Slajd powitalny

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉

Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉
Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Gry wydawnictwa Lucky Duck Games — część 9
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Gry wydawnictwa Lucky Duck Games — część 9

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja: Gejsze oraz Gejsze 2 — Herbaciarnie

Katarzyna Olech

04/01/2024

Gejsze od wydawnictwa Nasza Księgarnia to już kultowy tytuł zamknięty w małym pudełku. Wiele można usłyszeć na temat tej genialnej gry opierającej się na czterech akcjach i 21 kartach. Wydawnictwo, idąc za ciosem, postanowiło wydać kolejną część, zatytułowaną Gejsze 2: Herbaciarnie. W nowej odsłonie zobaczymy znane nam już gejsze, jednak nie zabraknie również wielu odmiennych mechanik.

Gejsze to pojedynek dwóch graczy, swoista definicja przeciągania liny. Wiele zależy od obranej strategii, lecz pozostawiono odrobinę miejsca na losowy dociąg kart.

Gejsze 2: Herbaciarnie to przeniesienie podstawowej gry na wyższy poziom. Oprócz przychylności gejsz gracze walczą również o punkty z lampionów, gości i odwiedzonych herbaciarni. W tej grze każdy błąd będzie ważył nasze losy zwycięstwa.

Jak tak mała gra może zaskarbić sobie tyle serc graczy? Czy druga część jest równym następcom Gejsz? Zapraszam do recenzji! 🙂

Gejsze - zawartość

Gejsze mieszczą się w malutkim pudełeczku, co jest bez wątpieniem ogromną zaletą tego tytułu. Świetnie nadają się do wzięcia na piknik, urlop, czy do wyciągnięcia w restauracji, podczas oczekiwania na posiłek. W pudełku znajdziecie:

🔸 7 płytek gejsz — przedstawiają 7 gejsz w różnych kolorach oraz z różnymi atrybutami. Występują trzy gejsze o wartości 2, dwie o wartości 3 oraz po jednej o wartości 4 i 5.
🔹 21 kart prezentów — karty występują w kolorach gejsz i jest ich odpowiednia liczba do wartości płytek gejsz, czyli odpowiednio pięć różowych kart o wartości 5, cztery zielone o wartości 4 itd.
🔸 7 żetonów przychylności — wyznaczają który gracz otrzymał przychylność konkretnej gejszy.
🔹 8 znaczników akcji — każdy z graczy otrzymuje 4 znaczniki akcji w swoim kolorze.
🔸 instrukcja — krótka i klarowna.

Gejsze — skrót zasad

W Gejszach gracze walczą o zdobycie przychylności gejsz. Na stole wykłada się płytki gejsz oraz znaczniki przychylności. Każdy z graczy otrzymuje 4 znaczniki akcji. Odrzuca się również potajemnie jedną kartę z talii.

Na początku swojej rundy gracz dobiera kartę, następnie wykonuje jedną z 4 akcji. Do dyspozycji ma:

  • sekret — połóż na stole rewersem do góry jedną z kart trzymanych w ręku. Tę kartę odkryjesz i położysz przy odpowiedniej gejszy na koniec rundy.
  • eliminacja — spośród kart trzymanych w ręku, wybierz dwie, które wyeliminujesz z gry. Odłóż je zakryte.
  • kompromis — wyłóż trzy wybrane karty z ręki. Spośród nich przeciwnik wybiera jedną kartę i ustawia przy konkretnej gejszy. Dwie pozostałe wędrują do odpowiednich gejsz z twojej strony.
  • podwójny podarunek — wystaw wybrane dwie pary kart. Przeciwnik wybiera jedną parę i ustawia ze swojej strony gejsz. Ty robisz dokładnie to samo po swojej stronie.

