Recenzja: Siatka — Punkt! Set! Mecz!
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Recenzja: Siatka — Punkt! Set! Mecz!

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Wydarzenie Na mieście
Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja: Rune — w małym pudełku wielka moc!

Katarzyna Olech

30/01/2022

Rune to mała karcianka, w której główną mechaniką jest powiększanie swojego obszaru. Pisząc „mała”, mam na myśli naprawdę małą grę, którą z łatwością zmieścimy w kieszeni. Jej rozmiar nie przekracza wymiarów talii zwykłych kart!

Tło fabularne gry przedstawia nas jako magów próbujących przywołać Zemilio z innego wymiaru. Jedynie ten, który zbierze największą ilość many z kamieni runicznych, będzie w stanie ukończyć rytuał.

Gra Rune jest niezwykle szybka, a wytłumaczenie zasad zajmuje minutę. Tytuł ten powstał w 2019 roku. Na polskim rynku pojawił się w styczniu 2022 roku, dzięki wydawnictwu Moria Games. Polska edycja zawiera minidodatki: Arcymistrz i Adepci. Posiadając dwa egzemplarze gry Rune, można zwiększyć liczbę gracz do 4 osób. To jeszcze nie koniec niespodzianek! Na stronie wydawcy Moria Games, w linku do instrukcji znajdziecie również 3 warianty solo!

Jak na takie małe pudełka, gra ma wiele do zaoferowania, prawda? 😉 Sprawdźcie sami!

Autor: Zemilio
Ilustrator: Tristam Rossin & Marco Salogni
Liczba graczy 1-3 (do 4 graczy z dwoma egzemplarzami gry)
Czas rozgrywki: 5-15 min
Wiek: 8+
Polski Wydawca: Moria Games
Głowna mechanika: Tile Placement
SCD: 39 zł
Sprawdź grę Rune na stronie wydawcy

Porównaj ceny na Planszeo
Rune w serwisie Gramy w Planszówki

Kim są twórcy gry?

Może zwróciliście uwagę, że w Rune staramy się przywołać Zemilio z innego wymiaru, jednocześnie grając w tytuł autorstwa samego Zemilio. O co tutaj chodzi? Otóż Zemilio to pseudonim twórcy, przedstawiający elfa z białymi włosami i czerwonymi okularami.
Autor gry jest założycielem Zemilio Entertainment, pisarzem oraz projektantem gier planszowych. Inne tytuły jego autorstwa to niedawno recenzowane na naszej stronie Kingdom’s Candy: Monsters oraz jeszcze bez polskiego wydania: Cyberdoom Tower i Insert coin to play.
Ilustracje do gry wykonał Tristam Rossin, który już od dwudziestu lat zajmuje się projektowaniem i wykonywaniem profesjonalnych grafik. Zdobył doświadczenie przy projektowaniu edukacyjnym, co daje mu odpowiednie spojrzenie na to, jak produkty zostaną odebrane przez różne grupy docelowe.
Do omawianego Rune stworzył klimatyczne grafiki. Tonacja gry jest w dość ciemnych barwach pasujących do charakteru rozgrywki.
Ilustrator znany jest głównie z: Tranquility, Comic Colonies, Kingswood i Herrlof. Niestety jeszcze żadna z tych gier nie doczekała się polskiej premiery. W wymienionych grach widać rękę Rossiniego.

Co znajdziemy w pudełku?

Wszystko, co potrzebne do przywołania Zemilio 😉 :

  • 16 kart Run,
  • 1 kartę startową (identyczną po obu stronach),
  • 9 drewnianych pionków Mistrzów Run (po 3 na każdy kolor),
  • 3 karty Adeptów (dodatek Adepci),
  • 3 znaczniki Arcymistrzów (dodatek Arcymistrz),
  • instrukcję.

