Slajd powitalny

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉

Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉
Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Gry wydawnictwa Albi Polska #4 — imprezówki
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Gry wydawnictwa Albi Polska #4 — imprezówki

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja: Sagrada — moc dodatków

Daria Raczkowska

22/04/2023

Wydanie przez wydawnictwo FoxGames Sagrada: Chwała zainspirowało mnie do napisania recenzji, gdzie porównam i postaram się opisać wszystkie wydane do tej pory dodatki do, chyba kultowej już, Sagrady. Czy to mi się uda, czy przekażę w odpowiedni sposób mój zachwyt nad tą grą? Przynajmniej spróbuję.

Recenzję gry podstawowej znajdziecie na naszej stronie tutaj. W poniższej publikacji zawarłam skrót zasad Jeszcze więcej Szkła i tryptyku: Pasja, Życie oraz Chwała. Dodatkowo przedstawię swoje wrażenia z połączenia ze sobą wybranych, ale także wszystkich dodatków. Jeżeli jesteście ciekawi jak gra się w Sagradę, w jej całej okazałości, to zapraszam do lektury.

Autor: Adrian Adamescu, Daryl Andrews

Ilustrator: Peter Wocken

Liczba graczy:  2-6

Czas rozgrywki: 40-90 minut w zależności ile dodatków łączymy i w ile osób gramy

Wiek: 12+ (przy połączeniu wszystkich dodatków: 14+)

Polski Wydawca: FoxGames

Mechaniki w każdym dodatku: Dice Rolling, Open Drafting,Pattern Building, Set Collection

Sagrada Chwała wprowadza: Contracts, End Game Bonuses, Grid Coverage

SCD: Cały zestaw dodatków 326zł (Jeszcze Więcej Szkła: 89zł, Każda część trypytku: 79zł)

 

Sprawdź dodatki Sagrada na stronie wydawcy: Jeszcze Więcej Szkła, Pasja, Życie, Chwała
Porównaj wszystkie dodatki Sagrada na stronie Planszeo! Jeszcze Więcej Szkła, Pasja, Życie, Chwała

Co znajdziemy w środku?

Poniżej opiszę po kolei, co znajdziemy w każdym z pudełek. Na wstępie zaznaczę, że żaden z dodatków nie odbiega od pozostałych jakością, czy stylem wykonania. Jeżeli znacie już grę podstawową Sagrada, to zawartość modułów Was nie zaskoczy. Jeżeli są kości, to materiałem i kolorystyką świetnie pasują do podstawowych. Podobnie jest z kartami czy pozostałymi elementami. Świetna jakość wykonania i ogromna spójność. Jak na stole rozłożymy całą grę, nie sposób rozróżnić dodatków od podstawki. Co ciekawe każdy dodatek składa się z 2-3 modułów, które możemy wybierać niezależnie od siebie. W każdym pudełku znajdziemy instrukcję, a oprócz niej:

Jeszcze Więcej Szkła:

    • 2 ramki witraży
    • 2 karty narzędzi
    • 40 kostek
    • 12 znaczników uznania
    • 2 znaczniki punktów gracza
    • 6 kart wzorów witraży
    • 6 planszetek prywatnego zasobu szkła
    • 6 kart celów indywidualnych
    • tacka na kostki

Pasja

    • 6 planszetek rzadkiego szkła
    • 6 kostek rzadkiego szkła
    • 6 kart celów grupowych
    • 7 kart celów indywidualnych
    • 6 kart inspiracji

Życie

    • 2 karty narzędzi
    • 12 mistrzowskich kostek
    • 6 kart celów grupowych
    • 22 karty czeladników
    • mistrzowska plansza
    • 12 kart wzorów witraży

Chwała

    • 6 planszetek ograniczeń
    • 18 kostek szarego szkła
    • 12 kart rozkwitu
    • 3 karty grafitowych narzędzi
    • 15 kart pionierów
    • 9 kart rywalizacji
    • 3 karty szarego szkła

Zasady i mechaniki gry

Podstawowa mechanika i ogólne zasady umieszczania kostek w witrażach nie zmieniają się. Więc opiszę tylko pokrótce dodatkowe zasady z poszczególnych dodatków.

