Recenzja: Siatka — Punkt! Set! Mecz!
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Recenzja: Siatka — Punkt! Set! Mecz!

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Wydarzenie Na mieście
Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja: Siatka - Punkt! Set! Mecz!

Katarzyna Olech

23/09/2022

Siatka od wydawnictwa Egmont to dwuosobowa gra planszowa, która przenosi sportowe emocje na rodzinny stół!
 
Gracze wcielają się w dwie drużyny i rozgrywają mecz siatkówki do 9 punktów. Zasady są bardzo zbliżone do prawdziwego meczu. Podania, zagrywki, ataki, bloki i odbiory piłki wykonuje się za pomocą rzutów kostkami, przez co rozgrywka staje się naprawdę emocjonująca! Dodatkowo karty ze specjalnymi akcjami pozwalają stworzyć jeszcze więcej zaskakujących momentów i możliwości do planowania. 😉
 
Siatka posiada kilka dodatkowych wariantów dla zaawansowanych graczy, które utrudniają i wzbogacają rozgrywkę, a przy tym nieco zmniejszają losowość.
 
Jesteście gotowi na pierwszy gwizdek? Zapraszam do recenzji! 😉

Autor: Stefan Kołecki
Ilustracje: Marek Szyszko
Liczba graczy: 2
Czas rozgrywki: około 20 minut
Wiek: 7+
Polski Wydawca: Egmont
Główne Mechaniki: rzut kostką, symulacja
SCD:  50 zł

Sprawdź na stronie wydawcy!
Porównaj na Planszeo!
Siatka w serwisie Gramy w Planszowki!

Kilka słów o twórcach

Stefan Kołecki jest polskim projektantem gier planszowych. Współpracuje z wydawnictwem Egmont Polska już od kilku lat i to dzięki tej współpracy możemy ogrywać wszystkie planszówki jego autorstwa. Kołecki stworzył m.in.: Bitwę na morzu, Na ratunek! i Park Dinozaurów. Jest również autorem gry Zwierzątka. Pierwsza gra. z cyklu publikacji edukacyjnych dla dzieci: Akademia Mądrego Dziecka.

Marek Szyszko jest polskim rysownikiem, autorem komiksów i ilustracji książkowych. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych. W latach ’90 Szyszko porzucił rysowanie komiksów na rzecz ilustracji książkowej. Później zaczął tworzyć ilustracje również do gier planszowych w tym m.in do: Pan tu nie stał! Demoludy, Stawka większa niż życie, Anno Domini 1666 i Na Grunwald: Rycerze króla Jagiełły. Twórczość pana Szyszko możecie śledzić na jego stronie internetowej.

Co znajdziemy w środku?

W pudełku gry Siatka znajdziemy:

  • planszę boiska,
  • 12 kafelków siatkarzy (po 6 w dwóch kolorach),
  • 24 karty taktyki (po 12 kart na gracza),
  • 1 dużą, drewnianą kostkę ruchu,
  • 1 małą, zieloną kostkę ataku,
  • 1 żeton piłki,
  • 2 znaczniki punktacji,
  • 1 znacznik bloku,
  • instrukcję.

Liczba elementów jest dość skromna, ale do gry w siatkówkę w zupełności wystarcza. 🙂 Przed rozpoczęciem gry na kostkę ruchu trzeba nakleić ścianki przedstawiające kierunki, w których będzie poruszała się piłka. Na kafelkach siatkarzy przedstawione są wartości ich obrony oraz litery oznaczające ich zdolności wykorzystywane w wariantach dla zaawansowanych. Każdy z graczy ma 12 kart taktyki, ale tak naprawdę są tylko cztery rodzaje specjalnych akcji. Zmieniają one rozgrywkę i wprowadzają elementy planowania. Instrukcja jest krótka i klarowna.