Karty Run stanowią sedno gry, ilustracje nie wyróżniają się niczym szczególnym, na każdej karcie znajdziemy 6 run w trzech kolorach: 3 niebieskie, 2 zielone i 1 czerwoną.
Komponenty wykonane są starannie, karty są sztywne, a drewniane meeple proporcjonalne i bez ubytków.

Skrót zasad

W grze wcielimy się we władców run. Każdy z graczy będzie zagrywał karty, tworzył obszary i przy pomocą Mistrza Run starał się przejąć nad nimi kontrolę.

Każdy z graczy bierze trzech Mistrzów Run w wybranym kolorze oraz dobiera na rękę trzy karty Run.

W swojej turze gracz musi wykonać dwie akcje:
1. Wyłożyć kartę z ręki.
2. Dobrać kartę na rękę lub położyć Mistrza Run.

Akcje wykonywane są naprzemiennie, w trakcie gry uczestnicy próbują zwiększyć kontrolowane obszary lub uprzykrzyć plany przeciwników ograniczając ich obszar.

Koniec gry następuje, gdy wszyscy wystawią swoich trzech Mistrzów Run.

Punkty zwycięstwa liczone są za liczbę kamieni runicznych, jakie kontrolujemy dzięki Mistrzom Run. Niebieskie runy występują na kartach najczęściej, dlatego są warte tylko 1 punkt zwycięstwa, za każdą zieloną runę otrzymamy 2 punkty, a za czerwone aż 3 punkty!
Zwycięzcą Rune zostaje gracz, który zgromadził najwięcej punktów many, z kontrolowanych obszarów.

Pamiętajcie, że do gry zostały dodane minidodatki wzbogacające rozgrywkę. W rozszerzeniu Arcymistrz mamy do dyspozycji znacznik Arcymistrza. Jeśli korzystamy z dodatku Adepci, przed rozpoczęciem gry każdy z graczy wybiera stronę karty Adepta. Każda strona wprowadza inne urozmaicenia w rozgrywce.

Na stronie wydawcy Moria Games widnieje link do instrukcji kickstarterowej wersji gry, w której znajdziemy warianty solo. Dwa z trzech wariantów można rozegrać, posiadając podstawową grę Rune. Więcej informacji znajdziecie na stronie Moria Games.

Aby zagrać w tryb 4-osobowy, potrzebujemy dwóch kopii Rune. Wariant ten oferuje tryb drużynowy. Poza tym zasady rozgrywki są identyczne jak w podstawowej grze.

Mechanika, skalowalność i regrywalność

Gra Rune opiera się na mechanice Tile Placement, czyli położeniu kafelka. W grze zamiast kafelków występują karty. Główne założenie Rune polega na znalezieniu jak najlepszego umiejscowienia karty na polu gry. Podobną mechanikę można znaleźć w grach typu: Carcassonne, Kingdomino, 7 Smoków, itp.

Zawartość oferuje dość małą liczbę kart, jednak jest to spowodowane czasem rozgrywki. Twórcy chcieli wymusić na graczach szybką grę, dlatego zabezpieczyli się przed przedłużaniem niewielką liczbą kart w talii.
Dzięki temu każda akcja ma znaczenie. Wymusza to na graczach kombinowanie i porusza szare komórki. Pytania: „Czy próbować rozbudować obszar? Czy lepiej już go zająć, bo jak nie ja, to zrobi to przeciwnik?” będą towarzyszyły nam podczas rozgrywek w Rune i sami będziemy musieli znaleźć odpowiedzi.

Gra została stworzona dla dwóch graczy. Jednak mi lepiej się grało w składzie 3-osobowym. Wtedy umiejscowienie karty ma większe znaczenie, ruchy wymagają dłuższego przemyślenia, bo o wiele łatwiej rozdać przeciwnikom darmowe punkty.
W rozgrywce dwuosobowej każdy myśli o sobie i trudniej popełnić błąd. Gdy dochodzi kolejny gracz, granica się nagle zaciera i gra staje się bardziej wymagająca!