Jeszcze Więcej Szkła
Zaczynając od Jeszcze Więcej Szkła, wprowadza on możliwość gry w 6 osób. Dokłada wzory i ramki witraży, kostki i planszetki prywatnego zasobu szkła. Wybierając wariant gry w 6 osób, zasady niczym nie odbiegają od podstawowych. Możemy zdecydować się na inne cele indywidualne, które super urozmaicają znane z podstawki sumowanie oczek danego koloru.

Większą zmianą w mechanice jest moduł z planszetkami prywatnego zasobu szkła. Na początku rozgrywki każdy z graczy wybiera po dwie kostki z dostępnych kolorów, rzuca nimi i układa na swojej planszetce. W każdej z rund wybieramy jedną kość z ogólnej puli wyboru, a drugą z planszetki. Zasady układania kostek w witrażu pozostają bez zmian.

 Pasja

Czas na pierwszą część tryptyku. Pasja zawiera w sobie dwa moduły: Inspiracji oraz Rzadkiego Szkła.

Pierwszy z nich wprowadza Karty Inspiracji, które dają dodatkowe umiejętności. Każdy z graczy otrzymuje jedną kartę na początku rozgrywki i w zależności od jej treści, może wykorzystywać jej moc. Karty są dobrze wyskalowane i żadna z nich nie daje znacznej przewagi.

Moduł Rzadkiego Szkła to nowe kostki! Można dobrać jedną na grę, a ich koszt jest różny w zależności od wylosowanej planszetki. Takie kostki są kolorystycznym jokerem, ale ich wartość jest brana pod uwagę i należy przestrzegać standardowych zasad przy umieszczaniu ją w witrażu.

Życie

Moduł Mistrzowski wprowadza nieco inne kostki. Nie mają one kropek, ale strzałki, które wskazują na miejsca w witrażu, za których odpowiednie uzupełnienie można otrzymać, lub stracić punkty. To pierwszy moduł, który wprowadza ujemną punktację do Sagrady. Mistrzowskie kostki układamy na planszetce, gdzie pokazany jest ich koszt i możemy je pozyskać, gdy wydamy kostkę określonego koloru lub wartości. Kostki są pomarańczowe i nie mają wartości, więc układamy je w dowolnym miejscu, pod warunkiem że nie będzie ona dotykała innej kostki o tym samym kolorze.

Kolejnym modułem w Życiu jest Moduł Czeladników. Wprowadza on karty Czeladników, których użycie pozwala na pozyskanie dodatkowej zdolności lub warunku punktowania. Aby zdobywać karty czeladników, należy grać z przeznaczonymi wzorami witraży, na których znajdują się specjalnie oznaczone pola. Położenie dowolnej kostki w takim miejscu pozwala na odkrycie dwóch kart i wybranie jednej z nich.

Chwała

Najnowsza część tryptyku – Chwała wprowadza tym razem aż 3 moduły.

Moduł Szarego Szkła wprowadza szare kostki, planszetki z zadaniami ich umieszczania i karty odnoszące się do nich. Dokładne zasady układania szarych kostek na witrażach w każdej rundzie mogą być inne w zależności od wylosowanej planszetki. Ogólne zasady nie odbiegają od tych nałożonych na kostki podstawowe.

Moduł Pionierski wprowadza swego rodzaju cel grupowy. Punkty za niego otrzymuje pierwszy z graczy, który go spełni. Na grę wykładane są trzy karty.

Moduł Rozkwitu to drugi z modułów, gdzie można stracić punkty. Na początku rozgrywki każdy z graczy otrzymuje dwie Karty Rozkwitu, na których określone są dodatkowe cele indywidualne. Gracz może zachować obie, jedną lub żadną z kart. Decyzja ta jest istotna, ponieważ za niespełnienie wymagań określonych na karcie, na koniec gry dostaje się punkty ujemne.