Każdy z graczy wykonuje po jednej akcji naprzemiennie. Wykorzystane żetony najlepiej odwrócić, by w ten sposób zaznaczyć ich użycie. Po tym, gdy każdy wykonał wszystkie akcje, sprawdza się, kto otrzymał przychylność każdej z gejszy. Przychylność otrzyma ten gracz, który umieścił więcej kart z odpowiednim prezentem po swojej stronie. W przypadku remisu żeton przychylności pozostaje na środku płytki. Gracz, który przekona do siebie 4 z 7 gejsz — wygrywa. Można również wygrać, gdy przekona się gejsze, które sumarycznie mają wartość większą/równą 11. Jeśli nikt nie spełnił warunków zwycięstwa, gracze rozgrywają kolejne rundy, aż do wyłonienia zwycięzcy.

Gejsze — wrażenia z rozgrywki

Mechanika
W Gejszach występuje kilka mechanik. Według mnie najważniejsze to hand management oraz przeciąganie liny, które jest odzwierciedlone w pewnego rodzaju area majority. Zarządzanie kartami to clue tej gry. Gracze mogą liczyć szanse na dobranie konkretnej karty, mogą podejrzewać, co ma przeciwnik, jaką kartę ukrył przy pomocy akcji sekret lub jakie wyeliminował, bo były dla niego zagrożeniem. Całe sedno gry opiera się na odpowiednim zarządzaniu kartami. Przy wykonywaniu każdej z akcji należy odpowiednio wybrać karty. Tak, żeby nasz przeciwnik miał problemy z wyborem w akcjach kompromis i podwójny podarunek, gdyż pamiętajcie, że to przeciwnik pierwszy decyduje, co zechce wziąć. Area majority objawia się przez przydzielanie kart do odpowiednich gejsz. Ten z graczy, który przydzieli większą liczbę kart przy jednej gejszy, zyska jej przychylności i otrzyma cenne punkty. Balansowanie przychylnością, wiedza, którą gejszę możemy poświęcić, a na których powinniśmy się skupić, również jest bardzo ważnym elementem gry.

Skalowalność
Gejsze to gra wyłącznie dwuosobowa. Jest to taktyczny pojedynek, ukryty pod płaszczykiem kolorowych i radosnych dziewczynek. Nie ma żadnych możliwości na rozgrywkę w większym składzie osobowym lub solo. Karty są odpowiednio policzone i idealnie spinają się z akcjami. Po wykonaniu każdej akcji, na ręce i w talii nie pozostanie ani jedna karta.

Regrywalność
Mam za sobą ponad 50 partii w Gejsze i z pełną świadomością mogę powiedzieć, że jest to gra regrywalna. Zasady banalne, akcje do wykonania tylko cztery i zawsze te same, kart raptem 21. Przyznam, że nie brzmi to, jak „zróżnicowana rozgrywka”. A jednak! Sam pomysł na gameplay jest tak genialny, że każda partia potrafi być inna. Bardzo wiele zależy od otrzymanych kart i to jest w Gejszach najpiękniejsze i najciekawsze.

Myśli jeszcze kilka…
Znaczniki akcji określają sposób, w jaki gracze przydzielą karty. To jakie karty umieścimy przy danej akcji, zależy od nas, lecz często nie możemy być pewni, co weźmie przeciwnik. Wszystkie akcje stawiają nas przed trudnym wyborem, lecz dwie z nich są wyjątkowo ciężkie, gdyż każą nam pogrupować karty, a następnie dać wybór przeciwnikowi. To jest tak proste, a tak niesamowicie działa w tej grze!

Dobór kart jest totalnie losowy. Nie przeszkadza to jednak wcale, bo o to chodzi w tej grze. Dostajesz karty, masz 4 akcje i działaj. Zrób to jak najlepiej. Wiesz, jakich kart można się spodziewać, wiesz, jakie akcje ma przeciwnik, widzisz, karty przy gejszach, więc dużo można wydedukować. Jednak nie da się tej gry policzyć, bo pojawiają się tajne informacje przez akcje sekretów, eliminacji oraz jedną odrzuconą kartę z gry.

