonym oraz szarym. Te odpowiadają konkretnym technologiom-maszynom na naszej planszetce, a te z kolei korespondują z konkretnym surowcem. Żółty to jedzenie, zielony to książki, a szary to zębatki. Akcja budowania polega na umieszczeniu jednej z naszych budowli (małej lub dużej) na wolnym polu piasku. Jeżeli to pole piasku sąsiaduje z polem terenu lub polem wody wówczas uzyskujemy przypisany do nich bonus. Umieszczenie budynku obok pola terenu przesuwa nasz znacznik rozwoju technologii konkretnego koloru na torze maszyn.

Poza płatnymi akcjami dostępne są akcje darmowe. W dowolnym momencie swojej tury możemy wymienić kryształ na inny surowiec, działa on jak joker. Możemy otwierać skrzynki, aby uzyskać jednorazowe bonusy, np. surowce. Jednak najważniejszym elementem jest korzystanie z maszyn, które aktywujemy za pomocą znaczników energii. Nowe maszyny, czyli nowe rodzaje akcji, odblokowujemy rozwijając nasz tor maszyn. Znaczniki energii działają na zasadzie worker placement. Możemy pozyskać je na torze rozwoju oraz na planszy głównej.

Ostatnie co gracz może zrobić to akcja hibernacji. Hibernacja składa się z kilku kroków. Usuwamy karty z gniazd naszej planszetki, przenosimy karty ze strefy odpoczynku do strefy aktywnej, resetujemy żeton przełącznika oraz przesuwamy się na torze hibernacji na planszy głównej. Każda trzecia hibernacja każdego z graczy skutkuje usunięciem jednego z artefaktów, tym samym przyspiesza zakończenie gry.

Skalowalność i regrywalność

Gra oferuje 5 etapową kampanię, w trakcie której będziecie odblokowywać nowe mechaniki oraz frakcje. Po ukończeniu kampanii możecie cieszyć się pełnym tytułem, wykorzystując wszystkie elementy zawarte w pudełku lub tylko moduły wybrane przez was. Kampania to jednak tylko wstęp, to samouczek przeprowadzający nas przez kolejne części gry.

Revive to bardzo, bardzo regrywalna gra. Każda frakcja posiada wariant podstawowy i zaawansowany, który jeszcze bardziej uwypukla asymetryczność plemion. Plansza główna dzięki losowemu ułożeniu kafelków za każdym razem wygląda inaczej. Kafelki w narożnikach przy każdej rozgrywce punktują za inne elementy i znajdują się w innych miejscach. Do tego dochodzą zmienne przy każdej rozgrywce karty punktowania wymuszające na graczach obranie innej strategii, takiej, która zapewni jak najwięcej punktów. W zależności od naszego celu i surowców, których potrzebujemy, będziemy dobierać inne karty, moduły gniazd i maszyny. Umieszczenie modułu w konkretnym slocie na karty pozwala na uzyskanie dodatkowego bonusu, jeżeli kolor zagranej karty pokrywa się z kolorem modułu. Niektóre karty posiadają własne sloty, dzięki którym możemy zagrać kolejne karty w to samo miejsce. Maszyny, które będziemy zdobywać i umieszczać na naszej planszetce, dają nam możliwość dodatkowego pozyskiwania surowców, usuwania kart, resetu niektórych zdolności. To wszystko sprawia, że każda rozgrywka będzie zupełnie inna.

Revive najlepiej sprawdza się przy graniu w 3 graczy. Gra nie ma wielu mechanizmów, które skalowałyby grę w zależności od liczby grających. Zmienna jest liczba dostępnych do pobrania artefaktów, im więcej graczy tym jest ich więcej. Możliwa jest także opcja zagrania z większą liczbą artefaktów niż podana w instrukcji po to, aby wydłużyć rozgrywkę np 2 czy 3-osobową. Co ciekawe, wielkość mapy zawsze pozostaje taka sama. Tym samym w grze 2-osobowej odkryty zostanie jedynie jej niewielki fragment, podczas gdy w trakcie gry w 4 osoby jest szansa na odkrycie prawie każdego kafelka.

Kilka słów o trybie solo

Revive oferuje także wariant solo, nie ma w nim jednak automy czy kart decydujących co się dzieje w danym momencie. Tryb solo to tak zwany BYOS, czyli dążenie do pobicia własnego najlepszego wyniku. W instrukcji zawarte są specjalne wzmianki informujące jak dany element gry działa w przypadku gry solo. Na torze rozwoju należy umieścić licznik akcji, podczas rozgrywki możemy wykorzystać do 20 z nich. Jedynie zagranie karty i hibernacja liczą się jako akcje, kosztują odpowiednio po 1 i 2. Jeżeli znacznik miałby przekroczyć 20-stą akcję, wówczas gra dobiega końca.