Skalowalność i regrywalność

Skalowalność

Zależnie od tego, czy zdecydujemy się na grę z Jeszcze Więcej Szkła, czy nie, rozgrywka może być od 2 do 4 lub 6 osób. Jeżeli chcemy połączyć wszystkie dodatki i zagrać w szóstkę, trzeba się przygotować na dość długą, skomplikowaną i pełną losowości rozgrywkę. Optymalnie jest wybrać jedną cześć tryptyku i wtedy gra w 6 osób jest całkiem przyjemna. Poza tym skalowalność nie zmienia się bardzo w porównaniu do oceny Kasi z podstawki. Nadal przy grze 2- i 3- osobowej, mamy możliwość trochę „poprzeszkadzać” przeciwnikowi. Przy większej liczbie graczy lepiej skupić się na swoim witrażu.

Regrywalność

Podobnie jak przy podstawowej wersji Sagrady, regrywalność jest bardzo duża. Przy Jeszcze Więcej Szkła i Wspaniałe Fasady dochodzą dodatkowe karty celów, wzory witraży, których mechanikę działania znamy z podstawki. Mamy też nowe karty pomocy, dostępne w dwóch częściach, które mogą rozbudować wachlarz możliwości, na który Kasia w swojej recenzji zwróciła uwagę.

W każdej części znajdziemy także rozbudowania, które wprowadzają dodatkowe zmienne. Myślę, że największą regrywalnością charakteryzuje się Chwała, ze względy na karty rozkwitu, których wybór warunkuje dalsze decyzje w trakcie gry. Niemniej jednak podkreślę jeszcze raz, że wszystkie moduły, oparte są na głównej części, dlatego można w nie grać i grać i żadna rozgrywka nie będzie taka sama.

Wrażenia z rozgrywki

Pierwszy dodatek, jaki miałam to Jeszcze Więcej Szkła. Jest to część nie  tak bardzo rozbudowana jak kolejne rozszerzenia, ale daje możliwość gry w więcej osób. Jest to istotne dla mnie, ponieważ większość tego typu gier jest dla 4 graczy i przy większej ilości chętnych jest problem. Różni się też od innych, ponieważ wprowadza zmianę w mechanice doboru kostek. Przyznaję się, że po moduł z Prywatnym Zasobem Szkła sięgam rzadko, ponieważ lubię ten element losowości i nadzieję do ostatniej tury, że dojdzie mi ta potrzebna kostka. Prywatny zasób szkła zmniejsza takie prawdopodobieństwo dwukrotnie, ponieważ połowę kostek, jakie umieścimy w witrażu, znam już na początku gry. Co jest super i co używam w każdej rozgrywce Sagrady (też zdarza mi się pożyczyć do innych gier),  to tacka do rzutów kostek. Dosyć mała i na 6 osób średnio starcza, ale w innych wariantach dzięki niej kostki nie uciekają ze stołu ani nie wpadają na planszę. 

W Pasji bardzo lubię Karty Inspiracji. Dają umiejętności na całą grę. Dzięki nim niejednokrotnie uniknęłam wydania znaczników uznania na karty pomocy. Można więc podsumować, że są one indywidualną, stałą kartą pomocy. Rzadkie Szkło nie jest bardzo rozbudowanym modułem, ale urozmaica cele indywidualne.

W Życiu mamy 12  kart witraży, co daje 24 wzory. Nie jest to dużo i granie tylko z modułem czeladników może być monotonne. Kostki Mistrzowskie dobrze umieszczone pozwalają na zdobycie dodatkowych punktów, ale też nie w liczbie dającej przewagę. Z realnej zalety to możliwość zastosowania mistrzowskiej kostki jako koła ratunkowego, gdy nie mamy szansy umieścić kostki z puli wyboru. Jeżeli planujecie zakup jednego dodatku, akurat samo Życie bym odradzała.

