Slajd powitalny

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉

Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉
Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Jesienne premiery od wydawnictwa Ogry Games
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Jesienne premiery od wydawnictwa Ogry Games

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja: Królestwo w Dolinie

Edyta Dzwonkowska

08/05/2022

Królestwo w dolinie to nowość od wydawnictwa FoxGames. Rozgrywka toczy się w urokliwej dolinie, w której mieszkają przedstawiciele wszystkich nacji, jednak brakuje w niej Króla. W trakcie rozgrywki gracze będą starali się udowodnić, że są najlepszymi kandydatami, poprzez zakładanie zakonów rycerskich, aranżowanie małżeństw, dbanie o królewski skarbiec czy zyskiwanie poparcie obywateli.

Cieszcie się najlepszą reputacją wśród poddanych i sprawdźcie się w roli Króla. Zapraszam Was do baśniowego i kolorowego Królestwa w Dolinie!

Autor: Hans van Tol
Ilustracje: David Cochard
Liczba graczy: 2-4
Czas rozgrywki: 45 minut
Wiek: 10+ (myślę, że 8 latek również spokojnie opanowałby zasady)
Wydawca: FoxGames
Mechaniki: Grid Movement, Set Collection, Modular Board
SCD: 159 zł

Sprawdź Królestwo w Dolinie na stronie wydawcy!
Porównaj na stronie Planszeo!
Odwiedź stronę Gramy w Planszowki!

Kilka słów o twórcy Królestwa w Dolinie

Hans van Tol to niderlandzki projektant i wydawca gier planszowych, który swoją przygodę rozpoczął w 2003 roku. Jego pierwszym dziełem była De Ontembare Stad z 2004 roku, która zdobyła Duth Game Prize. Innymi tytułami stworzonymi przez tego twórcę są między innymi Opera (2009), Skyline of the World (2005) czy Rotterdam (2007). Gry Hansa możecie zobaczyć również na jego stronie.

David Cochard to francuski artysta, który jest znany ze swojej pracy z Czech Games Edition, choć w swojej karierze pracował nad wieloma innymi grami. Do najbardziej znanych tytułów, które ilustrował należą Alchemicy, Tajniacy: Obrazki czy Sherwood. Prace Dawida możecie podziwiać również na jego stronie.

Co znajdziemy w środku?

W pudełku Królestwa w Dolinie znajdują się:

  • 4 pionki króla,
  • 4 plansze zamków,
  • 90 żetonów postaci,
  • 45 złotych monet (25x po 1, 10x po 5 i 10x po 10),
  • 6 królewskich żetonów,
  • 6 żetonów poborcy podatkowego,
  • wzgórze,
  • notes,
  • żeton pierwszego gracza,
  • instrukcja.

Krótko o zasadach gry

Rozgrywka w Królestwo w Dolinie trwa do momentu, aż skończą się kafelki, które można wyłożyć na wzgórzu. Wygrywa gracz, który zdobędzie najwyższą reputację, a więc osiągnie najwyższy wynik. W swojej turze gracz może wykonać 4 akcje:

  • Zrekrutować postać ze wzgórza (opcjonalne).

Opcja ta jest dostępna dopiero od drugiej rundy. Gracz może zrekrutować jedną postać ze wzgórza na turę opłacając jej koszt w złotych monetach, a następnie umieszcza ją w swoim zamku. Ze wzgórza nie wolno rekrutować specjalistów (wyróżnia ich szara ramka).

  • Wezwać postać:

               A)poddanego
               B) aktywować specjalistę.

Postać z doliny wzywa się poprzez ruch pionkiem króla po kafelkach. Może on poruszać się w pionie, poziomie i na ukos (jak królowa w szachach). Gracz może dobrać postać, na której kończy ruch, lub od 2 do 3 tych samych postaci, jeśli je minął, a ruch zakończył bezpośrednio za jedną z nich. Istnieje również możliwość aktywacji specjalisty. Może to być ksiądz (pozwala zmienić kierunek poruszania pionkiem), czarodziej (pozwala wymienić odkrytą postać z królestwa na postać ze wzgórza) lub poborca podatkowy (daje możliwość zyskania monet).

  • Zdobyć królewską nagrodę (opcjonalne).