Krótko o zasadach Siatki

Przed rozpoczęciem gry w Siatkę gracze wybierają kolor drużyny, którą chcą poprowadzić do zwycięstwa. Losowo ustawiają kafelki siatkarzy na planszy boiska. Gracz rozpoczynający ustawia piłkę na polu nr 4 i rzuca zieloną kostką. Liczba oczek wskazanych przez kostkę wyznacza pole, na które została zaserwowana piłka. Następnie gracz z przeciwnej drużyny może wykonać trzy rzuty kostką ruchu. Ona wskazuje, w które miejsca zostanie przemieszczony żeton piłki. Każdy rzut odpowiada jednemu podaniu lub atakowi. Gdy graczowi uda się przebić piłkę na stronę przeciwnika przy trzecim rzucie kostką, wykonuje on atak. Oznacza to, że gracz rzuca zieloną kostką i jeśli liczba oczek przewyższy wartość na kafelku atakowanego siatkarza, to jego drużyna zdobywa punkt, w przeciwnym razie, atakowany gracz zdołał zablokować uderzenie i teraz to on rozgrywa akcje z piłką. W trakcie rozgrywki gracze mogą korzystać ze swoich kart taktyki. Na ręce trzymają trzy karty i mogą użyć ich w dowolnym momencie, aby przerzucić kostkę, wzmocnić atak lub zaskoczyć przeciwnika. Gra toczy się w ten sposób, aż któryś z graczy zdobędzie 9 punktów i wygra mecz!

Siatka posiada trzy warianty dla zaawansowanych graczy:

  • Zdolności specjalne siatkarzy – gracze mogą użyć zdolności siatkarzy, które przedstawione są za pomocą liter na ich kafelkach.
  • Znacznik bloku – gracze mogą użyć znaczniku bloku, który utrudnia akcję ataku.
  • Rotacja zawodników – gracze mogą wykonać „przejście”, zgodnie z zasadami prawdziwego meczu.

Mechanika i regrywalność

Mechanika
W grze Siatka występują dwie główne mechaniki: rzut kostką i symulacja. Pierwsza z nich opiera się na wykonywaniu akcji warunkowanych przez rzutu kostką. Największą bolączką gier z tą mechaniką jest bardzo często występująca losowość. Oczywiście coraz częściej projektanci starają się ją w jakiś sposób minimalizować. Losowość w Siatce jest wszechobecna, o czym szerzej opowiem w dalszej części recenzji. Mechanika rzutu kostką występuje m.in. w: Rzuć na tacę! i Sagradzie. Gry z mechaniką symulacji próbują modelować rzeczywiste wydarzenia lub sytuacje. W Siatce oczywiście odwzorowany jest mecz piłki siatkowej. Zasady gry planszowej dość realistycznie odwzorowują mecz, jednak, jak sama instrukcja zaznacza, niektóre elementy są inne niż w zasadach siatkówki, aby utrzymać płynność rozgrywki. Gry z mechaniką symulacji to przykładowo: Pax Pamir, w którym wcielamy się w dziewiętnastowiecznych afgańskich przywódców; Wielka pętla – odwzorowująca wyścig kolarski; czy Ognisty podmuch przedstawiający strażaków walczących z pożarem.

Regrywalność
W grze Siatka zawsze wystawia się te same sześć kafelków siatkarzy i zagrywa 12 kart z ręki. Jedyną zmienną rzeczą w grze jest ułożenie kafelków na boisku, ale to tylko sześć pól, więc nie da się tutaj za bardzo mówić o różnorodności. W talii kart taktyki są tak naprawdę 4 rodzaje akcji, co powoduje, że powtarzamy zagrywki bardzo często. Najbardziej zmiennym elementem gry są kostki, bo dzięki nim nigdy nie możemy być pewni co się wydarzy. Siatka ma niską regrywalność, każda partia jest do siebie bardzo podobna i można wykonywać ruchy automatycznie.

Wrażenia z rozgrywki

Gra Siatka urzekała mnie swoim wyglądem. Wprawdzie przedstawia tylko boisko do siatkówki, zawodników i trenerów, ale są oni, w moim odczuciu, dobrze narysowani. Gra jest bardzo schludna i czytelna. Nie występuje przesycenie kolorami. Ilustrator, pan Szyszko, bardzo dobrze odwzorował pozy zawodników w lekko komiksowym stylu.