No i najnowszy dodatek – Chwała – jest to najbardziej rozbudowana część z tryptyku. Sam moduł z szarymi kostkami jest dużym urozmaiceniem. Pierwszy raz po 10 rundzie w woreczku zostaną kostki, dlatego nie można zaplanować ani wyliczyć, jakiego koloru będą one w ostatnich rzutach. Gdy o tym zapomniałam, to straciłam całkiem sporo punktów, bo czekałam na potrzebny kolor, który jednak nie wypadł. Dodatkowo 39 kart, wśród których są głównie nowe cele. Granie w całości z tym dodatkiem, obliguje gracza do jeszcze większej ilości myślenia, analizowania ruchów.

Myślę, że ze wszystkimi dodatkami warto jednak usiąść maksymalnie w 4 osoby. Złożoność gry, a raczej ilość elementów powoduje, że nawet przy dużym stole, w 6 osób nie jest komfortowo. Dodatkowo wszystkie dodatki w jednej grze to już zdecydowanie za dużo. Karty z jednej części nie tyle, co wykluczają realizację celów z drugiej, ale bardzo utrudniają. Nie jest też możliwe spełnienie w zadowalającym stopniu, w połączeniu wszystkich warunków i trzeba wybierać, co da więcej korzyści. Można po grze wtedy analizować, jaka ścieżka była lepsza, ale to już debata prawie jak nad euro, no i złożoność rozgrywki też jest podobna. Dlatego, pomimo że lubię grać w Sagradę, to co za dużo to niezdrowo, sięgając po tą grę, preferuję maksymalnie dwa dodatki lub 4 moduły.

Warto podkreślić, że każdy z opisanych wyżej modułów można grać samodzielnie z podstawką. W sumie 4 dodatki to aż 8 samodzielnych urozmaiceń. W dość dużym skrócie mamy: 3 grupy celów indywidualnych, 3 grupy celów grupowych, jedna zmiana mechaniki doboru i 3 dodatkowe inne zmiany. Każda z kart tej serii jest odpowiednio oznaczona, co pozwala sprawnie rozdzielić modułu po zakończonej rozgrywce. 

Podsumowanie

“W Sagradzie także kości są kolorowe, piękne i zdecydowanie bardziej magiczne niż te użyte w Księdze Czarów” – tak rozpoczęłam podsumowanie przy tamtej grze pojedynkowe. Tak rozpocznę i tu. Klimat gry się nie zmienia. Każdy dodatek to inne rozszerzenie. Nie ma dwóch modułów, które jakoś do siebie nawiązują i mogłabym je ze sobą zestawić.

Jakbym miała polecić, na które dodatki warto się zdecydować, które wprowadzają najwięcejm to zdecydowanie Jeszcze Więcej Szkłagdy znudziła nam się mechanika doboru kostek lub Chwałę – gdy brakuje nam dodatkowego koloru i poziomu trudności.

Plusy
Dodatkowe karty narzędzi, witraży i celów
Różnorodność rozszerzeń
Możliwość łączenia modułów z różnych dodatków
Spójność
Dobrze oznaczone karty modułów
Minusy
Przy wyborze wszystkich dodatków, niemożliwe jest spełnienie wszystkich celów
8.5/10

Ocena: 8,5/10

Dziękujemy Wydawnictwu FoxGames  za przekazanie egzemplarza do recenzji!
Porównaj oferty i dowiedz się więcej  o grze w serwisie Planszeo.

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka

W tym artykule przedstawimy Wam trzy gry imprezowe od wydawnictwa Albi. Lubicie łączyć główkowanie z zabwą? Jeśli tak, to na pewno znajdziecie coś dla siebie!

Zapraszamy do trzeciej już części artykułu o grach wydawnictwa Albi. W tym wpisie omawiamy serię Parki oraz Szlaki, pięknie zilustrowane tytuły o przyrodzie.