Jeżeli gracz zbierze 5 poddanych o różnych wartościach wpływu to ma możliwość zdobycia nagrody królewskiej, która daje 5 punktów zwycięstwa oraz 5 złotych monet. Podczas jednej rundy, można zdobyć tylko jedną taką nagrodę.

  • Uzupełnić dolinę i wzgórze.

Na koniec wybieramy kolumnę ze wzgórza, z której po kolei uzupełnimy luki w dolinie. Żetony uzupełnia się w takiej kolejności, w jakiej nastąpiło ich pobieranie. Następnie należy uzupełnić powstałe miejsce na wzgórzu o kolejne kafelki. Jeżeli kafelki się skończą, każdy wykonuje jeszcze ruch do pełnej kolejki, by każdy sumarycznie odbył jednakową liczbę tur.

Mechanika, skalowalność i regrywalność

Mechanika
W Królestwie w Dolinie występuje kilka mechanik, jedną z nich jest set collection, a więc zbieranie kolekcji, której głównym motywem jest zachęcanie graczy do zbierania określonych zestawów kart, płytek, zasobów czy dóbr. W  Królestwie w Dolinie im większą mamy grupę poddanych tego samego rodzaju, tym więcej punktów za nią dostaniemy. Dochodzi tu również kolekcjonowanie par: chłopa i żony oraz rycerzy z jednego rodzaju zakonów. Podobna mechanika, gdzie zbieramy określony zestaw, występuje między innymi w Sushi GoEkosystemie, Fasolkach, Calico czy Canvas. Kolejną mechaniką jest grid movement, a więc ruch po siatce. Zazwyczaj związane jest to z ruchem pionka w wielu kierunkach, jak i w tym przypadku, gdzie poruszamy królem w pionie, poziomie i po skosach. Podobna mechanika występuje w Robinie z Locksley, Abalone czy szachach. Modular Board, a więc plansza modularna to mechanika, w której rozgrywka w grze przebiega na zmiennej (modularnej) planszy, która zazwyczaj składa się z kilku części (kart czy kafelków). Na początku rozgrywki, plansza powstaje w sposób losowy, co prowadzi do różnych możliwych strategii i sposobów jej eksploracji. Taką mechanikę spotkamy w Catanie, Pięciu Klanach czy właśnie w  Robinie z Lockslay. Gra jest bardzo podobno do tego tytułu, lecz oferuje rozgrywkę na więcej graczy.

Skalowalność
W Królestwo w Dolinie gra się dobrze w każdym składzie osobowym, chociaż im więcej graczy, tym trudniej realizować swoje cele. Istnieje większa szansa, że pozostali będą uniemożliwiać czy najzwyczajniej blokować CI najlepszą możliwość. Tak więc na 2 graczy, gra idzie w miarę gładko i po naszej myśli, a przy 3, a zwłaszcza 4 graczach, trzeba już kombinować i mieć różne plany na ruch.

Regrywalność
Regrywalność w Królestwie w Dolinie jest duża, kafelków jest aż 90. Za każdym razem plansza układana jest losowo, inne kafelki zakupywane są ze wzgórza, a więc za każdym razem może opłacać się inna strategia w zależności od ułożenia postaci 🙂