W Siatce dobrze zostały oddane zasady, które występują w piłce siatkowej. Gracze mogą wykonać do trzech odbić, po których piłka musi znaleźć się po drugiej stronie siatki. Równie dobrze przedstawiają się akcje zagrywki oraz bloki. Cała mechanika gry składa się na całkiem kompletną symulację siatkówki. Jednak największą wadą gry jest jej olbrzymia losowość. Każda akcja opiera się na rzucie kostką. Jedna z nich, kość ruchu, wskazuje kierunki, w których można zagrać piłkę, jednak często zdarza się tak, że piłkę musi być zagrana w tył lub w bok – poza boisko. W takiej sytuacji można ratować się kartą „Rozegranie” i rzucić kostką ponownie, ale wciąż istnieje niemała szansa, że coś pójdzie nie po naszej myśli. Podobnie sprawa ma się przy atakowaniu. Gdy w trzecim rzucie kostką ruchu uda się przebić piłkę na drugą stronę – wykonuje się atak, to oznacza rzut kostką ataku (zieloną) i gdy wynik będzie wyższy niż cyfra na kafelku siatkarza, który był celem, to zdobywany jest punkt, w innym przypadku, zawodnik obronił atak i teraz to przeciwnik rozgrywa turę. Tutaj też sytuację mogą uratować karty akcji (o ile ma się odpowiednią na ręce), ale wciąż istnieje duża szansa, że nam się nie powiedzie. 🙁

Od losowości mogłyby Siatkę uchronić warianty dla zaawansowanych graczy, które notabene nie są skomplikowane. Warianty te wprowadzają między innymi zdolności zawodników. Przykładowo, ci z literą A stają się bardziej precyzyjni w ataku, a ci z literą B mają skuteczniejszy blok. Sprawia to, że gracze starają się tak podawać piłkę, aby atakować zawodnikiem z A i nie celować w zawodników z B. Pomimo tych zdolności, losowość w Siatce wciąż pozostaje duża. Inny wariant, ze znacznikiem bloku, pozwala uchronić najsłabszego zawodnika przy siatce, a ostatni wariant wprowadza „przejścia”, czyli rotację zawodników na boisku, jak ma to miejsce w prawdziwy meczu.

Po rozegraniu pierwszej partii w Siatkę, z podstawowymi zasadami byłam aż oszołomiona tym, jak niewielki mam wpływ na rozgrywkę. Myślałam, że gdy wprowadzę warianty zaawansowane, sytuacja się poprawi, ale niestety nie spełniły one moich oczekiwań. Losowość wciąż pozostała na wysokim poziomie, a ja podczas rozgrywki byłam bezradna i sfrustrowana. Podkreślę jeszcze raz, że gra całkiem dobrze odwzorowuje prawdziwą siatkówkę, dlatego też zaproponowałabym ją dzieciom, aby mogły trochę porywalizować i poznać zasady gry piłki siatkowej. 🙂

Podsumowanie gry Siatka

Siatka to ładnie wydana dwuosobowa gra symulacyjna. Ma bardzo łatwe zasady i krótki czas rozgrywki. Idealnie pasuje na rodzinny stół i do grania z dziećmi, gdyż ma niski próg wejścia, a występująca losowość może wyrównać szanse obu drużyn. Mówiąc o losowości, to trzeba liczyć się z tym, że jest ona wszechobecna i minimalizowana tylko w małym stopniu przez karty oraz warianty zaawansowane. Chociaż te drugie mają swoje pozytywy, ponieważ utrudniają i wzbogacają rozgrywkę. Dzięki nim gra zaczyna przypominać prawdziwy mecz siatkówki.

Gra Siatka od wydawnictwa Egmont przeniesie Was na boisko siatkarskie i z pewnością dostarczy Wam wielu emocji!

Plusy
Dobre przełożenie zasad gry na planszę
Schludne wykonanie
Różne warianty gry
Niski próg wejścia
Minusy
Olbrzymia losowość
Słaba regrywalność
Tylko dla dwóch graczy
6/10

Ocena: 6/10

Dziękujemy Wydawnictwu Egmont  za przekazanie egzemplarza do recenzji.

Więcej informacji o grze znajdziesz na Gramy w Planszówki

Porównaj oferty i dowiedz się więcej o grze w serwisie Planszeo

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka
Multicity

Multicity to prosta gra logiczna dla całej rodziny. Mamy tu jednak klasyczną negatywną interakcję, gdy wspólnie z innymi budujemy jeden obszar gry.

Hornet Games

Zapraszamy do lektury drugiej części artykułu, w której prezentujemy Nie puść Pawia! Nine-minute Kingdom oraz The Suits od wydawnictwa Hornet Games