Recenzja: Siatka — Punkt! Set! Mecz!
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Recenzja: Siatka — Punkt! Set! Mecz!

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Wydarzenie Na mieście
Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja: Ekosystem — odkryj piękno natury!

Katarzyna Olech

06/04/2022

Ekosystem jest rodzinną grą karcianą z przepięknymi ilustracjami Martyny Szpil. W grze będziemy tworzyć przyrodnicze krainy, przeplatane rzekami i łąkami, wśród których znajdziemy wiele zwierząt i owadów. Powstanie w ten sposób ekosystem. Jego wartość zależna będzie od harmonii pomiędzy fauną i jej otoczeniem. Gracze będą decydować, gdzie i którą kartę umieścić w swojej krainie. Zwierzęta są zależne od siebie i dzięki tym powiązaniom gracze zdobywają punkty i przybliżają się do zwycięstwa!

Twórz przepiękne krainy i spraw, by to Twój Ekosystem działał najlepiej! Układaj, kombinuj i wygrywaj na łonie natury!

Autor: Matt Simpson
Ilustrator: Martyna Szpil
Liczba graczy: 2-6
Czas rozgrywki: 20 min
Wiek: 8+
Polski Wydawca: Nasza Księgarnia
Głowna mechanika: Card Drafting, Set Collection
SCD: 59 zł

Sprawdź Ekosystem na stronie wydawcy
Porównaj ceny na Planszeo
Ekosystem w serwisie Gramy w Planszówki

Kilka słów o twórcach

Matt Simpson jest początkującym projektantem gier planszowych. W swoim dorobku ma dopiero dwie gry. Pierwszym zaprojektowanym przez niego tytułem był Search and Survive – kooperacyjna gra karciana o walce z plagą zombie.  Kolejnym tytułem Simpsona jest omawiany Ekosystem. Na początku lata 2022 roku, za granicą ma ukazać się samodzielny dodatek zatytułowany: Ecosystem: Coral Reef, w którym buduje się podwodne krainy. Mam nadzieję, że rozszerzenie w przyszłości pojawi się również w polskiej wersji językowej dzięki Wydawnictwu Nasza Księgarnia.

Martyna Szpil jest młodą graficzką pochodzącą z Katowic. W swoim dorobku ma wykonanie ilustracji do książki dla dzieci o podróżach oraz kart artefaktów z gry Champions of Nexum. Od niedawna współpracuje również z Wydawnictwem Nasza Księgarnia. W angielskiej i niemieckiej wersji gry Ekosystem rysunki na kartach wykonała Lindsay Falsone. Szpil odpowiada za wszystkie ilustracje w wersji polskiej. Uważam, że dzięki jej obrazom gra jest odświeżona, a karty są bardziej realistyczne. Prace Martyny możecie oglądać na stronach: https://www.artstation.com/kajuart i https://www.behance.net/szpilArt

Co znajdziemy w pudełku?

W przepięknym i poręcznym pudełku Ekosystemu znajdziemy:
  • 130 kart zwierząt, łąk i rzek,
  • 6 dwustronnych kart pomocy,
  • notes punktacji
  • ołówek,
  • instrukcję.

Na kartach występuje: 9 rodzajów zwierząt oraz łąki i rzeki. Karty pomocy są wielkości kart do gry i zawierają informacje dotyczące punktacji. Notes punktacji ma pokaźną liczbę kartek z tabelami wyników po obu stronach. Do gry został dołączony ołówek z logiem Naszej Księgarni, co jest przemiłym akcentem od strony wydawcy 🙂. Instrukcja jest bardzo przejrzysta, posiada przykłady punktacji przy opisie każdej karty. Samo pudełko gry jest zgrabne i nie zajmuje dużo miejsca.

Skrót zasad gry Ekosystem

Na początku gry w Ekosystem wszyscy otrzymują 11 kart. Każdy z graczy wybiera 1 z ręki i kładzie ją zakrytą przed sobą. Gdy wszyscy będą gotowi, karty należy równocześnie odwrócić. Jeśli jest to pierwsza karta, można ją położyć w dowolnym miejscu. Każda kolejna dokładana jest tak, by stykała się bokiem z tymi już wyłożonymi. Gracze będą układać karty w 5 kolumnach i 4 rzędach, tworząc w ten sposób prostokątną krainę, liczącą 20 kart.