Wrażenia z rozgrywki

Wytłumaczenie zasad zajmuje około 20-25 minut – jest to niezły wynik jak na tak duży tytuł. Instrukcja jest świetnie opisana, jest to jedna z najlepiej opracowanych instrukcji, z jakimi miałem okazję zapoznać się w ostatnim roku. Rozgrywka jest płynna, oczywiście możliwości jest sporo, ale wszystkie akcje składają się w jedną, logiczną całość. Wasz cel i kierunek rozwoju wyznaczają karty punktowania, które otrzymujemy na początku, ułatwia to podejmowanie decyzji, np. to gdzie chcemy się budować i czy opłaca się nam zaludniać określone kafelki.

Gdy z mapy znika ostatni artefakt, zawsze żałuję, że gra się już kończy i chciałbym grać nieco dłużej. Nie możemy zapomnieć też o kombosach, jakie one są genialne w tej grze! Każda z tur i każda z akcji przynosi dużo satysfakcji, wszystkie nasze działania wydają się mocne i przynoszą nam nowe surowce czy kilkukrotne przesunięcie się na torze maszyn i rozwoju. To z kolei dodaje nam np. nowy znacznik energii oraz maszynę, znacznik energii możemy wykorzystać do aktywacji tej maszyny, a ta w konsekwencji aktywuje coś jeszcze. Poza takimi łańcuchami zdarzeń możemy jeszcze zagrywać karty, jak opisałem we wcześniejszej części artykułu. Zagrywasz kartę z dodatkowym gniazdem, aktywujesz bonusy z modułów odpowiadającego koloru, po czym możesz zagrać kolejną kartę, najlepiej tego samego koloru, aby zebrać wszystkie bonusy (łącznie z poprzednio zagraną kartą) jeszcze raz! Po czym nagle okazuje się, że magazyn na max 6 surowców jednego typu jest niewystarczający 🙂

Gra w Revive daje mnóstwo frajdy, zwłaszcza że w miarę upływu gry wszystko zaczyna się łączyć. Zastanawiałem się, dlaczego gra zawiera dwie kostki do śledzenia podejmowanych akcji, ponieważ nie brzmi to, jak trudna rzecz do śledzenia, ale później w grze okazują się przydatne.

Tryb solo pozwala na przetestowanie różnych wariantów plemion oraz sprawdzenie nowych strategii. Pomimo że nie gram w gry solo to w Revive bawiłem się świetnie, ukończyłem póki co jednak tylko 2 rozgrywki 🙂

Z początku Revive może wydawać się przytłaczające, szczególnie plansze plemion i planszetki graczy, faktycznie dużo się tam dzieje. Po wytłumaczeniu ikonografii i opisaniu każdego ze znaczników gra staje się przejrzysta i zrozumiała.

Podsumowanie gry Revive

Ostatnio opisywałem Beyond the Sun, teraz przyszła kolej na Revive, które również jest znakomite. Cieszę się, że Rebel w krótkim czasie wydał te dwa świetne tytuły. Revive to moim zdaniem obowiązkowa pozycja wszystkich fanów euro. Rozgrywka jest płynna, gra ma proste i łatwe do zrozumienia zasady, przynosi wiele satysfakcji i co najważniejsze – nie nudzi się. Po każdej rozgrywce mam ochotę na jeszcze więcej, chciałbym przetestować każde z plemion w różnych konfiguracjach.

Odnośnie do przejrzystości i prostoty Revive, nie mówię, że gra przeznaczona jest dla początkujących graczy. Dla nich ten tytuł może okazać się zbyt skomplikowany i zniechęci ich do dalszych rozgrywek. Dla wprawionych graczy jest to gra, która nie posiada skomplikowanych mechanik ani zawiłej ikonografii, można ją szybko wytłumaczyć i każdy z graczy po pierwszej rozgrywce będzie chciał zagrać ponownie.

Plusy
Absolutnie genialna gra gdzie po każdej partii ma się ochotę na kolejną
Duża regrywalność
Satysfakcjonująca rozgrywka, gracze w jednym swoich ruchu są w stanie wiele zdziałać
Świetna jakość wykonania, zarówno plansz jak i wszystkich komponentów
Minusy
Wysoka cena SCD, chociaż pudełko faktycznie wypchane jest po brzegi
Kampania nie stanowi obowiązkowego i ważnego punktu rozgrywki, chciałbym aby była dłuższa i więcej wnosiła do gry.
Plansze plemion mogłyby być czytelniejsze

Dziękujemy Wydawnictwu Rebel  za przekazanie egzemplarza do recenzji!
Porównaj oferty i dowiedz się więcej  o grze w serwisie Planszeo.

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka

W tym artykule przedstawimy Wam trzy gry imprezowe od wydawnictwa Albi. Lubicie łączyć główkowanie z zabwą? Jeśli tak, to na pewno znajdziecie coś dla siebie!

Zapraszamy do trzeciej już części artykułu o grach wydawnictwa Albi. W tym wpisie omawiamy serię Parki oraz Szlaki, pięknie zilustrowane tytuły o przyrodzie.