Kart jest raptem 16, jednak ich wzorów nie sposób zapamiętać, więc uważam, że regrywalność Rune jest dość duża. Podobne zdanie mam à propos skalowalności, moim zdaniem gra 3-osobowa jest bardziej wymagająca, jednak rozgrywki dwuosobowe też stanowią swego rodzaju wyzwanie.

Miejcie na uwadze też to, że gra 4-osobowa polega na rozgrywce drużynowej i jest możliwa po zakupie dwóch egzemplarzy. Dla fanów gier, w których można połączyć siły, gra Rune oferuje taką opcję. 🙂

Wrażenia z rozgrywki

Rune przeznczona jest do rozgrywek dwuosobowych. Jednak uważam, że im więcej osób tym, trudniejsze decyzje do podjęcia, a każda położona karta może spowodować dodatkowe zamieszanie.

Poza tym zwrócę wam uwagę na dwie strategie:

  • albo szybko zajmujemy obszar run, wymuszając na przeciwnikach dynamiczne decyzje,
  • albo przeczekujemy tury, próbując utworzyć jak największy obszar kamieni runicznych, tym samym narażając się na nich utratę.

Sama nie wiem, co wypada lepiej w statystykach, jednak trzeba zwrócić uwagę, że przy grze w Rune można zastosować różne strategie i samemu sprawdzić, która okaże się zwycięska. A jest z czego wybierać!
Gdy przeciwnik położy swojego Mistrza Run, już mamy przewagę, ponieważ on będzie korzystał z jednej karty mniej. Poza tym wiemy, który obszar interesuje naszego przeciwnika, dlatego też skutecznie możemy mu go ograniczać!

Rune może być rozegrana na wiele różnych sposobów. Jak na tak małe pudełko, ta gra kryje w sobie dość dużo głębi! Polecam grę każdemu, kto szuka szybkiej karcianki na wolną chwilę lub na wakacyjny wyjazd. Proste zasady, ale niebanalna rozgrywka to główne cechy tej gry! 🙂

Podsumowanie gry Rune

Gra Rune jest małą karcianką, więc nie ma się co spodziewać odkrycia roku!

Pozytywami na pewno jest nieproporcjonalna ilości „móżdżenia” jak na rozmiar pudełka! Rozgrywki nabierają głębi przy starciach trzyosobowych, a także skutecznie rozwiązują spory, kto lepiej włada runami w grach 1 vs 1.

Gra Rune oferuje tryby rozgrywki w kilku różnych wariantach. Poza tym jest idealna do zabrana na wakacyjny wyjazd! Trzeba jednak pamietać, że nie jest to niesamowite euro i nie ma w niej klimatu wypełniającego cały pokój. Rune to raczej zwykły fillerek, który może wypełnić Wasze wieczory niebanalną rozgrywką!

Plusy
Bardzo mały rozmiar pudełka (gra zmeści się w kieszczni)
Poprawne wykonanie komponentów gry
Szybka nauka zasad i przebieg rozgrywki
Wiele wariantów gry
Minusy
Z powodu małej liczby elementów, gra może się szybko znudzić
Brak klimatu
W słabym świetle trudno rozróżnić kolor zielony od niebieskiego
7/10

Ocena: 7/10

Dziękujemy Wydawnictwu Moria Games za przekazanie egzemplarza do recenzji

Więcej informacji o grze znajdziesz na Gramy w Planszówki

Porównaj oferty i dowiedz się więcej o grze w serwisie Planszeo

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka
Siatka

Siatka to dwuosobowa gra, która przenosi emocje z siatkarskiego boiska na planszę. Gracze wcielają się w dwie drużyny i rzutem kostką wykonują wszelakie akcje.

Multicity

Multicity to prosta gra logiczna dla całej rodziny. Mamy tu jednak klasyczną negatywną interakcję, gdy wspólnie z innymi budujemy jeden obszar gry.