Podsumowanie gry Gejsze

Chyba zauważyliście, że jestem wielką fanką gry Gejsze. Szybka, mała gra dla dwóch osób. Taktyczny pojedynek umysłów z lekką losowością. Jeśli jeszcze nie mieliście okazji powalczyć o przychylność gejsz, to polecam partyjkę, bo ten mały tytuł kryje w sobie dużo gry!

Szczególnie polecam Gejsze parom, które nie grają zbyt często, gdyż prostota zasad i ładne wykonanie powinno ich przyciągnąć. Pojedynki o przychylność gejsz nie są bardzo interaktywne, więc myślę, że partyjka w tę karciankę nie zakończy się kłótnią.

Plusy
Małe pudełko.
Dobre wykonanie.
Genialny pomysł na rozgrywkę.
Proste zasady.
Minusy
Losowość.
Remis, oznacza dogrywkę, a te potrafią się ciągnąć przez kilka gier. Wtedy z gry na 20 minut robi się gra na ponad godzinę 🙁

Gejsze 2: Herbaciarnie — zawartość

Pudełko Gejsze 2: Herbaciarnie jest już większe i zawiera adekwatnie więcej komponentów. W środku znajdziecie:
🔸 5 kart herbaciarni (dwustronne: dzień i noc) — tworzą okrąg, po którym będą poruszały się gejsze.
🔹 5 pionków gejsz i 5 podstawek.
🔸 20 kart prezentów — po cztery karty w każdym kolorze o wartościach: 1-4,
🔹 5 płytek gejsz w różnych kolorach wraz z podstawkami.
🔸 8 znaczników akcji (po cztery znaczniki na gracza) — gracze otrzymują identyczne znaczki i wykorzystują je naprzemiennie w dowolnej kolejności.
🔹 4 znaczniki akcji specjalnych (po dwa znaczniki na gracza) — wykorzystywane są w trybie zaawansowanym. Znaczniki te dają dodatkowe akcje i jeszcze więcej możliwości.
🔸 15 znaczników gości (po trzy znaczniki w pięciu kolorach) — wykorzystywane są w trybie trudniejszym i zaawansowanym. Zebranie odpowiedniego zestawu gwarantuje punkty na koniec rundy.
🔹 5 znaczników przychylności gejsz (jeden żeton na gracza) — żetony rozstrzygają remisy,
🔸 9 lampionów — lampiony przydzielane są do gejsz i tym samym podnoszą ich wartość punktową,
🔹 znacznik pierwszego gracza w postaci imbryka.
🔸 instrukcję i przygotowanie gry dla kilku wariantów.

Gejsze 2: Herbaciarnie — skrót zasad

Tryb podstawowy
Zasady gry Gejsze 2: Herbaciarnie w trybie podstawowym są bardzo zbliżone do rozgrywki znanej z pierwowzoru. Gracze otrzymują żetony akcji bardzo podobne do tych z pierwszej części. Za ich pomocą wykonują akcję i dokładają karty do odpowiednich gejsz. Liczba kart w każdym kolorze jest zmienna i sposób podliczania kontroli również się różni od podstawowych Gejszy. Po dołożeniu kart do gejszy, ta rusza się po kartach herbaciarni (rozłożonych dookoła pola gry) o tyle pól, jaka wartość widniała na dołożonej karcie. Gdy wróci do herbaciarni w swoim kolorze, zdobywa punkty, tym samym, gracz, który zdobędzie przychylność tej gejszy, otrzyma wskazane punkty.

Tryb trudniejszy
Dodaje zbieranie zestawów. Gejsze odwiedzające herbaciarnie mogą zabrać stamtąd żeton gościa lub przychylności. Za odpowiedni zestaw żetonów gości, gracze otrzymują dodatkowe punkty. Żetony przychylności rozstrzygają remisy przy rozliczaniu przychylności gejsz. Pozostałe zasady przebiegają bez zmian.

