Recenzja: Chipsy – chrupiąca gra imprezowa!
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Recenzja: Chipsy – chrupiąca gra imprezowa!

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Wydarzenie Na mieście
Wydarzenie Na mieście
Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja: Księga Smoków — zostań najlepszym badaczem

Daria Raczkowska

27/04/2022

Księga Smoków od wydawnictwa Trefl, to krótka i nieskomplikowana gra, w której, dzięki kartom z pięknymi grafikami, gracz bez problemu przenosi się w magiczny świat smoków. Autentyczność rysunków sprawia, że faktycznie chciałam zebrać ich jak najwięcej, a jak pokazałam Księgę Smoków osobie nieprzepadającej za grami planszowymi – spodobała się! Dlaczego? Zachęcam do dalszej lektury.

Autorzy: Adam Strzelecki, Paweł Suski, Wojciech Wiśniewski
Ilustracje: Kamila Mrożek-Zielińska
Liczba graczy: 2-5
Czas rozgrywki: 25 min
Wiek: 8+
Wydawca: Trefl
Mechaniki: Dice Placement
SCD: 69 zł

Sprawdź na stronie wydawcy z kodem rabatowym GE3K20
Porównaj na stronie Planszeo
Księga Smoków w serwisie Gramy w Planszówki

Kilka słów o twórcach gry

Księga Smoków jest pierwszym wspólnym tytułem tych trzech twórców. Każdy z nich ma już nie jedną grę na swoim koncie. Adam Strzelecki zaprojektował m.in. Gwiezdne wojny: Konflikt oraz współpracował przy tworzeniu Good Boy. Paweł Suski jest autorem Poza ludzkością: Astrominers i Poza ludzkością: kolonie, Wojciech Wiśniewski zaś może poszczycić się uczestnictwem w tworzeniu Gutenberga.

Za piękne ilustracje wprowadzające do gry magiczny klimat odpowiedzialna jest Kamila Mrożek-Zielińska. Ilustratorka, jak sama pisze: jest samoukiem i grafikami do gier zajmuje się w czasie wolnym. Jej twórczość możemy zobaczyć w grach z wydawnictwa Trefl: Around the World z 2019, czy Dinogang z 2021.

Zachęcam do obejrzenia twórczości Kamili Mrożek-Zielińskiej na: https://www.artstation.com/frostiegreen/profile

Co znajdziemy w środku?

W pudelku Księgi Smoków znajdziemy:

  • Planszę puzzlową składającą się z trzech elementów
  • 36 kart smoków
  • 6 kart celów
  •  5 żetonów immunitetu
  • 15 kości wyprawy w 5 kolorach
  • instrukcję w języku polskim

Wśród 36 kart znajdziemy 6 gatunków smoków (biały, zielony, czerwony, niebieski, czarny oraz brązowy), każdy gatunek zamieszkuje 6 różnych krain: Wulkan, Burzę, Pustynię, Dżunglę, Górę oraz Równinę.

Krótko o zasadach Księgi Smoków

Zasady odkrywania smoków nie są skomplikowane, gracze wykorzystują w tym celu kości, jednak nimi nie rzucają, a ustawiają na nich określoną liczbę oczek. Każdy gracz na początek otrzymuje kartę z kolorem smoka, za którego odkrycie dostanie dodatkowe punkty oraz kości o wartościach 3, 4 i 5. Liczba oczek na kostce w trakcie rozgrywki są ustawiane w zależności od wykonywanej akcji.

Smoki są układane na planszy w kilku stosach (3-5 w zależności od liczby graczy). Gracz w swojej turze może wykonać jedną z dwóch akcji. Położenie na wybranym smoku kości wyprawy lub zabranie odkrytego smoka do swojej Księgi Smoków. Każdy ze smoków ma określoną punktację, gracz, który ma w swojej Księdze smoki o najwyższej łącznej liczbie punktów, wygrywa.

Oznaczenia na planszy warunkują, jaka liczba oczek powinna zostać położona na danym smoku, aby mógł zostać zdobyty. Należy jednak pamiętać, że kolejny gracz może nas przelicytować, układając na karcie kostkę (lub kości) o większej liczbie oczek.

Zdobyte krainy, w których przebywają smoki, mają określone zdolności, które można wykorzystać w dowolnym momencie swojej tury. Zdolności te umożliwiają zwiększenie wartości oczek na kościach lub użycie żetonu immunitetu, aby inni gracze nie mogli nas przelicytować, a my zyskujemy pewność, że wybrany smok zostanie wpisany do naszej Księgi Smoków.