Wrażenia z rozgrywki

Zasady Królestwa w Dolinie są bardzo proste do opanowania, jak również szybkie do wytłumaczenia. Gra jest dosyć intuicyjna, a planszetki czytelne. Elementy umieszczamy pod planszetkami, a nie na nich, więc bez problemu można korzystać z podpowiedzi przebiegu tury na jej odwrocie. Co do samej rozgrywki, dość korzystne okazało się zbieranie Królowych, które dają aż 5 punktów, a w całej grze występują tylko 3 takie kafelki. Przydają się też do zdobywania nagrody królewskiej, która gwarantuje 10 punktów (5 punktów z nagrody oraz dodatkowo 5 złotych monet). W grze właściwie nie jest odczuwalna losowość, wszystkie płytki, które trafią do doliny, są najpierw widoczne na wzgórzu. Można zatem tak decydować o dokładaniu nowych postaci, by nie ułatwiać ich zebrania czy przypadkowego wystawienia przeciwnikom. Zawsze wybieramy kolumnę, z której dokładane są postacie do doliny, więc można swobodnie planować swoje ruchy. Czasem korzystne może okazać się też podebranie jakiejś postaci innemu graczowi lub pójście w innym kierunku, by dołożona płytka nie miała szansy zostać zdobyta przez rywala. Czasem warto też zapłacić za pożądaną płytkę ze wzgórza, zamiast czekać, aż będzie niżej na wzgórzu i zdecyduje się na nią przeciwnik. Często na tym polu toczy się rywalizacja, gdyż możemy nie doczekać swojej kolejki, by kupić np. królową, która jest istotną postacią w grze. Pomocne jest również kolekcjonowanie rycerzy z jednego zakonu. Jest to szansa na dodatkowe 3/5/8 punktów. Problematyczne jest jednak przy rycerzach, że gdy zdobędziemy nagrodę królewską, nasze płytki są zasłaniane i odkładane na bok. Brakuje mi jakiegoś oznaczenia na rewersach, co zwłaszcza w przypadku rycerzy jest istotne i byłoby dużym ułatwieniem, gdyż każdorazowe przeglądanie zakrytych płytek jest dosyć uciążliwe, zwłaszcza, gry już trochę ich mamy 🙂 Fajnym bonusem są również punkty za małżeństwa chłopów i ich żon, co sprawia, że najniżej punktowane płytki przynoszą dodatkowe punkty. Odnośnie elementu, jakim jest wzgórze, było to coś, co początkowo przyciągnęło moją uwagę do gry, a finalnie jest to tylko 'bajer’ designerski, który swoją drogą nie działa. Płytki ciągle się ześlizgują, przez co ciężej ocenić, która jest za jaki koszt. Z pewnością można było zaprojektować ten element lepiej lub nawet z niego zrezygnować. Podobne rozwiązanie znajdziemy w Gizmosie, gdzie kulki pojawiają się w rynience i działa to sprawnie. Sama rozgrywka w Królestwo w Dolinie idzie sprawnie i szybko, wydaje mi się, że spokojnie można zmieścić się w 30 minutach. Właściwie wszystkie rozwiązania zastosowane w tej grze już gdzieś spotkałam. Przesuwające się kafelki i ich malejąca cena, zbieranie setów, aby zdobyć więcej punktów i pozyskiwanie ich w taki sposób, że poruszamy swoim pionkiem po planszy. Wszystko ze sobą współgra, dobrze ze sobą działa i cała gra jest dość intuicyjna, ale też nie wprowadza żadnych nowości.

Podsumowanie gry Królestwo w Dolinie

Królestwo w Dolinie to ciekawa gra familijna i logiczna z niskim progiem wejścia osadzona w średniowiecznym klimacie. Świetnie sprawdzi się jako pierwszy strategiczny tytuł dla dzieci, przez łatwe do opanowania zasady i czytelne plansze. Wymaga myślenia i analizowania ruchów przeciwnika w kontekście zdobywania kafelków z doliny, jak i wzgórza. Królestwo w Dolinie sprawdzi się również u graczy, stawiających na niezbyt złożone gry, ale lubiących trochę pogłówkować.

Plusy
Klimatyczne ilustracje, wizualnie jest to ładna gra.
Komponenty dobrej jakość.
Duża regrywalność.
Łatwe zasady.
Uczy strategicznego myślenia.
Minusy
Rewersy kafelków mogłyby być wyszarzonymi postaciami lub postaciami z oznaczeniem, by było wiadomo jaki rodzaj rycerza został zakryty.
Wzgórze jest zdecydowanie za strome przez co kafelki spadają.
Nieco wygórowana cena.
6/10

Ocena: 6/10

Dziękujemy Wydawnictwu FoxGames  za przekazanie egzemplarza do recenzji!
Porównaj oferty i dowiedz się więcej  o grze w serwisie Planszeo
Sprawdź grę w serwisie Gramy w Planszówki!

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka

Inferno, Architekci Stonespine oraz Unmatched Wschodzące Słońce to nowości od wydawnictwa Ogry Games, o których dzisiaj poczytacie w tym wpisie

Stwórzcie swoje Miasta Marzeń w nowej grze od wydawnictwa Nasza Księgarnia. Proste zasady, strategiczne myślenie i mnóstwo kafelków i budynków w pudełku.