Tryb zaawansowany
W tym trybie gracze otrzymują dwa dodatkowe znaczniki. Gracze mogą wykorzystać otrzymane żetony podczas wykonywania akcji kompromis i podwójny podarunek. Nowe żetony pozwalają wymienić karty wyłożone, jako oferty dla przeciwniki. Nieużyte żetony akcji specjalnych warte są 2 punkty zwycięstwa. Pozostałe zasady przebiegają bez zmian.

Grę Gejsze 2: Herbaciarnie wygrywa gracz, który zdobędzie przychylność 4 gejsz. Jeśli nikt tego nie dokona w pierwszej rundzie, należy zapisać zdobyte przez graczy punkty i rozegrać drugą rundę. Tę również wygrywa gracz, który zdobędzie przychylność czterech gejszy lub osoba z największą liczbą punktów z dwóch rund.

Gejsze 2: Herbaciarnie —
wrażenia z rozgrywki

Mechanika
W Gejszach 2: Herbaciarnie znajdziecie te same mechaniki, co w pierwowzorze. Jednak w tym tytule jest ich nawet więcej. Dochodzi na przykład mechanika set collection, w trybie trudniejszym, w którym to odwiedzając herbaciarnie, zdobywamy żetony gości, a odpowiednie ich skompletowanie przynosi graczom punkty. W drugiej części znajdziecie również area movement, czyli ruch po obszarach i chodzi tu oczywiście o poruszanie się naszymi gejszami po tytułowych herbaciarniach. Również w tym tytule ważną rolę odgrywa przeciąganie liny, które działa podobnie, jak to w pierwszej części. Jeśli lubicie gry z tą mechaniką, powinniście sprawdzić również Syndykat zbrodni i Star Wars: the deckbuilding games.

Skalowalność
Pomimo trzech trybów i dodatkowego wariantu w grę Gejsze 2: Herbaciarnie nie można rozegrać partyjki w więcej niż dwie osoby. Opisywane gry pod tym względem są bardzo podobne. Również w tej części gracze toczą pojedynek jeden na jeden.

Regrywalność
Gdy napisałam, że Gejsze są dla mnie regrywalną grą, to przy Gejszach 2 pomnóżcie tę regrywalność razy trzy. Głównie ze względu na dodatkowe warianty i tryby gry. Sama podstawowa wersja jest już urozmaiconą wersją pierwszej część. Dochodzi w niej druga warstwa, na którą trzeba zwracać uwagę i która bardzo podnosi regrywalność. Kolejne tryby tylko podbijają różnorodność gry i powodują, że Gejsze 2 się nie znudzą.

Myśli jeszcze kilka…
Gejsze 2: Herbaciarnie
w trybie podstawowym są całkiem podobne do pierwszej wersji, jednak sposób kombinowania jest nieco inny. Przez to, że liczy się suma kart, to już nie jesteśmy tak skłonni oddawać tych wyższych kart, ale jednak żetony akcji zmuszają nas do podejmowania ciężkich decyzji. Dodatkowo dochodzi warstwa ze spacerowaniem gejsz po herbaciarniach. Każda karta przesuwa gejsze i również o tym trzeba myśleć podczas gry. Tak wykalkulować, aby gejsze zatrzymała się na swojej herbaciarni i aby jeszcze zdobyć jej przychylność i zyskać cenne punkty.

Tryb trudniejszy wprowadza kolejną aspekt, na który trzeba zwracać uwagę podczas gry. Już nie tylko koncentrujemy się na przeciągnięciu przychylności na naszą korzyść, nie tylko staramy się wzmocnić punktowo odpowiednią gejszę, ale jeszcze musimy zwrócić uwagę na to, czy weźmiemy żeton, jaki to będzie żeton, co on nam da. Gra robi się już trudna. Nie tyle w zasadach, co w dobrym rozegraniu i planowaniu ruchów. Wynosi ona podstawowe gejsze na mega wysoki poziom rozkminiania. Pytanie tylko, czy nie jest to lekko przekombinowane. Moim zdaniem, ten tryb balansuje na tej granicy i jest ciut, ciut od przekroczenia go.