Po dołożeniu zwierzęcia, rzeki lub łąki do krainy, pozostałe karty przekazuje się osobie siedzącej z lewej strony. Następne tury przebiegają identycznie, jak opisano powyżej do momentu dołożenia do krainy dziesiątej karty. Ostatnia karta nie jest przekazywana i zostaje na ręce. Tak kończy się pierwszy etap gry. W kolejnym, każdy gracz otrzymuje 10 nowych kart i rozgrywka przebiega jak w etapie pierwszym, z tą różnicą, że karty przekazywane będą w prawą stronę.

Sednem gry Ekosystem są dokładane karty. Każda z nich zdobywa punkty w inny sposób. Niektóre nabywają wartości, gdy  sąsiadują ze sobą, w innych trzeba mieć spełniony odpowiedni warunek, jeszcze inne punktują tylko u graczy, którzy mają ich najwięcej. Na koniec gry zapisuje się punkty zdobyte z każdego rodzaju karty. Gdy któreś zwierzę nie zdobyło punktu uznawane jest to za lukę w ekosystemie, co skutkuje utratą punktów. Zwycięzcą zostaje gracz z największa liczbą punktów.

Mechanika, skalowalność
i regrywalność

Mechanika
Główną mechaniką Ekosystemu jest zamknięty draft. Polega on na wybraniu przez graczy 1 z kart trzymanych w ręku, a pozostałe przekazywane są sąsiadowi. Z otrzymanych kart ponownie wybiera się 1 kartę, a resztę podaje się osobie obok. Za każdym razem gracze dostają i przekazują coraz mniej kart. Ten sam element rozgrywki występuje w 7 Cudach Świata i recenzowanym przez nas Parku Smoków.  W grze można znaleźć również mechaniki pattern building i set collection, czyli budowanie wzorów i zbieranie zestawów. Wartość punktowa kart zależy od tego, w jaki sposób są one ułożone (z czym sąsiadują). Dla przykładu lis jest wart 3 punkty, tylko wtedy gdy nie sąsiaduje z wilkiem ani niedźwiedziem. „Wzory” w Ekosystemie nie są tak oczywiste, powstają dopiero w momentach, gdy karty otoczone są przez odpowiednie jednostki, które zapewnią im punkty. Podobne mechaniki można znaleźć w Kamiennej Mandali, Zamkach Burgudnii, Canvas czy Amazonii.

Skalowalność
W Ekosystem może grać od 2 do 6 graczy, jednak wariant dwuosobowy różni się od podstawowych zasad. W rozgrywce występuje gracz wirtualny, który losowo wybiera swoje karty. Nie rywalizuje on z pozostałymi w większości kategorii, liczy się jedynie jego liczba wilków i rzek.  Dużo więcej zabawy i kombinowania jest w partiach z liczbą graczy powyżej trzech. W takim składzie mocniejsze znaczenie mają karty, które punktują tylko wtedy, gdy posiada się ich więcej niż przeciwnicy.

Regrywalność
W Ekosystemie znajdziemy 130 kart. W mniejszym gronie graczy nie zobaczymy ich wszystkich w ciągu jednej partii. Dodatkowo układ przetasowanych kart będzie za każdym razem inny, co poskutkuje różnicami między rozgrywkami. Gracze będą obierali inne strategie, w zależności od tego, co dostaną od sąsiadów. Rdzeń gry i zależności między zwierzętami pozostaną niezmienne, jednak cała kraina z pewnością będzie wyglądała inaczej.

Wrażenia z rozgrywki

Cieszę się za każdym razem, gdy na stole ląduje Ekosystem. Pomimo rozegrania już kilkunastu partii, wciąż mam ochotę na kolejną. Gra osadzona jest w przepięknym klimacie dzikiej natury. Naprawdę czuć to, że tworzymy ekosystem i że karty są od siebie zależne. Kombinacji jest dużo, bo przykładowo: niedźwiedź powinien być obok pstrąga, a pstrąg chciałby sąsiadować z rzeką, a rzeka powinna być jak najdłuższa i najlepiej, żeby latały przy niej ważki. Wymieniłam tylko 4 rodzaje kart, a kombinacji i wyborów jest znacznie więcej! Mimo tego rozgrywka w Ekosystem jest dość szybka. Gra może być wyciągana na stół, gdy goni nas czas lub jako fillerek między cięższymi tytułami. Idealnie sprawdzi się również do wprowadzenia początkujących graczy. Jednak trzeba uważać, bo po zakończeniu rozgrywki występuje syndrom kolejnej parii i tak 20-minutowa gra może zmienić się w ponad godzinne budowanie kilku przyrodniczych krain. Ekosystem przypomina mi grę: Kaskadia, ze względu na klimat i mechanikę zwierząt punktujących w zależności od układu.