Mechanika, regrywalność i skalowalność

Mechanika
Księga Smoków to gra karciana z mechaniką dice placement. Używamy tu kości, których nigdy nie rzucamy, a przebieg gry warunkuje ich wartość. Gdy wygrywamy licytacje wartość jest pomniejszana o 1, gdy ją przegrywamy zwiększamy o 1. Wygrana licytacja to zdobycie karty. Możemy wykorzystać funkcje zdobytych kart, dzięki którym zwiększamy liczbę oczek na kostce, zapewniamy sobie zdobycie wybranego smoka, czy odrzucamy jednego smoka z wolnego stosu. Podsumowując, im więcej zdobędziemy kart, tym więcej bonusów możemy wykorzystać.

Skalowalność
W Księgę Smoków może grać od 2 do 5 osób. Ilość graczy warunkuje liczbę stosów na planszy jeden do jednego. Wyjątkiem jest gra dwuosobowa, gdzie układamy na planszy trzy stosy (tak jak w grze trzyosobowej) z tą różnicą, że została dodana kość blokująca, którą, w celu zdobycia smoka, trzeba przelicytować. Interakcja między graczami zależy od samych graczy. Można grać „nie przeszkadzając sobie”, czyli licytować smoki, na których przeciwnik nie położył kostek lub właśnie utrudniając odkrycie smoka poprzez położenie kostki o wyższej wartości na karcie, którą chciał zdobyć przeciwnik. Osobiście uważam, że druga opcja znacznie urozmaica grę.

Regrywalność
Mimo że w grze nie rzucamy kośćmi, gra jest dość nieprzewidywalna. Żadna z 36 kart nie jest taka sama – mamy 6 różnych smoków zamieszkujących 6 różnych krain. Karty po przetasowaniu układane są na stosach zupełnie losowo. Dodatkowo karta celu indywidualnego, buduje chęć wpisywania do Księgi smoka o danym kolorze. Może zdarzyć się tak, że nasz smok będzie znajdował się na wierzchu każdego stosu, gdy nadejdzie nasza tura i co wtedy, gdy zależy nam, by zebrać je wszystkie? 😉

Wrażenia z rozgrywki

Kolejny raz zwrócę uwagę na naprawdę piękne grafiki na kartach, które moim zdaniem tworzą jej magiczny klimat. Samo przygotowanie gry może być dość trudne dla osób o mniejszych dłoniach, ponieważ kształt i rozmiar kart znacznie utrudnia ich tasowanie i układanie w stosy w taki sposób, by nie było widać żadnego skrawka kart umieszczonych niżej stosu.

Księga Smoków może przypaść do gustu początkującym graczom lub osobom, które nie grają w planszówki na co dzień, ze wzglądu na proste zasady, szybką rozgrywkę, a jednocześnie niepewność, czy uda nam się zdobyć smoka, na którym zależy nam najbardziej. Mnie grało się przyjemniej w większą liczbę graczy (4-5). Odkrywanie smoków budziło wówczas więcej emocji i możliwa była wyraźniejsza interakcja. W grze dwuosobowej, przyjęcie taktyki przeszkadzania przeciwnikowi mogło skutkować zebraniem małej liczby kart.

Myślę, że Księga Smoków świetnie się sprawdzi też, gdy chcemy zagrać z młodszym dzieckiem. Ze względu na brak tekstu, gra nie jest wymagająca, by dziecko potrafiło czytać, a mechanika gry może pomóc w nauce liczenia.

Podsumowanie gry Księga Smoków

Księga Smoków jest podobną grą do recenzowanych już przez nas Quetzal od G3 czy Skytopia od Portal Games. W grze używane są kości, ale ich wartość jest określana według zasad.

Księgę Smoków określiłabym jako grę familijną, w którą może zagrać cała rodzina z najmłodszymi (w trakcie nauki liczenia). Tasowanie i rozdawanie może być łatwiejsze dla osób z większymi dłońmi, jednak dzieci pomysłowością i sprytem potrafią zaskoczyć.

Plusy
Piękne grafiki
Przystępne zasady
Puzzlowa plansza ze ściągą
Wielkość opakowania
Minusy
Rozmiar kart
Zgodnie z instrukcją w wersji dwuosobowej gracze nie mogą wybrać czarnego koloru kostki
W wariancie dwu osobowym może być mało urozmaicona
8/10

Ocena: 8/10

Dziękujemy Wydawnictwu Trefl  za przekazanie egzemplarza do recenzji.
Więcej informacji o grze znajdziesz na Gramy w Planszówki.
Porównaj oferty i dowiedz się więcej  o grze w serwisie Planszeo 😉

Skorzystaj z kodu GE3K20, rabat 20% na cały asortyment w sklepie Trefla!

Komentarze

Dodaj komentarz

Podobne wpisy GE3Ka
Chipsy

Chipsy to imprezowa nowość! Spróbuj różonych połączeń smaków w grze i zdecyduj, czy wolisz pewne punkty, czy pokusisz los czekając na ostatnie chipsy w paczce?

Fabula Rasa

Fabula Rasa: To jest Kryminał oraz Morskie opowieści to fabularne gry karciane. Opowiadaj przeróżne historie na podstawie zapamiętanych kart i puść wodzę fantazji!