Tryb zaawansowany wprowadza dodatkowe żetony, które można dołączyć do akcji. Nie jestem zwolenniczką tego trybu. Żetony wprowadzają dużo chaosu i dodają dozę niepewności, gdyż od teraz musimy bacznie uważać na karty, które dajemy przeciwnikowi. W pewnym stopniu żetony akcji specjalnych niwelują losowość, gdyż jeśli układ przedstawiony przez gracza nam się nie podoba, możemy go zamienić albo na losową kartę z talii albo na wybrane przez nas karty z ręki. Dla mnie jednak to już jest za dużo i uważam ten pomysł za przekombinowany.

W Gejszach 2 został wyeliminowany problem, który miałam z pierwszą częścią. Chodzi mi o nieograniczoną liczbę rund, gdy nie został wyłoniony zwycięzca. W nowej odsłonie zawsze zagramy dwie rundy, a zwycięży ten, który sumarycznie zdobył więcej punktów, co wydaje mi się bardzo sprawiedliwe. Z minusów mamy tu znów pojawiającą się losowość, choć ukrytych kart jest mniej niż w Gejszach. W całej grze nie zagrają tylko dwie karty wyeliminowane przez graczy. Dwie karty będą sekretnie dodane. Resztę można poniekąd wyliczyć, ale nie jest to takie proste. Dla mnie odpowiednie obliczenie, gdzie przemieści się gejsza i jaki żeton weźmie, a przy okazji zwracanie okazji, przy której gejszy zyskuję przychylność, jest bardzo trudne. Gejsze 2: Herbaciarnie zajmują też trochę więcej miejsca na stole niż pierwsza część.

Podsumowanie gry
Gejsze 2: Herbaciarnie

Gejsze 2: Herbaciarnie to zdecydowanie trudniejsza odsłona gry Gejsze. Więcej kombinowania i więcej gry w grze. Wciąż jest to pojedynek dwóch umysłów, jednak tym razem trzeba liczyć i zwracać uwagę na więcej rzeczy. Musimy odpowiednio balansować między przychylnością gejsz, a ich podróżami po herbaciarniach i zdobytymi punktami. Poleciłabym tę grę fanom pierwszej części oraz graczom zaawansowanym, którzy szukają szybkiego przerywnika lub ciekawej i nie takiej łatwej gry dwuosobowej 🙂.

Ja jednak pozostanę wierna podstawowym Gejszom, a drugą część będę wyciągać sporadycznie, gdyż jest dla mnie lekko przekombinowana.

Plusy
Kilka trybów i wariantów rozgrywki.
Ambitny tytuł w małym pudełku.
Porządna jakość komponentów.
Dobry stosunek ceny do zawartości i grywalności.
Duża regrywalność.
Minusy
Wciąż lekka losowość.
Niektóre tryby wydają mi się przekombinowane i tylko niepotrzebnie utrudniające rozgrywkę.

Dziękujemy Wydawnictwu Nasza Księgarnia za przekazanie egzemplarzy obu gier do recenzji!
Porównaj oferty i dowiedz się więcej o grach w serwisie Planszeo.

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka

Czas na kolejne Kacze Hity! Tym razem od Lucky Duck Games bierzemy od na tapet Wielce Imponujące Budowle oraz Poszły Konie! Sprawdźcie, co o nich sądzimy!

Zapraszamy do kolejnego artykułu o grach wydawnictwa Lucky Duck Games! Przedstawimy w nim wrażenia z przetrwania w Final Girl oraz pojedynków w Meczu Stulecia.