Jak już wspominałam, bardziej podobały mi się partie, w których uczestniczyło więcej graczy. Dwuosobowe gry też są przyjemne, jednak brakuje rywalizacji związanej z liczbą wilków i długością rzeki, gdyż zazwyczaj obaj gracze zyskuje za nie punkty. Przy większej liczbie osób, nawet gdy widać, że ktoś ma dużą przewagę, zawsze można spróbować bić się o drugie, czy trzecie miejsce, gdyż brak punktów w tej kategorii kart zapewni nam lukę w ekosystemie, a tego wolelibyśmy uniknąć.

Decyzje w Ekosystemie trzeba podejmować w momencie otrzymania karty i starać się opierać na nich swoje przyszłe ruchy. Nieodłącznym elementem rozgrywki jest obmyślenie sobie pewnego układu i dostosowywanie swoich planów do otrzymywanych kart. W rozgrywkach dwuosobowych, w tym wymiarze jest łatwiej, gdyż można zapamiętać układ kart i liczyć na to, że za dwie tury znów będą w naszym posiadaniu. Przy większym gronie ta możliwość praktycznie znika. Jednak im więcej osób w grze, tym więcej kart w obiegu. Przy mniejszym gronie zdarzały się partie, w których został wyłożony tylko jeden zając, czy orzeł. W rozgrywkach 4+osobowych więcej kart jest w użyciu i takie sytuacje występują rzadziej.

Wykonanie Ekosystemu zasługuje na wielki plus, a instrukcja jest pełna przykładów, karty są zrobione z grubej tektury, mają graficzny opis punktacji i prześliczne ilustracje. Jedynymi minusami gry są: mało szczegółowe informacje na kartach pomocy oraz to, że zakoszulkowane karty nie zmieszczą się do pudełka.

Podsumowanie gry Ekosystem

Ekosystem jest idealnym tytułem między cięższymi planszówkami lub dla mniej doświadczonych graczy. Świetnie sprawdzi się również na rodzinnym stole. Wykorzystując mechanikę draftu, przenosi nas do dzikich, przyrodniczych krain. Gra cieszy oko, ma szybko przyswajalne zasady oraz mieści się w małym pudełku. Rozgrywka jest nieprzewidywalna i angażująca. Wymaga obserwacji rywali i planowania swoich przyszłych ruchów.

Mnie Ekosystem zachwycił swoją prostotą zasad, pięknem i niebanalną rozgrywką. Jeśli właśnie tego szukacie w planszówkach, koniecznie sprawdźcie ten tytuł! 🙂

Plusy
dobrze wykonane karty z prześlicznymi ilustracjami
dobrze napisana instrukcja z wieloma przykładami i dokładnym opisem punktacji
łatwe zasady
syndrom kolejnej partii
do gry dodano notes punktacji i ołówek
Minusy
karty pomocy mogłyby być bardziej szczegółowe
w pudełku nie mieszczą się karty w koszulkach
9/10

Ocena: 9/10

Dziękujemy Wydawnictwu Nasza Księgarnia za przekazanie egzemplarza do recenzji.

Więcej informacji o grze znajdziesz na Gramy w Planszówki

Porównaj oferty i dowiedz się więcej o grze w serwisie Planszeo

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka
Siatka

Siatka to dwuosobowa gra, która przenosi emocje z siatkarskiego boiska na planszę. Gracze wcielają się w dwie drużyny i rzutem kostką wykonują wszelakie akcje.

Multicity

Multicity to prosta gra logiczna dla całej rodziny. Mamy tu jednak klasyczną negatywną interakcję, gdy wspólnie z innymi budujemy jeden obszar gry.